کد خبر: 1217880
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
بالا بودن نرخ سود‌های بانکی در آمریکا که زمینه را برای افزایش دلار و در نتیجه کاهش قیمت نفت فراهم کرده است باعث شد قیمت نفت در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به طور چشمگیری کاهش یابد.

جوان آنلاین: بالا بودن نرخ سود‌های بانکی در آمریکا که زمینه را برای افزایش دلار و در نتیجه کاهش قیمت نفت فراهم کرده است باعث شد قیمت نفت در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به طور چشمگیری کاهش یابد.

به گزارش صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین ‏برنت دریای شمال، یکی از مهمترین مراجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی که شامل نفت خام برداشت‌شده از چاه‌های نفت انگلیس و نروژ در دریای شمال است، برای تحویل در ماه فوریه با ۴۸ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۸۱ دلار و ۲۳ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (west texas intermediate)، نفت خام سبکی که در غرب تگزاس استخراج می‌شود و از آن به عنوان شاخصی برای قیمت‌گذاری نفت در بازار‌های جهانی استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه فوریه با ۴۱ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۶ دلار و ۱۸ سنت رسید.

کم رنگ شدن امید سرمایه گذاران در بازار نفت و انرژی و شرکت‌های کارگزاری فعال در این حوزه، برای اینکه فدرال رزرو، نهاد اصلی پیاده‌سازی سیاست‌های پولی در آمریکا و ناظر بر فعالیت‌های کل بانک‌های این کشور در سطح فدرال، نرخ سود‌های بانکی از جمله نرخ سود وام بازتامین مالی، نرخ سود سپرده گذاری، نرخ بهره اصلی یا مبنا، نرخ سود وامی که بانک مرکزی به بانک‌های تجاری می‌دهد، را کاهش دهد نقش اصلی را در کاهش قیمت نفت در بازار معاملات امروز داشته است.

بالا بودن نرخ سود بانکی باعث افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارز‌های معتبر جهان می‌شود و با توجه به اینکه نفت در بازار جهانی با دلار تعیین قیمت و خرید و فروش می‌شود، افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارز‌ها زمینه را برای کاهش قیمت نفت فراهم می‌کند. چون در این صورت سرمایه گذارانی که ارز‌های دیگری جز دلار در اختیار دارند برای خرید آن دلسرد می‌شوند و البته برعکس آن نیز درست است.

ریکاردو اوانجلیستا (ricardo evangelista) کارشناس شرکت پژوهشی اکتیوتریدز (activtrades) که در زمینه سیاست گذاری‌های راهبردی، مدیریت سرمایه گذاری و مسائل فنی مرتبط دیگر، به دولت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد، در این باره می‌گوید با توجه به اینکه نرخ تورم یا میانگین افزایش بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در ایالات متحده آمریکا همچنان بالاتر از هدف دو درصد تعیین شده است و با توجه به اینکه اقتصاد این کشور در این مدت خیلی خود مقاومت نشان داده است پیش بینی می‌شود که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا به این زودی‌ها نرخ‌های سود بانکی را کاهش ندهد.

محیط نرخ بهره بالا بر فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه تقاضا برای نفت خام تأثیر می‌گذارد که ارتباط نزدیکی با رشد دارد.

اوانجلیستا ادامه می‌دهد: این چشم‌انداز نزولی تقاضا، چه در چین و چه در غرب، فشار‌های ناشی از عرضه را به علت تنش‌ها و درگیری‌های نظامی در منطقه خاورمیانه و تشدید بحران ژئوپلیتیک دریای سرخ و تنگه راهبردی باب‌المندب یمن و در نتیجه ناتوانی در پیش‌بینی رویداد‌های سیاسی پیش رو، بیش از حد جبران کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار