کد خبر: 1216629
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
سید فرزاد حسینی‌زاده آرانی

زنان نیمی از انسان‌های این کره خاکی هستند که نقش بسیار مهمی در جنبش‌ها و نهضت‌ها و انقلاب‌ها داشته‌اند. حساسیت نقش زنان برخاسته از عمق تاثیرگذاری زنان در تمامی عرصه‌های زندگی است. برای نمونه می‌توان از نقش تأثیرگذار حضرت زینب (س) در قیام پرحادثه عاشورا نام برد که یکی از نمونه‌های درخشانی است که اهمیت جایگاه زنان را در تاریخ اسلام به تصویر می‌کشد. نقش زن آنقدر می‌تواند مؤثر باشد که حتی اگر تهذیب شده نباشد و در جایگاه فساد نیز قرار بگیرد، باز هم می‌تواند نقش اساسی ایفا کند. اسلام برخلاف جوامع و تمدن جاهلی که زنان را حقیر و ضعیف شمرده و آنان را در خدمت ابتذال و فساد گرفته بود، به زنان، شخصیتی با کرامت و مقامی والا بخشید. این مقام و منزلت، توأم با فداکاری و ایثار، در پرتو انقلاب اسلامی تجلی یافت و عطر شکوفایی این موجود بزرگوار و بافضیلت، جهانیان را به شگفت آورد، تا آنجا که از سوی خبرگزاری‌ها و تحلیلگران، انقلاب اسلامی به «انقلاب چادرها» نام گرفت. زنان، این عناصر عفاف و نجابت، نه‌تن‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بر آب ساختند. 
هنر انقلاب اسلامی این بود که زنان جامعه ما را متحول ساخت و در مسیر اسلام و ارزش‌های الهی هدایت کرد و از بی‌هویتی و بی‌بند و باری و ابتذال که سوغات غرب بود، به سوی عزت خواهی، عفاف، درک شخصیت و کمال‌جویی و تحول فکری و روحی هدایت کرد و از دون‌مایگی به اوج انسانیت ارتقا بخشید. زنان مسلمان در انقلاب اسلامی شخصیت و هویت خویش را یافتند و به مقام و منزلت والای خویش پی بردند و بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کردند. این تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شد، موهبت الهی بود که امام خمینی بار‌ها از آن به بزرگی یاد کردند و آن را افتخار بزرگ ملت ایران دانستند و فرمودند: 
«من در جامعه زن‌ها یک جور تحول عجیبی می‌بینم که بیشتر از تحولی است که در مرد‌ها پیدا شده‌است». 
«خانم‌هایی که در قبل وضعشان یک نحو دیگری بود و رژیم آن‌ها را به یک مسائل دیگری مشغول کرده‌بود، متحول شدند به کسانی که در مقابل رژیم ایستادند.» 
«نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد به وجود آورده که ره صد ساله را یک‌شبه طی نموده‌است.» 
«این یک تحولی بود که بشر نمی‌توانست این تحول را درست کند. این تحول الهی بود.» 
«این تحول که در ایران پیدا شد، تحول همه‌جانبه بود.» 
یعنی زنان در تمام زمینه‌های روحی، فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و انگیزه‌ها و اهداف، الهی شده‌بودند و می‌خواستند در صبغه اسلام قرار گیرند و در مسیر حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) قدم بردارند. زنان مسلمان از حالت بی‌اعتنایی بیرون آمدند و نسبت به سرنوشت خود و خانواده خویش و اسلام احساس مسئولیت کردند که امام در این‌باره فرمودند: «همان زن‌هایی که آن وقت بی‌تفاوت بودند راجع به کشور خودشان، راجع به همه چیز، همین‌ها وارد شدند در میدان و دیدیم که خوب هم می‌توانند انجام وظیفه کنند.»
حضور پرشور در صحنه انقلاب اسلامی از افتخارات بزرگ زنان مسلمان ایران اسلامی است. آنان در همان روز‌های نخستین انقلاب وارد میدان مبارزه شدند و با جهاد خود قدم به قدم، انقلاب اسلامی را یاری کردند. زنان با عزمی استوار علیه طاغوت و استکبار جهانی به صحنه مبارزه آمدند و دین خود را نسبت به اسلام و انقلاب به خوبی ادا کردند. امام خمینی خطاب به بانوان فرمود: «شما خواهران در این نهضت سهم بسزایی داشته‌اید. شما سهم بزرگی در نهضت اسلامی ما دارید. شما در آتیه برای مملکت ما پشتوانه هستید.» 
زنان و مردان مسلمان در ایران با انگیزه الهی انقلاب کردند. آنان خواستار حکومت اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی (ص) و زنده شدن نام قرآن و ائمه اطهار (ع) بودند. از این‌رو با نام حضرت فاطمه زهرا (س) و زینب کبری و امام‌حسین (ع) به خیابان‌ها می‌ریختند و تظاهرات راه می‌انداختند. 
زنان مسلمان و انقلابی که با جهاد در راه خدا، سلطنت ۲ هزارو ۵۰۰ ساله طاغوت را سرنگون کردند و تاریخ را دگرگون ساختند، از منظر حضرت امام خمینی شیردل و شجاع بودند. امام راحل در این‌باره فرمودند: «ما همگی مرهون شجاعت‌های شما زنان شیردل هستیم.» 
ایشان با قدر‌شناسی از زنان فرمودند: «مادران شجاع فرزندان اسلام خاطره جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ زنده کردند. در چه تاریخی اینچنین زنانی را سراغ دارید، در چه کشوری؟.»

برچسب ها: نقش زنان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار