کد خبر: 635304
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که آزادی به معنای لیبرالیزم نیست، گفت: هیچ کس حق ندارد به بهانه روشن‌فکری عوامل فساد را تئوریزه کند.
حسین قره گوزلویی

به گزارش خبرنگار "جوان" از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در مؤسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی در خصوص نسبت حکومت دینی و فرهنگ در جمع فعالان و نخبگان فرهنگی جوان مشهدی در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی بر اینکه چرا با مدعیان ایدئولوژیک نوظهور که در ماهواره ها صحبت می کنند مناظره نمی‌کنید؟ گفت: تاکنون و در موقعیت های مختلف هر کسی از من برای برگزاری مناظره دعوت کرده بدون هیچ قید و شرطی پذیرفته ام و با آنان مناظره کرده ام و همین الان نیز اعلام می کنم آمادگی دارم با هرکدام از اشخاصی که کتاب دارند ، ادعا دارند و شناخته شده هستند، بدون هیچ قید و شرطی مناظره کنم.

سروش، شبستری، ملکیان و ... در جلسه مناظره شرکت نمی‌کردند

وی افزود: از اوایل دهه 70 با اکثر کسانی که ادعا داشتند جلسه مناظره ترتیب داده شد اما هیچ کدام در جلسه حضور پیدا نمی کردند و 2 ،3 نفری هم که در جلسه اول حاضر به مناظره شدند در جلسات بعدی نیامدند؛ بنده دعوت مناظره با سروش، مجتهد شبستری، ملکیان و... را پذیرفتم اما هیچ کدام در جلسات مناظره شرکت نمی کردند، این افراد فقط حرف می زنند ولی اهل عمل نیستند.

وی خاطرنشان کرد: صحبت های این افراد مشخص است چرا که تفکرات و کتاب های آنان مشخص است لذا تمام اشکالات و جواب های آنان نیز وجود دارذ و شما فکر نکنید که آنان جواب این اشکالات خود را نمی دانند چرا، اتفاقا خوب هم می دانند.

وی تاکید کرد: با 15 نفر از سرشناسان آنان جلسه مناظره ترتیب داده شده اما جز 2،3 نفر، کسی دیگر نیامد که این افراد نیز از جلسات بعد حاضر به مناظره نشدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عنوان جلسه یعنی "نسبت حکومت دینی با فرهنگ" گفت: هنگامی که در رابطه با نسبت حکومت دینی با فرهنگ سؤال و بحث می شود یعنی به جنبه حکومتی فرهنگ اشاره شده و دین مقوله ای فرهنگی، فرهنگ ساز و فرهنگ برانداز است.

وی با اشاره به اینکه خداوند انسان را مختار، با آگاهی و با آزادی آفرید، افزود: خداوند در قرآن می فرماید «لا اکراه فی الدین» یعنی دین جنبه قلبی، ایمانی و معرفتی دارد و هرگز الزام بردار و اکراه بردار نیست چرا که هیچ مؤمنی با زور کافر نشده و هیچ کافری با زور مؤمن نمی شود.

رحیم پور ادامه داد: خداوند پس از آن می فرماید «قد تبین رشد من الغی» یعنی همه سبک های زندگی و همه تفکرات مساوی نیست چرا که برخی رشد و برخی انحطاط است.

وی با بیان اینکه راه رشد و انحطاط روشن و مشخص شده و عالم و جاهل تفاوت رشد و انحطاط را می دانند، گفت: غالباً انسان ها مفهوم خوبی و بدی را درک می کنند مگر در مصادیقی خاص که شاید سردرگم شوند اما اصول خوبی و شر را از یکدیگر تمیز می دهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معروف یعنی آنچه با کمک عقل و وحی آن را به خوبی می شناسیم، افزود: منکر نیز یعنی زشتی و پلیدی و آنچه که تمام دنیا آن را به بدی می شناسند.

وی تصریح کرد: خداوند برای هر شخصی به تنهایی یک پیامبر فرستاده تا از درون وی را نهی از منکر و امر به معروف کند ولی انسان برخی اوقات آن را خفه می کند.

وی ادامه داد: خداوند فطرت بشر را رو به خودش آفرید و قدرت تشخیص به همه اعطا کرد و انسان را آگاه خلق کرد.

ریشه فرهنگ، تعلیم و تربیت است

ازغدی با اشاره به اینکه اصل ریشه فرهنگ تعلیم و تربیت است، افزود: بخش اعظم فرهنگ جنبه های تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی بوده و گفت وگو با حواس، اراده و فکر بشر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انتخاب حق شخص است و اگر اجباری شود ریاکاری و نفاق رشد می یابد، افزود: هر جایی که مشاهده کردید همه افراد موافق هستند بدانید نفاق در آنجا وجود دارد.

وی تصریح کرد: با سلب آزادی و گرفتن آگاهی کسی را نمی توان تربیت کرد و فقط می توان از وی یک منافق ساخت و اگر حکومتی با ارعاب و توهین به افراد همراه باشد حکومتی اسلامی نخواهد بود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: آزادی فقط حقوق انسان نیست و حقوق انسان و دیگران بوده و در رأس آن حق الله است و حق الله نیز یعنی حق تکامل، تعالی و کرامت انسان.

وی ادامه داد: فردی که با قلم، تفکر و اقدامات فرهنگی خود باعث ایجاد انحراف و گمراهی در افراد جامعه شود حق الناس را برگردن خود آویخته است.

وی تصریح کرد: در جایی که دعوت دیگران به فساد، شرک، خرافه و توجیه ظلم اجتماعی در سطح جامعه مطرح شود، حق الناس نیز مطرح است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: قرآن می فرماید مستضعفان فکری قدرت تشخیص ندارند و این افراد متأسفانه در همه جوامع وجود دارند.

ازغدی افزود: بخش اعظم مسائل فرهنگی با قانون نبوده و با تعلیم و تربیت، آگاهی بخشی، رحمت، گفت وگو و آزادی است.

وی تصریح کرد: از وظایف حکومت دینی فراهم کردن رشد و آگاهی دینی در جامعه است و در حوزه اخلاق نیز باید با عواملی که قشر مستضعف فکری جامعه را به فساد سوق می دهند برخورد کرد و از اخلاق عمومی در جامعه حمایت کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حکومت دینی حکومتی است که در معرض انتقاد مردم باشد، گفت: حق نظارت دینی حق متقابل حکومت دینی و جامعه دینی است و هر دو مسئولند چرا که انتقاد در سیاست، اقتصاد، دانشگاه، حوزه و... حق است.

حکومت بر ملت ایران سخت ترین حکومت در دنیا است

وی با بیان اینکه حکومت بر ملت احمق و نادان آسان است، افزود: حکومت بر ملت ایران سخت ترین حکومت در دنیا است زیرا این ملت آگاه، آزاد و اهل امر به معروف و نهی از منکر بوده و شهید داده است.

ازغدی با اشاره به اینکه حکومت یعنی به وجه حکومتی دین توجه شده و در این حکومت قوانین و ضوابط دینی حاکم است، افزود: قانون حقوق اجتماعی است و بخش هایی از مباحث فرهنگی با قانون سروکار دارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر حکومتی صالح نباشد قوانین فاسد وضع می کند و قوانین فاسد افراد جامعه، خانواده و فرهنگ جامعه را تخریب می سازد.

وی ادامه داد: حکومت اسلامی مسئولیت اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد و مسئولان بیش از مردم عادی باید مطلع بوده و تقوا داشته باشند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حکومت دینی بخش های مختلف یکدیگر را، حکومت مردم را، مردم حکومت را و مردم یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

ازغدی در خاتمه با اشاره به اینکه در تمامی این موضوعات دولت های لائیک در جهان دروغ می گویند، گفت: هیچ یک از دولت های سکولار نسبت به مسائل اساسی فرهنگ و اخلاق بی طرف نبوده اند و سکولاریسم نفی بخش مهمی از اسلام بوده و تضاد با اراده الهی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار