کد خبر: 657576
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه گاه بروز موارد غیر قابل پیش بینی در رفتار نوجوان طبیعی است گفت: اطاعت و فرمانبرداری و گاه یاغیگری و سرکشی از ویژگیهای دوران بلوغ است ولی همسران باید با هماهنگی با یکدیگر اجازه ندهند، نوجوان کنترل اوضاع را در دست بگیرد.
دكتر محمد زارع با اشاره به اینکه گاه ثبات خانواده در زمانی که نوجوان برای دستیابی به استقلال تلاش می‌کند دستخوش تغییراتی می‌شود گفت: نوجوانان در سنین بلوغ تحت تاثیر دیدگاه‌های هم سن و سال‌هایشان قرار می‌گیرند و در نتیجه گرفتاری‌هایی در خانواده بروز می‌کند.

وی گفت: به مرور زمان رفتار نوجوان با اعضای خانواده تغییر می‌کند ولی نباید والدین، تغییر روابط با خانواده را به وی تحمیل کنند.

زارع نیستانک یادآور شد: اگر انتظارات اطرافیان از نوجوان، بیش از حد توان وی باشد سبب می‌شود نوجوان در تلاش برای انجام دادن آنچه از او خواسته‌اند، به طور دایم شکست بخورد.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه والدین باید در سطح توان فکری و شناختی نوجوان با وی ارتباط برقرار کنند گفت: رفتار پدر و مادرها با نوجوان نباید بر اساس ظاهر جسمانی وی و میزان نشانه‌های بلوغ در او باشد، چه بسا نوجوانانی که دچار بلوغ دیررس هستند ولی به علت رشد و بلوغ فکری قدرت درک و فهم آنها افزایش یافته باشد که البته عکس این موضوع هم صادق است.

زارع نیستانک افزود: والدین می‌توانند نوجوان را با دادن بعضی از مسئولیت‌ها به وی مورد سنجش قرار دهند و در صورتی که رفتار آنها مناسب بود باید آن را متوقف کنند.

وی خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید منتظر بروز موارد غیر قابل پیش بینی در رفتار نوجوان باشند چرا که این احتمال وجود دارد که وی گاهی اطاعت و فرمانبرداری کند و گاه یاغی و سرکش شود.

زارع نیستانک یادآور شد: ممکن است رفتار متفاوت نوجوان موجب تعجب والدین شود یعنی گاه وی آزادی بیشتری می‌خواهد و در مواقع دیگر به نظر می‌رسد که نمی‌خواهد زیر بار ذره‌ای استقلال و مسئولیت برود.

وی افزود: این تغییرات در خلق و خوی نوجوان، وظیفه والدین را دشوارتر می‌کند. در واقع وقتی امیال و خواسته‌های وی از روزی به روز دیگر عوض می شود، داشتن یک رفتار ثابت برای والدین مشکل است و ممکن است آنها عصبانی شوند و با وی بحث و مجادله کنند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: نوجوان گاه شیطنت‌هایی را مرتکب می‌شود و ممکن است از یک والد برای انجام کاری اجازه بگیرد و اگر تقاضایش رد شود، سعی کند موافقت والد دیگر را جلب کند.

زارع نیستانک تصریح کرد: همسران باید با یکدیگر هماهنگ باشند و نگذارند نوجوان کنترل اوضاع را دست بگیرد. در خانواده هر یک از والدین باید مسئول امر خاصی باشد و نوجوان بداند باید هر خواسته را از کدام والد تقاضا کند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار