کد خبر: 1222226
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
به صورت مشخص بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران زمین بازی اصلی جهش تولید و رشد اقتصادی با مشارکت توان و سرمایه‌های خرد مردمی هستند ولی با توجه به اینکه توان و توجه دولت در کدام بخش اقتصادی است و بیشترین خروجی با تحقق و تسهیل مشارکت در کدام بخش‌ها محقق خواهد شد باید تمرکز بر این بخش‌ها گذاشته شود. 

جوان آنلاین: در بین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، تمرکز بر بخش انرژی، مسکن و همچنین توسعه زنجیره ارزش صنایع بزرگ فعلی اولویت اصلی در جهت رشد اقتصادی و رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران است. بخش انرژی شامل دو بخش کلیدی مصرف انرژی که نیازمند مشارکت مستقیم مردم در تحقق بهینه‌سازی مصرف و تمرکز دولت بر اصلاح رویه تخصیص یارانه انرژی و بخش تولید انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری است. ساخت مسکن به عنوان نیاز اصلی مردم نیازمند عرضه زمین و تسهیلات ساخت مسکن به صورت مستقیم به مردم و استفاده از توان مردمی در جهت تحقق وعده دولت است. 

پس از بیان مسیر‌های تحقق مشارکت مردم در اقتصاد و نقش ویژه دولت در جهت مانع‌زدایی و حمایت از جذب سرمایه‌های خرد مردمی در جهت جهش تولید و رشد اقتصادی کشور، باید به بیان بخش‌های راهبردی برای مشارکت توان و سرمایه مردم در مسیر تحقق جهش تولید بپردازیم. 

به صورت مشخص بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران زمین بازی اصلی جهش تولید و رشد اقتصادی با مشارکت توان و سرمایه‌های خرد مردمی هستند ولی با توجه به اینکه توان و توجه دولت در کدام بخش اقتصادی است و بیشترین خروجی با تحقق و تسهیل مشارکت در کدام بخش‌ها محقق خواهد شد باید تمرکز بر این بخش‌ها گذاشته شود. 

در بین بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، تمرکز بر بخش انرژی، مسکن و همچنین توسعه زنجیره ارزش صنایع بزرگ فعلی اولویت اصلی در جهت رشد اقتصادی و رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران است. بخش انرژی شامل دو بخش کلیدی مصرف انرژی که نیازمند مشارکت مستقیم مردم در تحقق بهینه‌سازی مصرف و تمرکز دولت بر اصلاح رویه تخصیص یارانه انرژی و بخش تولید انرژی که نیازمند سرمایه‌گذاری است. ساخت مسکن به عنوان نیاز اصلی مردم نیز به عرضه زمین و تسهیلات ساخت مسکن به صورت مستقیم به مردم و استفاده از توان مردمی در جهت تحقق وعده دولت نیاز دارد. در زمینه توسعه زنجیره ارزش صنایع نیز باید تمرکز بر سرمایه‌گذاری مردم باشد. 

مشارکت مردم در اقتصاد ایران برای تداوم جهش تولید و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار حیاتی است. دولت با توانمندسازی افراد و تسهیل ورود آن‌ها به فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند قفل پتانسیل‌های بکر کشور را باز کند. علاوه بر این، هدایت منابع خرد و سرمایه به سمت بخش‌های تولیدی می‌تواند توسعه اقتصادی را بیش از پیش تقویت نماید. ابزار‌های استراتژیک مانند مکانیسم‌های سرمایه‌گذاری جذاب و مشوق‌ها برای ابرپروژه‌ها نقش مهمی در به حداکثر رساندن مشارکت مردم در اقتصاد دارند. دولت سیزدهم با اتخاذ این رویکرد‌ها می‌تواند مسیر اصلی توسعه اقتصادی خود را در بخش‌های مهم و اولویت‌دار خود به سرانجام برساند. تمرکز بر کاهش هدررفت انرژی، توسعه بازار‌های صادراتی نفت و گاز، تحقق مهم‌ترین وعده دولت در شکستن انحصار زمین و تأمین مسکن برای همه اقشار و در نهایت توسعه زنجیره ارزش صنایع بزرگ در راستای جلوگیری از خام‌فروشی؛ مهم‌ترین بخش‌های تحقق مشارکت مردم در اقتصاد ایران در سال پیش‌روست که با تمرکز دولت و هدایت منابع و توان مردم باید انجام پذیرد تا شاهد جهش بزرگ اقتصادی ایران با دخالت مستقیم مردم در توسعه کشور باشیم. 

طبعاً حصول نتیجه در این بخش‌ها نیازمند اراده مسئولان اجرایی است که «تقریباً همه» امکانات کشور را در اختیار دارند و باید با جدیت در راستای تحقق شعار سال گام بردارند. البته حرکت تیم اقتصادی دولت فعلی عقب‌تر از آن چیزی است که باید باشد، مثلاً در ساخت مسکن به گام‌های بزرگ‌تری نیاز است تا عقب‌ماندگی دو، سه ساله جبران شود و این مهم نیز از مسیر پرهیز از کار‌های حزبی و سیاسی می‌گذرد. در مجموع باید کمک کرد تا بستر‌های حضور مردم در گشودن گره‌های اقتصادی تسهیل شود و حتماً حل عارضه «تعارض منافع» برخی مدیران و مسئولان در این عرصه ضرورتی انکارناپذیر است.

برچسب ها: انرژی ، مسکن ، جذب سرمایه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار