کد خبر: 653882
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
حجت الاسلام ماندگاری در افتتاحیه یازدهمین دوره سلسله جلسات دین، نشاط، زندگی در حرم رضوی به بیان نشانه های نشاط واقعی و تفاوت های آن با شادی دروغین پرداخت و گفت: مفهوم نشاط استفاده حلال از نعمت های دنیا است.

حجت الاسلام مهدی ماندگاری در افتتاحیه یازدهمین دوره سلسله جلسات دین، نشاط، زندگی که شب گذشته 31 خرداد در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: یک اشتباه و برداشت غلط ازمعنای دین و دیانت انجام شده و آن این که آن را متضاد شادی و نشاط می دانند و دیانت را نقطه مقابل نشاط و شادی معرفی می کنند.

این کارشناس امور مذهبی در رسانه ملی افزود: این گونه برداشت می شود که برای شادی باید حرام انجام داد و دیانت یعنی لباس خوب نپوش، ماشین خوب نداشته باش و مجلس شاد و مفرح نداشته باش و مجلس شاد با دیانت مخالف است.

وی ادامه داد: شادی و نشاط به معنی استفاده حلال از نعمت های خداوند است بدین معنا که از نعمت خانه بزرگ خود استفاده حلال کن تا خداوند در آخرت به تو خانه ای بزرگتر عطا بفرماید، از نعمت همسربهترین استفاده را کن تا نشاط پیدا کنی  و هر فردی که بهترین استفاده حلال را از نعمت های خداوند کند هم دیانت را حفظ کرده و هم به شادی و نشاط واقعی رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شهدا از جمله خوش گذران های آخرت هستند و خوش گذرانی آخرت منافاتی با خوش گذرانی دنیا ندارد، دین فقط با حرام مخالف است و مفهوم نشاط انبساط روحی است که وقتی حاصل می شود که از نعمت خداوند در راه او استفاده کنیم و استفاده حلال از نعمت های دنیا؛ همسر، خوردنی ها، نوشیدنی ها، پوشیدنی ها، طبیعت از مفاهیم نشاط و شادی است.

وی افزود: در شادی و نشاط باید حلال و حرام و حدود الهی رعایت شود. حدود نشاط در اسلام این است که با هم به یک موضوع جالبی بخندیم نه این که فردی را مورد استهزاء قرار داده و او را مسخره کنیم و نشاط واقعی هم دارای دوام، هم عمق و هم زاد و ولد است.

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: این موسیقی های غربی که مقطعی است مانند مواد مخدر فقط مسکن و اعتیاد آور است و نشاط واقعی باید دوام داشته باشد مانند زیارت امام رضا (ع)‌ و مکه و مدینه که تا مدتی فرد به اصطلاح شارژ است و نشاط دارد.

وی در ادامه بیان نشانه های نشاط واقعی اظهار داشت: دومین نشانه نشاط واقعی عمق است یعنی تمام وجودش دارای آن شادی شود و این نشاط باید زاد و ولد داشته باشد یعنی در ظاهر نباشد و دیگران را هم دارای نشاط کند.

وی تصریح کرد: در مجالس عروسی می توان برای ایجاد شادی از سرود خوانی، تقلید صدا و بازی های محلی استفاده کرد ولی نباید سه کار را انجام داد، اول نباید تقلید کرد یعنی عمل ما محدود به الگو گیری از ماهواره و شهرهای بزرگ و غربی ها نباشد بلکه برای شادی ابتکار عمل به خرج دهید و دیگر این که در مجالس از اختلاط زن و مرد پرهیز شود و اسراف نداشته باشید.

این کارشناس امور مذهبی در رسانه ملی گفت: بعضی از افراد در بیرون از خانه شاداب هستند اما داخل خانه طور دیگری هستند که این درست نیست زیرا انسان باید در تمام اعمالش معیارش خدا باشد و اگر در خارج خانه به خاطر خدا شاداب است باید در داخل خانه نیز به خاطر خدا شاداب باشد.

وی افزود: در حدیثی هم آمده است که اگر مردی با همسرش یک ساعت همراه شادی گفتگو کند از اعتکاف در مسجد الحرام بهتر است ولی گاهی اوقات با بهانه گیری های بی مورد خانم ها آن حال نشاط و شادابی از مردها گرفته می شود.

این کارشناس امور مذهبی در رسانه ملی تصریح کرد: بهتر است که بعضی روزها مردها با یک شاخه گل به همراه لبخند وارد خانه شوند و خانم ها با استقبال گرمی از آن ها پذیرایی کنند که این باعث نشاط و شادی مضاعف در خانواده می شود.

وی ادامه داد: مشکلات باعث بی نشاطی نمی شود چرا که امام حسین (ع) در قتلگاه هم نشاطش را از دست نداد و در همان حال هم به خداوند  گفت من راضی به رضای تو هستم، این نوع نگاه ماست که نشاط آور است و هنگامی که مشکلی پیش می آید باید از خود سؤال کنیم من در مسیر بندگی چه کاری را انجام داده ام که خداوند این امتحان را از من گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار