کد خبر: 622422
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
غالب قنديل،‌ استراتژيست لبناني در گفت‌وگو با «جوان آنلاين»
روز سه شنبه بيروت به واسطه انفجارهايي در مقابل سفارت جمهوری اسلامي ايران صورت گرفت، لرزيد و تعدادي از مقامات و مردم به شهادت رسيدند. به نظر مي آيد مثلث «صهيونيسم، سعوديسم، تروريسم» فعلا مشغول باشند و هر بار هدف تازه اي را نشانه روند.
روز سه شنبه بيروت به واسطه انفجارهايي در مقابل سفارت جمهور اسلامي ايران صورت گرفت، لرزيد و تعدادي از مقامات و مردم به شهادت رسيدند. به نظر مي آيد مثلث «صهيونيسم، سعوديسم، تروريسم» فعلا مشغول باشند و هر بار هدف تازه اي را نشانه روند. «غالب قنديل»،‌ كارشناس و استراتژيست لبناني در اين باره بهتر مي تواند بگويد چه عامل يا عواملي پشت اين دو انفجار بوده اند كه ايران را هدف گرفته است.

جناب غالب قنديل شما به عنوان استراتژيست لبناني كه از نزديك سياست هاي منطقه اي كشورهاي مختلف را دنبال مي كنيد، به نظر شما چه عواملي پشت انفجارهاي بيروت است؟ و هدف آنها از ايجاد ناامني در منطقه چيست؟

بدون شك اين انفجارها به دست گروه هاي تكفيري تروريستي موجود در منطقه صورت گرفته است اما نكته قابل توجه اين است كه عربستان از اين گروه ها حمايت مي كند. اسناد موجود نشان مي دهد كه سازمان اطلاعات عربستان با همكاري اسرائيل به دنبال ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه هستند.

سفارت ايران در بيروت نماد مقاومت است چرا كه ايران از مقاومت لبنان در رويارويي با اشغالگران و مردم لبنان حمايت مي كند و سفارت ايران در راستاي تفاهم با ملت لبنان فعاليت مي كند تا امنيت و ثبات لبنان را فراهم كند. سفارت ايران در بيروت را هدف قرار دادند چرا كه در حمايت از ملت لبنان و محور مقاومت نقش مهمي دارد و دشمنان اينان قصد دارند تا با ايجاد تفرقه و اختلافات در لبنان نشانه هاي قدرت مقاومت در منطقه را از بين ببرند. بخصوص بعد از اينكه تمام پروژه هاي آنان شكست خورد و امريكا ناچار شد در مقابل پايداري محور مقاومت عقب نشيني كند.


آيا اين انفجارها نشان از اختلاف عربستان و اسرائيل با امريكا در خصوص مذاكرات ايران و كشورهاي 5 +1 دارد؟


تغييرات منطقه اي و بين المللي بزرگي كه در نتيجه مقاومت ايران به وجود آمده، توطئه هايي كه غرب به رهبري امريكا در طول اين 35 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي براي ايران برنامه ريزي كرده را نقش بر آب كرده است، كشورهاي غربي و استرات‍ژي و هيمنه امريكا نمي تواند مانع از ايجاد اين تغييرات شود. حقيقت اين است كه دنياي جديد از پايداري محور مقاومت و شيعه و ايران آگاه است واين افتخاري است براي ايران. و اين اسرائيل و عربستان هستند كه از اين تغييرات ضرر خواهند كرد.

امريكا از اقدامات تخريبي كه در سوريه و عراق و لبنان اتفاق مي افتد به نفع خود بهره برداري مي كند تا شروط خود را تحميل كند. با توجه به بحران رو به رشد در منطقه و در دنيا و شكست امريكا در بحران سوريه كه همچنان مقاومت مي كند و استحقاق ايجاد تغييرات جديد را دارد، بايد امريكا زمان را در مذاكرات غنيمت شمرد. امريكا به دلايل استراتژيك هميشه از اسرائيل حمايت مي كند و حال آنكه اسرائيل در تمام اقدامات خود تابع اوامر امريكا است امري كه در جنگ هاي اخير آن به چشم مي خورد كه منتظر حمل اسلحه از طريق هوايي است تا از آن براي تخريب لبنان استفاده كند.

واضح است كه اسرائيل به دنبال دريافت مال و اسلحه و حمايت سياسي بيشتر امريكا است از اين رو با تصميم غرب و امريكا مبني بر لغو تحريم ها عليه ايران مخالف است. اين كوتاه آمدن امريكا و پيش قدم شدن كشورهاي غربي براي مذاكره با ايران به فضل پايداري ايران و ملت ايران در طول 35 سال گذشته در برابر توطئه هاي شكست خورده امريكا است. اسرائيل از اعتراف دنيا به قدرت ايران و حمايت او از محور مقاومت و پايداري آن در برابر توطئه ها در هراسند.


آيا اين انفجارها و به دنبال آن ايجاد آشوب در منطقه بر نتيجه مذاكرات تاثير گذار خواهد بود؟


من چنين اعتقادي ندارم، تمام اين اقدامات در راستاي شكست عربستان و اسرائيل در دستيابي به اهداف خود و برتري استراتژي كه ايران به دنيا تحميل كرد، صورت مي گيرد. مذاكرات در يك نشست به نتيجه نخواهد رسيد چرا كه اختلافات زيادي بين ايران و غرب در اين زمينه وجود دارد، اين مذاكرات شكل جديدي از درگيري هاي سياسي است چرا كه ايران به حمايت از ملت ها به ويژه دفاع از مسئله فلسطين مشهور است.

جنگ ها و توطئه هاي زيادي براي ايران در دهه هفتاد قرن بيستم برنامه ريزي شد كه ايران با قدرت توانست تمام آنها را پشت سر بگذارد، و امروز به قدرت علمي، اقتصادي و سياسي مهمي در منطقه تبديل شده كه غرب قادر به شكست آن نيست و كسي نمي تواند مانع از حركت رو به جلوي آن شود.


نقش رئيس سازمان اطلاعات عربستان، امير بندر بن سلطان در ايجاد آشوب هاي اخير منطقه چيست؟ در سوريه در لبنان در بلوچستان ايران؟


امير بندر بن سلطان جنگ تمام عياري را در منطقه آغاز كرده است، گروه هاي تروريستي و تكفيري را براي تشديد بحران به سوريه مي فرستد و با مال و سلاح از آنها حمايت مي كند، وي همچنين براي ايران نيز توطئه هايي طرح ريزي مي كند، از گروه هاي تروريستي براي ايجاد آشوب در ايران حمايت مي كند همانطور كه براي ضربه زدن به مقاومت دست به اقدامات تخريبي در لبنان مي زند اما بدون شك شكست خواهد خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار