کد خبر: 1227955
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: یک متقاضی مجوز دامپروری معتقد است: با توجه به پیشرفت‌های علمی و بهداشتی می‌توانیم با استفاده از روش‌هایی مانند واکسیناسیون، قرنطینه و کنترل تردد دام‌ها از تسری بیماری‌ها جلوگیری کنیم، بنابراین بسیاری از فواصل منطقی نیستند. این سختگیری‌های بی‌مورد صددرصد با مشارکت مردم در اقتصاد منافات دارد. اگر می‌خواهیم مردم در اقتصاد شرکت کنند و رونق اقتصادی را شاهد باشیم، باید موانع را از سر راه برداریم. 
حرایم بهداشتی دامپروری از سوی سازمان نظام پزشکی کشور با هدف تأمین سلامت دام و افراد مصوب شده است. این قواعد طی یک دهه گذشته مورد بازبینی قرار نگرفته و به تصویب هیئت وزیران نیز نرسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این حرایم به جای اینکه مشکلی را در زمینه دامپروری حل کنند، به مانعی برای دریافت مجوز از سوی متقاضیان تبدیل شده است. از سوی دیگر، برخی زمین‌ها که می‌توانند مجوز دریافت کنند، بسیار گران شده‌اند. 
موضوع حرایم بهداشتی به مسئله امضا‌های طلایی نیز دامن زده است. برخی متقاضیان به مواردی اشاره می‌کنند که افراد متنفذ اقدام به تأسیس دامپروری در منطقه‌ای کرده‌اند و با توسل به قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری، اجازه تأسیس دامپروری را به دیگران نمی‌دهند. این موارد ضرورت بازبینی در حرایم بهداشتی دامپروری را مطرح می‌کند، به ویژه با توجه به این موضوع که کارشناسان اعلام کرده‌اند، با وجود پیشرفت‌های علمی و بهداشتی، فواصل موضوعیت خود را از دست داده‌اند، بازبینی در فواصل بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. 
بسیاری از متقاضیان اعلام می‌کنند موضوع حرایم به بی‌عدالتی در حوزه اقتصادی کشور منجر شده است. برخی با استفاده از شرایط ویژه به تأسیس دامپروری می‌پردازند و درآمد‌های بالا دارند و برخی دیگر از فعالیت در این حوزه بازمانده‌اند. افشین یاوری یکی از متقاضیان دریافت مجوز دامپروری در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که صددرصد حرایم بهداشتی دامپروری به عنوان مانع پیش روی متقاضیان وجود دارد، تصریح کرد: هر کسی که می‌خواهد مجوز دامپروری بگیرد، جایی به مشکل حرایم برخورد می‌کند. 
وی ادامه داد: زمینه‌های لازم را برای تأسیس کارخانه دام و طیور آماده کرده‌ام که می‌تواند برای ده‌ها نفر اشتغال‌زایی کند و سرمایه‌گذاری هزارو ۵۰۰ میلیارد ریالی در آن صورت می‌گیرد. 
متقاضی مجوز در حوزه دامپروری خاطرنشان کرد: تأسیس این کارخانه با مشکل حرایم بهداشتی مواجه شده و مدت زیادی است معطل این موضوع هستیم. مرغداری‌ای در فاصله ۲۷۰ متری وجود دارد و به همین دلیل به ما مجوز نمی‌دهند. یاوری گفت: حریمی که سازمان نظام پزشکی مشخص کرده ۵۰۰ متر است. این مسئله مانع کارمان شده و مشکلات زیادی را برای‌مان به وجود آورده است. سرمایه ما راکد مانده است و نمی‌توانیم فعالیتی را شروع کنیم. 
وی ادامه داد: در شرایطی به واسطه حرایم بهداشتی جلوی کار ما گرفته شده که اشتغال‌آفرینی در کشور بسیار مورد نیاز است. تأسیس چنین واحد‌های تولیدی کمک بزرگی به موضوع ایجاد اشتغال جوانان خواهد کرد. این متقاضی مجوز در حوزه دامپروری خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های علمی و بهداشتی می‌توانیم با استفاده از روش‌هایی مانند واکسیناسیون، قرنطینه و کنترل تردد دام‌ها از تسری بیماری‌ها جلوگیری کنیم، بنابراین بسیاری از فواصل منطقی نیستند. 
یاوری گفت: ما تمام مسائل بهداشتی را در مجموعه‌ای که می‌خواهیم تأسیس کنیم، رعایت کرده‌ایم، حتی فراتر از اصول بهداشتی مورد نظر سازمان نظام پزشکی نیز این قواعد را در نظر گرفته‌ایم، اما به واسطه حرایم بهداشتی جلوی کار ما گرفته شده است. 
وی ادامه داد: این سختگیری‌های بی‌مورد صددرصد با مشارکت مردم در اقتصاد منافات دارد. اگر می‌خواهیم مردم در اقتصاد شرکت کنند و رونق اقتصادی را شاهد باشیم، باید موانع را از سر راه برداریم. 
این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که با توسل به قواعد مربوط به حرایم بهداشتی دامپروری جلوی کار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گرفته شده است، نمی‌توانیم امیدی به رونق اقتصادی داشته باشیم. وی در پایان تأکید کرد: رونق اقتصادی در گرو مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد است، اما باید بستر لازم برای این امر وجود داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار