کد خبر: 651535
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
شيوا نوروزي
جامي كه ميليون‌ها هوادار فوتبال منتظر آغاز آن بودند با اشتباهي مهلك شروع شد. نيشيموراي ژاپني نيش زهرداري بر قلب كروات‌ها زد و حاشيه و جنجال را از همان ابتدا به جام تزريق كرد.
خيلي ساده اتفاق افتاد؛ بازيكن تيم ملي برزيل در محوطه جريمه كرواسي روي زمين افتاد، داور ژاپني بلافاصله در سوت خود دميد و نقطه پنالتي را نشان داد! در ليگ برتر خودمان بارها چنين صحنه‌هايي رخ داده و در فوتبال ايران كسي با اينگونه تصميمات بيگانه نيست. با اين حال اشتباهي كه از نيشيمورا در جام جهاني سر زد به هيچ وجه قابل قبول نيست.  فدراسيون جهاني فوتبال سال‌هاست كه براي كمتر شدن اشتباهات داوري تدابير گسترده‌اي انديشيده. استفاده از دوربين‌هاي پيشرفته، گوشي‌هاي مخصوص براي داوران، اسپري و. . . تنها بخشي از تمهيدات فيفا است. به علاوه اينكه سالانه چندين دوره بازآموزي قوانين و تكنيك‌هاي داوري براي داوران سراسر جهان برگزار مي‌شود. از طرفي كميته داوران فيفا براي انتخاب داوران نهايي جام حداقل سه سال زمان مي‌گذارند. قاضيان بازي‌ها هم براي آنكه افتخار قضاوت در جام جهاني را پيدا كنند از فيلترهاي زيادي عبور كرده‌اند. اما هيچ كدام از اين فيلترها نتوانسته جلوي اشتباهات سهوي آنها را بگيرد.
پنالتي بچگانه‌اي كه در ديدار افتتاحيه جام جهاني 2014 گرفته شد خيلي‌ها را به اين فكر واداشت كه برزيل هم براي موفقيت دست به دامن داوران شده، همان كاري كه كره‌اي‌ها سال 2002 انجام دادند و نتيجه هم گرفتند. همين مسئله موجب شده تا فوتبال دوستان دچار نوعي بدبيني به نتايج بازي‌هاي اين دوره شوند. اين در حالي است كه سران فيفا در ماه‌هاي اخير بارها به رشوه خواري متهم شده‌اند و تباني و تعيين نتايج بازي‌ها در پشت پرده اتهام جديدي براي آنها نيست.
اگرچه در فوتبال ايران در چنين مواردي از جمله معروف « اشتباه داوري جزيي از داوري است» براي ماستمالي كردن قضيه استفاده مي‌كنند اما اشتباه نيشيمورا آنقدر سرنوشت‌ساز بود كه هيچ توجيهي نمي‌تواند خشم و ناراحتي كروات‌ها را كاهش دهد. گل سوم قناري‌ها زماني به ثمر رسيد كه ملي پوش برزيل جلوي چشمان داور مرتكب خطا شد ولي داور ژاپني اعتقادي به خطا نداشت و همان توپ نيز در نهايت به گل سوم ميزبان منجر شد.
هنوز بازي افتتاحيه به پايان نرسيده بود كه موجي از انتقادها عليه داور ژاپني به راه افتاد. تقريباً تمامي رسانه‌ها جنجال بازي اول جام بيستم را مورد نقد قرار داده‌اند. در شرايط موجود انتظار مي‌رود كه فيفا براي نشان دادن قدرت واقعي خود و براي آنكه ثابت كند خبري از اتفاقات پشت پرده نيست، داور ژاپني را از قضاوت در ساير بازي‌هاي جام محروم كند. اگرچه اين تصميم نيز سه امتياز از دست رفته را به تيم كرواسي برنمي گرداند اما قطعاً از شدت اعتراض‌ها كاسته خواهد شد.
جام 2014 به اندازه كافي حاشيه داشت و اشتباهات مشكوك داوري به حاشيه‌ها دامن زد. قضاوت نيشيمورا را كه ديديم بيش از پيش به داوران ايراني اميدوار شديم. داوران كشورمان اگرچه در مواردي با اشتباهات غير‌عمدي خود در نتيجه بازي تاثير گذاشته‌اند اما در همين جام بيستم كه آوردگاهي براي خودنمايي بهترين‌هاي فوتبال جهان است دو نماينده داريم كه بدون شك مي‌توانند بهتر از تيم ژاپني سوت بزنند. اميدواريم مسئولان فيفا به فغاني و كامراني‌فر هم اعتماد كنند و فرصت سوت زدن در برزيل را به آنها بدهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار