کد خبر: 1219339
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد و موجب ضربه زدن به معیشت خانوار خواهد شد. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش تورم می‌شود و بر قیمت همه اقلام مصرفی خانوار اثر می‌گذارد و یک عامل کاهنده رفاه خانوار است. 
 
محمدعلی شایان اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جپان» در رابطه با آخرین وضعیت بودجه ۱۴۰۳ و تصمیمات مالیاتی در آن گفت: دولت پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد. با وجود هشدار بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران درخصوص پیامد‌های منفی این موضوع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند. این تصمیم دولت آثار تورمی و رکودی برای کشور خواهد داشت. بیشترین ضرر این تصمیم متوجه اقشار ضعیف و متوسط جامعه خواهد بود. اگرچه مالیات بر ارزش افزوده یکی از مترقی‌ترین انواع مالیات ستانی است، اما کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش این نوع مالیات در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست. دولت باید در هر سیاستی به ابعاد تورمی آن توجه ویژه داشته باشد. به خصوص نیاز است که دولت سیاست‌هایی را در راستای حمایت از تولید که الان با رکود مواجه است به اجرا بگذارد. وی ادامه داد: با وجود این هشدارها، دولت همچنان بر اجرای مصوبه مجلس درخصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اصرار دارد. کارشناسان معتقدند که این اقدام به لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع کشور نیست. افزایش مالیات بر ارزش افزوده به لحاظ روانی نیز تبعات تورمی خواهد داشت. این اقدام به افزایش هزینه‌های تولید منجر می‌شود و به دوره‌های رکود بعدی دامن می‌زند. این کارشناس اقتصادی در رابطه با معایب افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکودی حاضر گفت: مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌شود. احتمالاً این افزایش برای اقشار مرفه کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اقشار ضعیف و پایین جامعه توان تحمل فشار بیشتر را ندارند. در شرایط فعلی که با رکود و تورم روبه‌رو هستیم، مجلس باید با حساسیت بالایی تصمیم‌گیری کند و دولت نیز سیاست‌ها را با احتیاط به اجرا بگذارد. هر سیاستی باید از دو فیلتر تورم‌زایی و رکودزایی رد شود و اگر کمترین احتمالی داده می‌شود که سیاست مورد نظر تورم یا رکودزاست، به اجرا گذاشته نشود. 
وی در پایان گفت: قطعاً افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد و موجب ضربه زدن به معیشت خانوار خواهد شد. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش تورم می‌شود و بر قیمت همه اقلام مصرفی خانوار اثر می‌گذارد و یک عامل کاهنده رفاه خانوار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار