کد خبر: 665243
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
چالش‌هاي هسته‌اي جديد كه با آمانو همراه بود
بايد منتظر ماند و ديد كه غرب و بخصوص آمريكا در ادامه و در پايان مهلت مذاكرات، واقعا از ابتدا به دنبال كداميك از اين دو استراتژي بوده است: اعمال فشار براي امتيازات بيشتر يا شكست توافق براي فشار بيشتر...

جوان‌آنلاين: روز گذشته (يكشنبه) يوكيو آمانو، رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي طي سفري يك روزه وارد تهران شد و با دكتر حسن روحاني، رئيس جمهور، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و همچنين علي اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ديدار كرد.

در ابتدا بسياري از تحليل گران داخلي و خارجي، سفر آمانو به ايران را خوشبينانه نگاه كرده و گفتند كه اين سفر به نشانه توافقات و تفاهمات دو طرف در خصوص مسائل هسته اي است كه مي تواند مسير توافق نهايي را هموار كند. اما پس از ملاقات ها، موضع گيري هايي انجام شد كه نشان داد گره هاي سختي در ميان است كه باز كردن آن با دست چندان هم آسان نيست!

با توجه به اينكه آقاي آمانو در اين سفر به گونه اي نماينده غرب براي ملاقات با مقامات ايران بود به طور طبيعي اين سوال ايجاد مي شود كه با توجه به مواضع و گره هاي جديد،‌ آيا غرب و بخصوص آمريكا واقعا به دنبال توافق هستند يا خير؟ آيا غرب تنها به افزايش فشارها براي امتيازهاي بيشتر مي انديشد يا اينكه در كل به دنبال آن است كه زير ميز زده و توافق نهايي را ناديده بگيرد.

مواضع آمانو در اين سفر به گونه اي بود كه حتي اعتراض مرد آرام هسته اي ايران را درآورد. علي اكبر صالحي در خصوص خواسته هاي جديد رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: «در نشست امروز با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع EBW (چاشنی‌های انفجاری) اعتراضمان را به آقای آمانو اعلام کردیم... ما در جلسات گذشته تفاهم کرده بودیم با توجه به پاسخی که به پرسش های آژانس درباره EBW داده بودیم، آنان این موضوع را خاتمه یافته تلقی کنند، اما این کار را نکردند یعنی می‌خواهند به طور نیم بند آن را خاتمه یافته تلقی کنند که ما اعتراض کردیم... درباره EBW قبلاً بیشتر از دو تا سه سؤال مطرح نبود، اما ناگهان تبدیل به ۶۰ سؤال شد که ما اعتراض کردیم... البته اکنون آقای آمانو این قول را داده است همچنان که در بیانیه‌ای که امروز خواند توجه بیشتری به این موضوع شود که EBW در جهت حل و فصل باشد و قدم‌های مؤثری در این جهت برداشته شده است.»

علي اكبر صالحي با ابراز اميدواري از حل و فصل شدن چالش چاشني هاي انفجاري راه براي ديگر موارد هموارتر شود. علي اكبر صالحي به صراحت از سوال ها و خواسته هاي غرب كه «جديد» و پس از مرتفع شدن مسائل قبلي مطرح مي شود، اعتراض كرد و گفت: «باید با این اطمینان خاطری که به آنان می دهیم دیگر بسنده کند و هر از چندگاه پرسش‌های جدید پیش نیاید، زیرا تا به حال به ۱۳ پرسش پاسخ داده‌ایم و در شرف پاسخ دادن به پنج پرسش دیگر هستیم... البته ما انتظار توجه ویژه به خواسته‌مان نداریم، انتظار داریم آژانس به شکل غیر جانبدارانه و حرفه‌ای کارش را پیش ببرد و ما نیز آماده پاسخگویی هستیم، اما مدام پرسش‌ها را افزایش ندهند... اعتماد باید متقابل باشد اینگونه نیست که ما همه قدم‌ها را برداریم و طرف مقابل بخواهد با تانی قدم بردارد؛ تفاهم شده است تا بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که رضایت طرفین جلب شود .»

البته موضع دكتر روحاني در ديدار با يوكيو آمانو نيز بسيار معنادار و تامل برانگيز است كه نشان از چالش آفريني هاي جديد از سوي غرب در مسير توافقات دارد.

رئيس جمهور در اين ديدار اظهار امیدواری کرد که با روشن شدن برخی ابهامات غیر واقعی درباره فعالیت های هسته ای ایران، نام خوبی از آژانس به عنوان «نهادی بی طرف» که در شناختن حق کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای نقش مثبت و بدون تمایز ایفا می کند، باقی بماند.

اما موضع اصلي و اساسي دكتر روحاني به بخش هاي موشكي باز مي گردد كه در اين باره گفت: «موشك هاي ايران در هيچ رده اي قابل مذاكره نيست» تاكيد بر اين مسئله از سوي رئيس جمهور نشان از آن دارد كه غرب بار ديگر به اين مسئله مي انديشد تا از اين طريق بتواند بر روي توان نظامي ايران دست بگذارد و تاكيد دكتر روحاني بر روي آن نيز به اين معني است كه ايران از خط قرمز خود نمي گذرد و اگر غرب بخواهد بر روي آن پافشاري كند، مشكلاتي در مسير توافق نهايي پيش خواهد آمد.

مشخص است كه اگر غرب جريان مذاكرات را به اين سمت هدايت كند تنها مي تواند به دنبال دو چيز باشد: 1. اعمال بيشترين فشار به ايران براي كسب بيشترين اميتاز 2. تمايل نداشتن به توافق نهايي و فشار مضاعف پس از شكست مذاكرات... بنابراين بايد منتظر ماند و ديد كه غرب و بخصوص آمريكا در ادامه و در پايان مهلت مذاكرات، واقعا از ابتدا به دنبال كداميك از اين دو استراتژي بوده است: اعمال فشار براي امتيازات بيشتر يا شكست توافق براي فشار بيشتر...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار