کد خبر: 1219815
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تشریح کرد‌
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در راستای مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل متحد گفت: یکی از دستاورد‌های خیلی خوبی که در دولت سیزدهم جرقه‌اش زده شد و پیگیری رئیس‌جمهور موجب به ثمر نشستن آن شد، بحث تصویب قطعنامه مقابله گرد و غبار در سازمان ملل متحد است. 

جوان آنلاین: علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در راستای مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل متحد گفت: یکی از دستاورد‌های خیلی خوبی که در دولت سیزدهم جرقه‌اش زده شد و پیگیری رئیس‌جمهور موجب به ثمر نشستن آن شد، بحث تصویب قطعنامه مقابله گرد و غبار در سازمان ملل متحد است. 
علی سلاجقه با اشاره به اینکه ایران به شدت تحت‌تأثیر ریزگرد‌ها قرار گرفته‌است، افزود: در این میان مسئله این است که بیشتر کشور‌هایی که منشأ گرد و غبار هستند، خیلی به این مسئله واقف نیستند، چون ریزگرد‌ها خیلی برای آن‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند، در نتیجه اینکه ایران بتواند در این زمینه کلید واژه مشترکی بسازد و مردم منطقه به مفاهیم مشترکی برسند و احساس کنند که گرد و غبار یک معضل محیط‌زیستی جهانی است، تلاش زیادی کرد و در نهایت هم موفق شد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: البته ایجاد این همگرایی و ادبیات مشترک کار بسیار دشواری بود، اما ایران و مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت امور خارجه و همه دستگاه‌ها کنار هم قرار گرفتند و این اتفاق را در دنیا رقم زدند و بر اساس آن کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که برای حل مشکل گرد و غبار باید همه کنار هم قرار گیرند. وی به روند شکل‌گیری قطعنامه مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در بیانیه اجلاس بین‌المللی گرد و غبار که ۱۸ و ۱۹ شهریورماه امسال با حضور معاون دبیر کل سازمان ملل و نمایندگانی از دستگاه‌های بین‌المللی در تهران برگزار شده‌بود، مصوباتی داشتیم که حتماً باید به تصویب سازمان ملل می‌رسیدند. 
وی ادامه داد: در ششمین نشست مجمع محیط‌زیست ملل متحد که ۷ تا ۱۱ اسفندماه در نایروبی برگزار شد، از طرف کشور‌های مختلف ۲۱ قطعنامه ارائه شد که از این تعداد چهار قطعنامه از سوی اعضا رد شد، اما قطعنامه جمهوری اسلامی ایران یعنی قطعنامه مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار مورد تصویب قرار گرفت، اما ناگفته نماند که این کار با مشقت زیادی انجام شد، چون کشور‌ها موضع سختی داشتند، اما با تلاش و پشتکار، به صورت اجماع مصوب شد. 
سلاجقه اظهار داشت: بر اساس این قطعنامه دیگر کشور‌های جهان پذیرفتند که مسئله گرد و غبار به عنوان یکی از چالش‌های اساسی محیط‌زیستی است که دنیا باید به آن توجه کند، دستگاه‌های بین‌المللی باید در بحث اعتبارات از برنامه‌های اجرایی مقابله با این پدیده حمایت کنند، کشور‌ها مکلفند بر اساس این مصوبه هم نقشه‌های مربوط به منشأ گرد و غبار خود را مشخص کنند و برای آن برنامه داشته‌باشند. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: همچنین در این نشست ایجاد سازمان منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار نیز مورد تأیید قرار گرفت، همچنین درباره ایجاد صندوق محیط‌زیست هم صحبت شد، اما روی این دو موضوع حرف زیاد بود، از این رو در دستور بعدی این نشست قرار گرفت. 
وی تصریح کرد: بر اساس تصویب این قطعنامه دیگر کشور‌ها و دستگاه‌های بین‌المللی موظف شدند که در بحث گرد و غبار تکالیف خودشان را انجام دهند در واقع نکته مهم، مسئله اجرایی‌شدن آن است که در این قطعنامه مطرح شد که امیدواریم بعد از این بتوانیم با کشور‌های منطقه روی منشأ گرد و غبار و مقابله با این پدیده کار کنیم، چون با توجه به این روند و تصویب این قطعنامه از این به بعد کشور‌ها ملزم به اجرای کار‌های مقابله با گرد و غبار هستند که دستاورد بسیار بزرگ و مهمی است. 
سلاجقه به ایرنا گفت: اصل قطعنامه مصوب شد، اما قسمت‌هایی مانند ایجاد صندوق و دبیرخانه برای اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار باقی مانده و باید برای به نتیجه رسیدن آن نشست‌های منطقه‌ای برگزار شود که سازمان ملل آن را پیگیری می‌کند تا این اتفاق بیفتد، همچنین باید محل استقرار دبیرخانه مشخص شود، این کار‌ها که انجام شود، دیگر وارد فاز اجرای پروژه‌های مشترک می‌شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار