کد خبر: 780699
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
قاسم غفوری

در هفته‌های اخیر بویژه همزمان با سفر اوباما به اروپا و غرب آسیا، آمریکایی‌ها زنجیره‌ای از اقدامات را در در حوزه سیاسی و رسانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران اجرا کرده‌اند.  برخی از این اقدامات عبارتند از:

 

-رئیس جمهور آمریکا در پایان نشستش با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این کشورها قول داد که ایران به تعهداتش پایبند باشد و گفت تهران باید حسن نیتش را اثبات کند.رئیس جمهور آمریکا با قرائت بیانیه پایانی این نشست گفت: تلاش می‌کنیم ایران به تعهدات خود پایبند باشد و امیدواریم این کشور با برداشتن گام‌های مثبت اختلافاتش را با کشورهای عربی منطقه حل کند. اوباما افزود: با وجود توافق هسته‌ای اما ایالات متحده می‌تواند به اقدامات ایران در زمینه آزمایش‌های موشکی‌اش پاسخ دهد.

-روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» مدعی شد که ایران موشکی آزمایش کرده که قادر است برای حمل کلاهک‌های اتمی مورد استفاده قرار گیرد.این گزارش اینگونه آغاز شد که موشک فضایی «سیمرغ» روز سه‌شنبه از یک پایگاه محرمانه موشکی ایران پرتاب شد.

-«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که دولت آمریکا از نگرانی «محمدجواد ظریف» و دیگر مقامات تهران نسبت به سرعت اجرایی شدن برجام و تخفیف در تحریم‌های ایران آگاهی دارد و آن را درک می‌کند.سخنگو ادامه داد: «رأی دادگاه برای برداشتن 2 میلیارد دلار از حساب ایران برای ما غیرمنتظره نبود؛ ما از پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی حمایت می‌کنیم. ما می‌دانیم که ایران از شبکه‌های تروریستی حمایت کرده و می‌کند.»

-وزارت خارجه انگلیس در گزارش حقوق بشری خود در سال 2015 به بررسی موارد نگرانی و ادعاهای این کشور پیرامون مسائل حقوق بشری در کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخته است.در گزارش ۲۰۱۵ حقوق بشر ایران اشاره‌ شده است: «رئیس جمهور ایران [دکتر] روحانی بعد از انتخابات ۲۰۱۳ سعی کرد حقوق و آزادی شهروندان ایرانی را در جهان افزایش دهد و وعده داد اصلاحاتی درباره تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی در ایران را برطرف کرده و فضای بیشتری برای آزادی بیان، فراهم کند اما تغییرات مثبتی صورت نگرفته است.»

 -مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اعراب منطقه نگران رشد مجدد ایران در منطقه هستند و در این میان تل‌آویو راه برون رفت از مشکلات است.

 -وزیر دفاع عربستان در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وزیر دفاع آمریکا، ایران را یکی از چالش‌های پیش روی جهان توصیف کرد.

-«عبد اللطیف بن راشد الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در نشست خبری مشترک با «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا از توافق با آمریکا بر سر راه‌اندازی گشت‌ دریایی علیه ایران خبر داد و تأکید کرد وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان با کارتر تقویت همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده‌اند.

-پارلمان بحرین ضمن حمایت از دولت این کشور علیه انقلابیون خواستار اعلام جنگ علیه چیزی شد که آن را «تروریسم ایران و حزب‌الله» نامید.

-روزنامه نیویورک با اشاره به محدودیت‌های وضع شده از سوی آمریکا برای تجارت با ایران، نوشته است که شرکت‌های اروپایی تا زمانی که قوانین شفاف نشود، با تهران قرارداد نخواهند بست.

-خبرگزاری رویترز اعلام کرد: دلیل اصلی عدم تمایل کشتی‌های خارجی برای حمل محموله‌‌های نفتی ایران ادامه برخی تحریم های آمریکا علیه تهران است؛ به طوری که ممنوعیت تجارت با دلار مانع بزرگی برای تجارت‌ نفتی که دلاری است تبدیل شده است.

-خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به فشارهای آمریکا به شرکت‌های خارجی راغب به سرمایه‌گذاری در ایران نوشت: «شاید از نظر فنی درهای ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی باز باشد اما بسیاری از تحریم‌ها باقی است».

-جان کری، وزیر خارجه آمریکا که روز جمعه برای دومین بار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک رایزنی کرد ادعا کرده که کشورش در مسیر تجارت قانونی با ایران مانع‌تراشی نخواهد کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «اکنون برای بانک‌های خارجی این فرصت وجود دارد که با ایران مبادله کنند. متأسفانه، به نظر می‌رسد در میان برخی بانک‌های خارجی مقداری ابهام وجود دارد و ما می‌خواهیم تلاش کرده و درباره آن توضیح بدهیم.»وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که تنها موارد استثنا بر این قاعده آن دسته از بانک‌ها و شرکت‌ها هستند که مقام‌های آمریکا آنها را در فهرست تحریم قرار داده‌اند.

-«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تهدید «محمد جواد ظریف» به شکایت از آمریکایی‌ها در دادگاه لاهه به خاطر دستبرد 2 میلیارد دلاری واکنش نشان داد.جان کربی پاسخ داد: «وزیر ظریف می‌تواند از طرف خود و دولتش سخن بگوید و نیت خودشان را منعکس کند ولی ما کماکان از تصمیم دادگاه حمایت می‌کنیم.»کربی ادامه داد: «این تصمیم دادگاه در دفاع از آمریکایی‌هایی گرفته شده که به دلیل اقدامات ناشی از حمایت ایران از تروریسم، دچار رنج و عذاب شده‌اند.»

آمریکا به دنبال چیست؟

مجموعه رفتارهای صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها و عرب و محافل رسانه‌ای صهیونیستی و غربی بیانگر آن است که آمریکا در حال طراحی بازی چند ضلعی در قبال ایران است. این طراحی در چند بعد صورت می‌گیرد

-معرفی ایران به عنوان تهدید امنیت و ثبات جهان با سابقه‌ای طولانی که بازگشایی پرونده بیروت در همین راستا است.

-معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان راهکار مقابله با تهدیدات ایران و مقاومت.

-معرفی راهکار مذاکره با آمریکا و پذیرش خواسته‌های آن برای رفع تحریم و تهدیدات اقتصادی که مواضع کری در همین چارچوب است

-استمرار فضای تحریمی علیه ایران با محور تروریسم و حقوق بشر در حالی که در ظاهر ادعا می شود آمریکا به دنبال گشایش راهکارها برای پایان این وضعیت و رویکرد جهانی به ایران است

-بزک چهره آمریکا نزد مردم ایران و مقصر نشان دادن نظام و رفتارهای منطقه‌ای آن برای دور سازی مردم از نظاو و سوق دادن آنها به دوری از ارزشها

-جلب نظر لابی‌های صهیونیستی و عربی برای کسب حمایت‌های مالی و سیاسی برای انتخابات آتی آمریکا از سوی دموکرات‌ها

-معرفی رهبری آمریکا بر جهان با محوریت آنکه هیچ کشوری بدون رویکرد به آمریکا نمی‌تواند با دنیا ارتباط داشته باشد در اصل القا همان تصور تک‌محور بودن آمریکا نزد مردم ایران و جهان/.

-قدرت نمایی جهانی آمریکا با الگو سازی از ایران به عنوان کشوری شکست خورده

-استمرار سیاست ایجاد دو دستگی در جامعه ایران با محوریت موافق و مخالف مذاکره با آمریکا

-توجیه ادامه نظامی‌گری آمریکا در منطقه با ادعای حمایت از کشورهای عربی در قبال ایران. جالب توجه آنکه آمریکا ایران و حزب‌الله را جایگرین دشمنی رژیم صهیونیستی برای کشورهای عربی نموده است

-فشار بر ایران برای رویکرد به پذیرش طرح‌های آمریکا در سوریه و یمن و حتی خلع سلاح حزب‌الله با ادعای زمینه سازی برای اعتماد جهانی به ایران برای امور اقتصادی

-نکته مهم آنکه آمریکا دیگر از واژه لزوم تغییر رفتار هسته‌ای ایران برای آشتی با جهان نمی‌گوید بلکه بر اصل اقتصاد  و رویکرد اقتصادی جهان به ایران به شرط تغییر رفتار منطقه ای سخن می گوید تا به مردم ایران چنان القا سازد که به دنبال دشمنی با ایران نیست و حتی به دنبال کمک به ایران است.

-شرطی نگاه داشتن اقتصاد ایران و درو سازی آن از اقتصاد  مقاومتی و زیر بنایی با القا تصور تحرکات آمریکا برای رفع تحریم های بانکی.

-گفتار سازی مسئولان ایرانی در بازی مذاکره با آمریکا محوریت رفع موانع اقتصادی در حالی که هر چه این مذاکرات بیشتر می‌شود انزوای جهانی ایران بیشتر می شود. آمریکا بازی دو سر برد را اجرا می‌سازد از یک سو با برجسته سازی ادعاهای تروریستی علیه ایران و نیز ادعای به اصطلاح دوستانه مذاکره با بانک‌ها برای تحریم‌های ایران، فضای هراس از ایران را در میان شرکت‌ها و کشورها ایجاد می‌کند که این خود یک تحریم است و از سوی دیگر با نشان دادن رویکرد ایران به آمریکا جایگاه آنرا در میان متحدانش و جبهه ضد امپریالیسم تخریب می‌سازد که این نیز خود تحریم است.  کشورهای عربی، غربی ایران را محاصره کرده‌اند و دلسرد شدن مقاومت از ایران نیز بعد جدید تحریم است که آمریکا در لوای رویکرد به ایران به دنبال اجرای آن است.

با توجه به آنچه ذکر شد پاسخ قاطع ایران به دزدی آشکار آمریکا و سرقت 2 میلیارد دلار دارایی‌های ایران با ادعاهای واهی، زمینه ساز ناکامی این طراحی آمریکا خواهد بود که باردیگر اقتدار و جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان خواهد کشید.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار