کد خبر: 897238
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
وجود ۲۷ هزار واحد مرغداري مجاز و غير‌مجاز
رئيس سازمان دامپزشكي با اشاره به اينكه رشد صنعت طيور مشكلات متعددي رقم زده...
رئيس سازمان دامپزشكي با اشاره به اينكه رشد صنعت طيور مشكلات متعددي رقم زده؛ از وجود ۲۷هزار واحد مرغداري مجاز و غيرمجاز در كشور خبر داد و گفت: سالانه 2 تا 4 ميليون پرندگان مهاجر با 400گونه متفاوت وارد كشور مي‌شوند كه اين امر در بحث شيوع آنفلوآنزا سازمان را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است. 
عليرضا رفيعي‌پور، رئيس سازمان دامپزشكي در ششمين كنگره بين‌المللي دامپزشكي طيور با اشاره به اينكه صنعت طيور عمر 100 ساله در دنيا دارد، اظهار كرد: در ابتدا پرورش‌دهندگان كار خود را با 2هزار قطعه آغاز كردند، اما هم‌اكنون سيستم‌هاي زنجيره و يكپارچه و آزمايشگاه‌هاي مجهز در اين صنعت احداث شده است. 
به گفته وي، در چند دهه گذشته ميزان كشتار مرغ در يك شركت بين‌المللي بيش از 2 تا 3 هزار ميليون قطعه بوده است. رفيعي‌پور با اشاره به اينكه بيش از 27 هزار واحد مرغداري مجاز و غيرمجاز داريم، بيان كرد: با توجه به افزايش سرانه مصرف و رشد جمعيت، صنعت طيور با رشد فوق‌العاده‌اي روبه‌رو شده است. 
  
رشد صنعت طيور مشكلات متعددي  را رقم زد

وي با اشاره به اينكه با رشد صنعت طيور زيربناها با مشكلاتي روبه‌رو شده‌اند، افزود: براين اساس يك سوم كشور با تراكم و تجميع و دوسوم با پراكندگي صنعت طيور روبه‌روست كه اين امر مشكلات متعددي به وجود آورده است.  رئيس سازمان دامپزشكي ادامه داد: سالانه 2 تا 4 ميليون پرندگان مهاجر با 400گونه متفاوت وارد كشور مي‌شوند كه اين امر در بحث شيوع آنفلوآنزا سازمان را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است. 
وي با اشاره به اينكه تراكم، تجميع و پراكندگي صنعت طيور مشكلات متعددي را رقم زده است، بيان كرد: چنين شرايطي، سختي كار ناوگان حمل‌و‌نقل صنعت طيور را به ما تحميل كرده و موجب شده اين امر در كنار مرغداري‌هاي غيرمجاز مزيد بر علت شود. 
رفيعي‌پور با اشاره به اينكه بيش از 570 واحد توليدكننده خوراك دام در كشور مشغول فعاليت هستند، افزود: مرغداران با استفاده از توليد خوراك دستي و عرضه پرندگان به صورت روز بازار و هفته بازار مشكلاتي به وجود آورده‌اند. 
اين مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنكه در سال‌هاي اخير به شرايطي رسيده‌ايم كه امكان صادرات در حوزه مرغ و تخم‌مرغ براي صنعت فراهم شده است، اما به سبب شيوع آنفلوآنزاي حاد پرندگان در امر صادرات با مشكلاتي روبه‌رو شده‌ايم. 
وي با اشاره به اينكه در 140سال گذشته اولين‌بار بيماري آنفلوآنزاي طيور شناخته شد، افزود: 60 سال از عمر صنعت طيور در ايران مي‌گذرد، در اين مدت هميشه با اپيدمي بيماري آنفلوآنزاي حاد پرندگان روبه‌رو بوديم. 
رفيعي‌پور با اشاره به اينكه آنفلوآنزاي حاد پرندگان، يك تهديد ملي محسوب مي‌شود، بيان كرد: اين ويروس يك بيماري هزار چهره است كه از سال 1958 تا 1998 بيش از 23 ميليون قطعه را نابود كرده است. 
به گفته وي، اين ويروس در چهار سال اخير حدود 200‌ميليون قطعه را از بين برده است. 
  
مديريت بهداشتي پاشنه آشيل صنعت طيور

وي با اشاره به اينكه اين ويروس در حوزه مقاومت بسيار دقيق عمل مي‌كند، گفت: اين ويروس در فضولات طيور بيش از چند هفته زنده مي‌ماند، از اين‌رو توليدكنندگان بايد ياد بگيرند كه در كنار اين ويروس به امر برنامه‌ريزي در توليد بپردازند. 
رفيعي‌پور با اشاره به اينكه در مديريت بهداشتي طيور با مشكلات متعددي روبه‌رو هستيم، تصريح كرد: بهره‌وري در صنعت به منظور پويايي اقتصاد و امنيت غذايي براي سلامت آحاد جامعه، تنها با مديريت بهداشتي محقق خواهد شد. 
وي با اشاره به اينكه مديريت بهداشتي پاشنه آشيل ما به شمار مي‌رود، گفت: مديريت بهداشتي بايد الفبا و سرلوحه كار قرار گيرد كه به همين سبب از مسئولان عالي مقام كشور انتظار مي‌رود كه براي دستيابي به امنيت غذايي و پويايي اقتصاد نگاه ويژه‌اي به اين صنعت داشته باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار