کد خبر: 1223202
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی  در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: کارشناس ارشد اقتصادی معتقد است: بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی در ایران برای توسعه و پایداری اقتصادی کشور ضروری است. سیاستگذاران با تمرکز بر افزایش سودآوری، بهبود عملکرد مدیریت، کاهش هزینه‌های دولتی، متعادل‌کردن هزینه‌های حقوق و دستمزد و ایجاد شفافیت، می‌توانند بخش دولتی کارآمدتر و مولدتری ایجاد کنند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند به کاهش کسری بودجه دولت، جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و رشد اقتصادی کمک کند. با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای ارتقای عملکرد شرکت‌های دولتی، ایران می‌تواند خود را در وضعیت موفقیت و شکوفایی بلندمدت قرار دهد. 
 
انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی یکی از اقدامات مؤثر و مثبتی است که طی دو سال اخیر از سوی وزارت اقتصاد انجام شد. شرکت‌های دولتی به نوعی دارایی‌های دولت محسوب می‌شوند و به نوعی بازو‌های اجرایی آن در ارکان مختلف هستند. انتشار صورت‌های مالی با هدف افزایش بهره‌وری عملکرد شرکت‌های دولتی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی و حکمرانی کشور صورت گرفته است. 
صورت مالی شرکت‌های دولتی شامل هر نوع اطلاع مالی، چون سود و زیان، ترازنامه، میزان بدهی‌ها و سرمایه یک شرکت و قرارداد‌های مالی است. انتشار این اطلاعات در عموم جامعه سبب می‌شود مدیران و مسئولان مربوط در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود تمرکز بیشتری اتخاذ کنند و شاید در ایجاد نوعی رقابت مفید کمک‌کننده باشند، در واقع انتشار صورت‌های مالی در عزل مدیران ناکارآمد و همچنین کاهش فساد‌های احتمالی نقش چشمگیری خواهد داشت. 
با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بخش عظیمی از تاریکخانه موجود در این شرکت‌ها از بین رفت، در واقع تا چندین سال پیش دسترسی به اطلاعات موجود در صورت‌های مالی حتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پژوهشگران این حوزه هم مشکل بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقدامات مؤثر آن شرایط تغییر کرد، به گونه‌ای که در حال حاضر اگر شخصی دانش حداقلی از الفبای اقتصادی داشته باشد، می‌تواند صورتحساب‌ها را بررسی و از اطلاعات موجود در آن استفاده کند. 
متخصصان، کارشناسان، دانشجویان، نخبگان رشته‌های اقتصادی، استادان دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها می‌توانند صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی را بررسی و تحلیل کنند و از نظرات و پیشنهادهای‌شان در بهبود روند موجود استفاده شود. 
حسین نجف‌دولابی، کارشناس ارشد اقتصاد مالی در گفتگو با «جوان» با اشاره به نقش ویژه شفافیت در ارکان شرکت‌های دولتی و تحت کنترل دولت گفت: برنامه‌ریزی برای بودجه سال آینده کشور فرایندی حیاتی است که نیازمند تفکر استراتژیک و بررسی دقیق عوامل مختلف است. یکی از جنبه‌های کلیدی که سیاستگذاران باید بر آن تمرکز کنند، عملکرد شرکت‌های دولتی در اقتصاد است. در ایران بیش از ۲ هزار شرکت دولتی وجود دارد که نقش بسزایی در اقتصاد دارند. بهبود عملکرد این شرکت‌ها به ویژه در شرایط تحریم ضروری است، زیرا می‌تواند به کاهش کسری بودجه دولت کمک کند. 
این کارشناس ارشد مالی با اشاره به پایان کار شناسایی و شفافیت شرکت‌های دولتی و تحت کنترل اظهار کرد: شفافیت تمامی شرکت‌های دولتی حائز اهمیت است، با عزم مجلس شورای اسلامی میزان شفافیت شرکت‌های دولتی از ۱۱ درصد به ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است، در واقع با انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی می‌توان ادعا کرد ۲۴ درصد از اقتصاد کشور شفاف شده است. در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ صورت‌های مالی ۲ هزاروپنج شرکت دولتی روی کدال قرار گرفت و عموم افراد می‌توانند به اطلاعات موجود در سایت دسترسی داشته باشند، در واقع دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد به وعده خود در زمینه انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی عمل کرد. از آنجا که هزار صورت مالی شرکت‌های دولتی و عمومی هم در هشتم آبان ماه ۱۴۰۲ منتشر شده بود، مجموعاً تعداد صورت‌های مالی منتشرشده این شرکت‌ها در سال جاری به ۲ هزارو ۵۰۰ عدد رسید. 
وی ادامه داد: بر اساس اعلام دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و در مرحله دوم انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و عمومی که دیروز صورت گرفت، هزاروپنج صورت مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۱، ۹۵ صورت مالی مربوط به میان‌دوره‌ای ۱۴۰۲ و ۷۰ صورت مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۲ منتشر شده است. 
نجف‌دولابی در پایان گفت: بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی در ایران برای توسعه و پایداری اقتصادی کشور ضروری است. سیاستگذاران با تمرکز بر افزایش سودآوری، بهبود عملکرد مدیریت، کاهش هزینه‌های دولتی، متعادل‌کردن هزینه‌های حقوق و دستمزد و ایجاد شفافیت، می‌توانند بخش دولتی کارآمدتر و مولدتری ایجاد کنند. این به نوبه خود می‌تواند به کاهش کسری بودجه دولت، جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و رشد اقتصادی کمک کند. با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای ارتقای عملکرد شرکت‌های دولتی، ایران می‌تواند خود را در وضعیت موفقیت و شکوفایی بلندمدت قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار