کد خبر: 626528
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
درخواست بندر از پوتين
بندر بن سلطان شاهزاده سعودي از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه درخواست کرده بود تاريخ همايش حل بحران سوريه به تعويق انداخته شود.
بندر بن سلطان شاهزاده سعودي از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه درخواست کرده بود تاريخ همايش حل بحران سوريه به تعويق انداخته شود. نشريه «ديلي استار» به نقل از يك منبع ديپلماتيک لبناني به اين امر اشاره کرده است. ملاقات مذکور در اوايل فصل زمستان (طبق تقويم ميلادي) در اقامتگاه پوتين در نزديکي مسکو برگزار شد. طرفين اوضاع سوريه و توافقات کشورهاي غربي با ايران در مورد برنامه اتمي آن را بررسي کردند.

بندر بن سلطان پيشنهاد کمک به روسيه در مبارزه با اسلامي‌هاي راديکال و جلوگيري از رشد نفوذ آنها در صفوف اپوزيسيون سوريه را پيشنهاد کرد. وي در ازاي اين به کمک روسيه به سرنگون کردن بشار اسد رئيس جمهور سوريه اميدوار است. به گزارش «ديلي استار»، پوتين به درخواست‌هاي وي پاسخ نهايي نداده است. رئيس جمهور روسيه دوباره موضع مسکو در مورد ضرورت شرکت تمام طرفين کليدي در «ژنو 2» را تکرار نمود. شاهزاده سعودي در جريان ملاقات اعلام نمود کنفرانس سوريه در صورت رعايت برخي شرايط مي‌تواند موفق باشد که اولين شرط بين آنها عدم شرکت ايران در مذاکرات صلح مي‌باشد.

بنظر بندر، تهران مي‌تواند با «سوداگري در مورد توافقات اتمي با غرب براي تقويت موضع خود در حمايت از سوريه اقدام کند». شرط دوم تمديد دوران تدارک همايش «ژنو 2» مي‌باشد. شاهزاده سعودي اطمينان دارد رياض مي‌تواند (در اين مدت) موضع خود در مذاکره با رژيم سوريه را به پاس موفقيت نظامي گروههاي تحت کنترل عربستان سعودي تقويت کند. در نهايت «ژنو 2» بايد بر اساس بيانيه ژنو ترتيب داده شود که در آن تشکيل دولت انتقالي منظور شده اما نمايندگان رژيم حاکم در سوريه مي‌گويند «براي انتقال قدرت به ژنو نمي‌روند».

بر اساس اين گزارش پوتين در مورد شرايط عربستان سعودي و بطور اخص آخرين شرط ابراز ترديد کرد. ولي برغم اختلافها طرفين توانستند در مورد برخي امور به توافق برسند. مسئله اول ضرورت مبارزه با تروريست‌ها در سوريه و در منطقه و مسئله دوم دادن اولويت به حل سياسي بحران سوريه بود.

منبع: بخش ديپلماسي رسانه‌اي سفارت ايران در روسيه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار