کد خبر: 1227716
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
تمامی مشاغل و کسب‌و‌کار‌هایی که در کشور در حال فعالیت هستند، باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. هیچ توجیهی برای فرار مالیاتی قابل قبول نیست
جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است کارمندان و کارگران بخش دولتی و بخش خصوصی اقتصاد به صورت مرتب مالیات پرداخت می‌کنند، اما برخی مشاغل و کسب‌وکار‌ها متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌پردازند. رفع این وضعیت ضرورت دارد و باید مالیات‌ستانی بر مبنای میزان درآمد افراد، کسب‌و‌کارها، مشاغل، نهاد‌ها و ارگان‌ها باشد و تمرکز نیز بر دریافت مالیات از بخش‌های فراری از پرداخت مالیات نظیر مشاغل خاص با درآمد‌های بالا باید باشد. 
شواهد نشان می‌دهد که تا الان نتوانسته‌ایم یک سیستم مالیات‌گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم، به طوری که می‌بینیم شغل‌های واسطه‌ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه‌گذاری در کار‌های تولیدی ندارند. کارمندان و کارگران دولتی و تولیدکنندگان خرد به راحتی برای مالیات‌گیری در دسترس هستند، اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات گیرندگان پنهان مانده‌اند. تنها راهکار این است که با استفاده از سیستم‌های هوشمند و نوین به دریافت مالیات عادلانه روی بیاوریم. کارشناسان به این موضوع اذعان دارند که مالیات‌ستانی عادلانه از همگان به نحوی که مشاغل پرسود مالیات بیشتری و مشاغل کم‌سود مالیات کمتری بپردازند، بر ایجاد رضایتمندی بیشتر در جامعه اثرگذار است. همچنین آنان تأکید می‌کنند که دولت باید در کنار ساماندهی امور مالیاتی و افزایش درآمدهایش از این محل به سمت اعمال روش‌هایی برای کاهش هزینه‌هایش حرکت کند، به طور کلی مالیات‌ستانی عادلانه، هوشمند و دقیق یکی از راه‌های ساماندهی نظام مالیاتی کشور به شمار می‌رود. کارشناسان بر لزوم دریافت مالیات از همگان براساس میزان درآمدشان تأکید می‌کنند. 
علیرضا مناقبی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» درخصوص این موضوع که براساس آمار میزان مالیات‌دهی مشاغل نسبت به سهمی که در تولید ناخالص ملی کشور دارند، بسیار پایین است، تصریح کرد: تمامی مشاغل و کسب‌و‌کار‌هایی که در کشور در حال فعالیت هستند، باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند. هیچ توجیهی برای فرار مالیاتی قابل قبول نیست. 
وی ادامه داد: اینکه کارمندان و کارگران ابتدای هر ماه مالیات‌شان کسر می‌شود، اما برخی مشاغل خاص پردرآمد فرار مالیاتی دارند، اصلاً قابل قبول نیست. باید هر فرد متناسب با درآمدی که کسب می‌کند، مالیاتش را پرداخت کند. مالیات جزو مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود، اما نیاز است مالیات‌ستانی عادلانه از همگان مدنظر قرار بگیرد و هیچ کسی از پرداخت مالیات معاف نباشد. 
این کارشناس اقتصادی درخصوص لزوم تمرکز بر دریافت مالیات از کسانی که سود‌های کلانی دارند، خاطرنشان کرد: زمانی که مالیات‌ستانی براساس میزان درآمد افراد صورت بگیرد، در یک روند منطقی افراد متناسب با درآمدشان مالیات می‌پردازند. بنابراین کسانی که سود بیشتری دارند، مالیات بیشتری می‌پردازند. 
مناقبی گفت: در همین ارتباط شاهد هستیم که کارمندان و کارگران بخش دولتی و بخش خصوصی اقتصاد به صورت مرتب مالیات پرداخت می‌کنند، اما برخی مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌پردازند. رفع این وضعیت ضرورت دارد. باید مالیات‌ستانی بر مبنای میزان درآمد افراد، کسب‌و‌کارها، مشاغل، نهاد‌ها و ارگان‌ها باشد و تمرکز نیز بر دریافت مالیات از بخش‌های فراری از پرداخت مالیات نظیر مشاغل خاص با درآمد‌های بالا باید باشد.
وی تأکید کرد: دولت نباید به صورت جزیره‌ای عمل کند، باید تمامی کسب‌و‌کار‌ها و مشاغل هدف مالیات‌ستانی قرار بگیرند. تنها کسانی که درآمد حداقلی دارند از مالیات‌دهی معاف باشند. 
مناقبی گفت: لازم است دولت همزمان با اعمال روند‌های منطقی مانند راه‌اندازی سامانه مؤدیان برای شفاف‌سازی درآمد افراد و مالیات‌ستانی عادلانه از کسب‌و‌کارها، به سمت اعمال روش‌هایی مثل سامان دادن به معافیت‌های مالیاتی نیز برود. هیچ ارگان و نهادی نباید از مالیات‌دهی معاف باشد. در این روند معقول است که همگان نسبت به پرداخت مالیات مسئولیت پیدا می‌کنند.
برچسب ها: مشاغل ، مالیات ، بخش خصوصی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار