کد خبر: 1226406
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
قیمت دلار در معاملات امروز بازار آزاد به کانال ۶۰ هزار تومان رسید وسکه تمام نیز به ۴۱ میلیون تومان کاهش یافت. تحلیلگران دو دلیل را عامل اصلی این مساله می‌دانند یکی کاهش تنش‌های سیاسی و بین المللی و دیگر بهبود وضعیت درآمد‌های ارزی.

جوان آنلاین: روند کاهش قیمت ارز و طلا در روز‌های اخیر تشدید شد. پس از تخلیه نگرانی‌های ناشی از احتمال بروز جنگ قیمت طلای جهانی در روز‌های اخیر با کاهش همراه بود. این مساله در کنار کاهش نرخ ارزمنجر به ریزش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کشورمان شد. هم اکنون قیمت هر یک گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، وقیمت نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب به ۲۴ میلیون تومان و ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. نرخ هر دلار نیز به ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت.


همانگونه که عنوان شد مهمترین دلیل این روند ریزشی به گفته تحلیلگران به کاهش تنش‌های سیاسی و در حوزه اقتصادی نیز به بهبود درآمد‌های ارزی ناشی از افزایش فروش نفت بازمی گردد. این موارد انتظارات تورمی در بازار ارز و طلا را کاهش داده است.


داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در یکی از آخرین اظهارنظر‌های خود گفت: دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند آن‌ها زحمت خود را زیاد کردند، زیرا متخصصان ما در وزارت نفت و شبکه فروشی که این وزارتخانه در اختیار دارد در عمل توانستند تحریم‌ها را در زمینه صادرات و تولید نفت بلااثر کنند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم. همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.


بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده، بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.


بر اساس گزارش این صندوق طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است.


بر اساس این آمار، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.


تولید گاز ایران از معادل ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت طی سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسید و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


بر اساس این گزارش، ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه درروز برسد.


ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می‌رود همین رقم در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.


کارشناسان معتقدند روند فعلی بازار ارز تجربه‌ای مشابه سال گذشته است. ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ بود که بازار ارز و طلا آهنگ افزایشی به خود گرفت، اما در ادامه قیمت‌ها در بازار به ثبات چندین ماهه رسید و نرخ دلار در کانال ۵۰ هزار تومان ماندگار شد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمالا دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برمی‌گردد.  فعالان اقتصادی دیگری هم طی روز‌های گذشته با دستیابی به خبر‌هایی مبنی بر مداخله سنگین بازارساز در بازار درهم در دبی، از کاهش نرخ ارز خبر داده‌اند.

محمدرضا فرزین دیروز به‌منظور توسعه مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی، به عربستان سفر کرده و ظاهراً رایزنی‌هایی درباره گشایش‌های ارزی جدید برای کشور خواهد بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
0
با کاهش قیمت طلا مردم در تولیدی ها و صنعت و ساختمان سازی ... سرمایه گذاری خواهند کرد با هماهنگی دولت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار