کد خبر: 1218922
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه کشورش مذاکرات را رد نکرده است، تاکید کرد که از نشست استانبول در سال ۲۰۲۲ تا به امروز، هیچ پیشنهاد جدی برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است.

به پیشنهاد ترکیه در مارس ۲۰۲۲، سرگئی لاوروف با دیمیتری کولبا همتای اوکراینی خود در حاشیه همین نشست در آنتالیا دیدار کرد که هیچ نتیجه قابل توجهی در بر نداشت. پس از آن، مذاکرات روسیه و اوکراین با حمایت ترکیه در استانبول برگزار شد که آن هم ثمربخش نبود. در اشاره به همین نشست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در افتتاحیه مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: «عدم حمایت، باعث شکست ابتکارات ترکیه برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری روسیه و اوکراین شد.»

سرگئی لاوروف روز شنبه در حاشیه نشست دیپلماسی آنتالیا درباره آمادگی ترکیه برای فراهم کردن بستری برای مذاکرات بین روسیه و اوکراین گفت: «مسئله ما نیستیم، ما هرگز مذاکرات را رد نکرده‌ایم» وی در ادامه گفت که از زمان نشست استانبول، روسیه هیچ پیشنهاد جدی برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است. لاوروف افزود: «روسیه شاهد عدم درک غرب در موضوع اوکراین است و تمایل برای شکست روسیه در میدان جنگ وجود دارد.»

لاوروف در اشاره به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره اعزام نیروی غربی به اوکراین، اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره درگیری ناتو و روسیه در صورت شکست اوکراین و همچنین ضبط مکالمه نظامیان آلمانی در خصوص انفجار پل کریمه گفت: «اردوگاه جنگ در اروپا هنوز قوی است و مسیر خود را تغییر نمی‌دهند.»
در همین راستا، وزارت امور خارجه روسیه دیروز اعلام کرد که میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه و لی هوی نماینده ویژه چین در امور اوراسیا گفتند که امکان ندارد بدون مشارکت مسکو درباره حل و فصل اوکراین بحث شود. فرستاده چین در دومین سفر خود به اروپا با گالوزین دیدار کرد تا حل و فصل سیاسی بحران اوکراین را مورد تاکید قرار دهد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد، گفت: «یک تبادل‌نظر بسیار پویا و کامل درباره موضوع بحران اوکراین انجام شد. این دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که اولتیماتوم‌هایی که کی‌یف و غرب به روسیه ارائه می‌کنند و قالب‌های گفت‌وگوی مرتبط با آنها، تنها به چشم‌انداز راه‌حل آسیب می‌زند و نمی‌تواند مبنای آن باشد. طی این رایزنی تاکید شد که هرگونه بحث درباره راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک، بدون مشارکت روسیه و در نظر گرفتن منافع این کشور در حوزه امنیتی غیرممکن است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار