کد خبر: 1215508
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مهدی سعیدی
 انقلاب کردن هر چند کار آسانی نیست و بسیاری از انقلاب‌ها در مرحله براندازی رژیم‌های خودکامه ناکام مانده‌اند، اما حفظ انقلاب حتی از آن هم دشوارتر است، همان طور که ساختن بنا، از تخریب کردن آن آسان‌تر است. از فردای پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود که حفظ و نگهبانی و پاسداری از آن به مهم‌ترین دغدغه انقلابیون بدل شد؛ انقلابی که برنامه ابرقدرت‌های شرق و غرب در شاهراه جهان یعنی غرب آسیا را بر هم ریخته بود و همه آن‌ها دست به دست همه داده بودند که در عرض چند ماه فروپاشی‌اش را به نظاره بنشینند.
برای پاسداری از نهال نوپای انقلاب اسلامی، جوانان غیور این سرزمین دور هم جمع آمدند تا حراست از انقلاب را در قامت یک تشکیلات و نهاد انقلابی متجلی سازند و اینگونه بود که نهاد مبارک سپاه مبتنی بر فرهنگی به نام فرهنگ پاسداری و با جوانان و مجاهدانی به نام پاسدار متولد شد!
پاسداری پیش از آنکه در قواره یک سازمان باشد، به فرهنگ و روحیه‌ای تعلق دارد که در آن جاری است و حاصل آن تربیت جوانان مؤمن انقلابی‌ای است که پاسدار نام دارند. به واقع آنچه هویت یک سازمان را مشخص می‌کند، فرهنگی است که در تک تک افراد آن نهاد به یک باور قلبی بدل شده و در رفتار و گفتار پاسدار تجلی یافته است. سپاه مولود پاسداران و پاسداران مولود فرهنگ پاسداری هستند و تا این فرهنگ در جان پاسداران باشد، سپاه، سپاه تراز انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند، فرهنگی که در مکتب سید و سالار آزادگان عالم، حضرت حسین بن علی (ع) تولد یافته است. مروری بر آرمان‌ها و آموزه‌های مکتب حسینی ما را با حقایق و معارفی آشنا می‌سازد که می‌توان آن‌ها را شعار‌هایی فراتاریخی دانست که تا به امروز در همه نهضت‌های حقیقت‌گرای تاریخی نشانه‌ای از آن را می‌توان یافت. در این میان زندگی مبتنی بر عزت، آزادگی، بصیرت، شجاعت، مجاهدت و عبودیت، الگویی است که می‌تواند تهاجم بیگانه را ناکام گذاشته و جامعه اسلامی را مصون نماید و این همه در سبک زندگی حسینی جمع آمده است. در عرصه اجتماعی نیز تلاش برای احیای ارزش‌های اسلامی، مهم‌ترین آرمان عاشورایی است که نظام اسلامی بر اساس آن بنا نهاده شده است؛ سنت‌هایی که در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باید در جامعه اسلامی جاری و ساری باشد. از امر به معروف و نهی از منکر و اقامه صلاه گرفته تا بسط و گسترش انصاف و برابری و عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض که این همه در فرهنگ پاسداری به مثابه آرمان تعریف شده است. 
امروز توجه به همه شعائر دینی و تلاش برای فراگیر کردن و نهادینه ساختن ارزش‌های اسلامی در جامعه و به واقع ساختن جامعه‌ای اسلامی و حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی، از گام‌های مهم تکامل انقلاب اسلامی است که باید برای تحقق آن تلاش شود. این مهم آنجایی بیشتر قابل درک خواهد بود که فراموش نکنیم جنگ شناختی همه جانبه و تهاجم فرهنگی به ارزش‌های جامعه اسلامی امروز در صدر برنامه‌های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی قرار دارد و بیشترین بودجه‌های دشمنان صرف آن می‌شود و پاسداران آن مجاهدانی هستند که با بازخوانی فرهنگ عاشورا و سبک زندگی حسینی کارآمدترین ابزار مقابله با این تهاجمات دشمن را برای جامعه فراهم خواهند آورد. 
بدون شک سازمانی که اعضای آن را چنین مجاهدانی تشکیل دهند که عمر خود را وقف تحقق تمدن اسلامی کرده‌اند، خواهد توانست در حوزه‌های مختلف مأموریت‌های تعریف شده، موفق عمل کند و به درستی پاسدار انقلاب باشد. نهادی نوآور و کارآمد که ۴۴ سال کارنامه‌اش از او یک مجموعه پرافتخار و موفق ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار