کد خبر: 914183
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
تولید خودرو‌های ناایمن در شرکت‌های خودروسازی داخلی، بی‌توجهی وزارت راه نسبت به وجود نقاط حادثه‌خیز بار دیگر واکنش رئیس پلیس کشور را به همراه داشت، واکنشی که سال‌هاست مطرح می‌شود و در حد هشدار باقی مانده است.
به گزارش خبرنگار ما، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی صبح دیروز در نشست فصلی مدیران ستادی و رؤسای پلیس‌راه و راهور ناجا با انتقاد از عملکرد خودروسازان و وزارت راه در خصوص ناایمن بودن خودرو‌ها و راه‌ها هشدار داد: «چنانچه خودروسازان ایمنی و استاندارد‌های لازم را در تولید خودرو رعایت نکنند ناجا اجازه نمی‌دهد خودروی ناایمن در اختیار مردم قرار بگیرد.» صحبت‌های رئیس پلیس کشور در حالی مطرح می‌شود که پلیس بار‌ها هشدار داده بود خودرو‌های تولید داخل بیشترین تقصیر را در بروز کشتار‌های جاده‌ای دارند و در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی از شماره‌گذاری آن‌ها جلوگیری می‌شود که به نظر می‌رسد اظهارات تازه فرمانده پلیس کشور در ادامه همان هشدارهاست.
وی در قسمت دیگری از سخنانش به سیاق گذشته عدم رفع نقاط حادثه‌خیز از سوی وزارت راه گلایه کرد. آن طور که فرمانده ناجا اعلام کرده است: نقاط حادثه خیزی در راه‌ها و محور‌ها برون شهری وجود دارند که بیش از ۱۰‌سال است با وجود مکاتبات و پیگیری‌های لازم هنوز مشکلش رفع نشده است به طوریکه هر سال باعث بروز حوادث ناگواری می‌شود.
این هشدار و انتقاد در حالی صورت می‌گیرد که فرمانده اسبق ناجا هم در طول دوره تصدی فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی به اداره راه‌ها و خودروسازان به خاطر عدم رعایت ایمنی و رعایت استاندارد‌های چند‌گانه خودرو و راه‌ها مدام هشدار می‌داد. با توجه به هشدار‌ها و اولتیماتوم‌های مکرر آنچه که ما تا امروز شاهد آن هستیم بروز تصادفات مرگبار در سطح جاده‌ها و خیابان‌هایی است که کارشناسان همیشه خودرو و جاده نا‌ایمن را یکی از علل بروز آن حوادث اعلام می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد فارغ از هشدار‌ها، انتقادات و مکاتبات کار عملی خاصی صورت نپذیرفته است و ناجا هم همیشه به گزارش عملکرد خود بسنده کرده‌است. این در صورتی است که مردم انتظار دارند همانطور که ناجا در برخی هشدار‌ها به مردم در خصوص رعایت نکردن قوانین به سرعت به وعده و هشدار خود جامع عمل می‌پوشاند و رانندگان متخلف را با برگه جریمه نقره داغ می‌کند به هشدار‌ها و اولتیماتوم‌های خود در برابر سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط هم به سرعت عمل کند تا مردم رضایت خود را از عملکرد نیروی انتظامی اعلام کنند.
فرمانده ناجا همچنین اعلام کرد: برای تحقق این موضوع باید سهم هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شود و و سازمان‌های مربوطه برنامه و زمان مشخصی را برای رفع این نواقص اعلام کنند و به این موضوع به صورت باری به هر جهت نگاه نکنند و مدیران و رؤسای راهور هم لازم است نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها را به مسئولان اعلام کنند و تا بدست نیامدن نتیجه موضوع را پیگیری کنند و به سرانجام برسانند.
رئیس پلیس کشور در ادامه سخنان خود به مأموران پلیس دستور برخورد با بی‌حجابی، دور دور، شیشه‌های دودی غیر‌متعارف، مزاحمت‌های صوتی و حرکات مارپیچ خطرناک خودرو‌ها داد. به گفته وی: تعدادی کمی از رانندگان با حرکات خطرناک، سرعت‌های غیر‌مجاز باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم یا اینکه تعدادی خودرو با دور دور کردن در خیابانی باعث نارضایتی ساکنان محله‌ای یا کسبه می‌شوند، باید بدون اغماض و طبق قانون با آن‌ها برخورد شود و خودرو آن‌ها متوقف شود. وی درباره شیشه دودی خودرو‌ها هم گفت: باید این موضوع به نحوی باشد که از فاصله سه‌متری داخل خودرو قابل دیدن باشد در غیر این صورت طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود و خودرو‌های وارداتی هم لازم است مسئولان ما در وزارت صنعت و گمرک موضوع را پیگیری کنند تا قانون رعایت شود.
این هشدار‌ها که عمل به آن خواسته مردم است سنوات گذشته تکرار شده بود و مأموران هم به صورت مقطعی با متخلفان برخورد جدی کردند، اما پس از گذشت مدتی به دست فراموشی سپرده شد و خبری از برخورد با بی‌حجابان، عاملان حرکات مارپیچ و خطرناک و دور دور کردن جوانان پولدار در خیابان‌ها نبود.
سردار اشتری در ادامه این نشست از همکاران خود خواست اعمال قانون در کمال مهربانی و ادب انجام بگیرد و نباید به رانندگان متخلف توهین شود و این قابل قبول نیست. وی همچنین با انتقاد از برخی همکارانش گفت که دیده شده برخی مأموران برای اعمال قانون در جاده‌های پیچ در پیچ پنهان می‌شوند که این کار درست نیست و ما قصد ترساندن مردم را نداریم بلکه لازم است آن‌ها در دید رانندگان باشند.

حمل حیوان در خودرو‌ها و در آغوش گرفتن آن ممنوع

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در حاشیه نشست از برخورد با حمل حیوان در خودرو‌ها خبر داد و اعلام کرد چنانچه مأموری مشاهده کند فردی داخل خودرو حیوانی در آغوش گرفته است و با خودرو حیوان را حمل می‌کند برخورد قانونی می‌شود.
سردار تقی مهری در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد کاهش سرعت در جاده‌ها که از سوی وزارت راه مطرح شده است، گفت: پلیس به طور کلی موافق این نیست که سرعت در تمام جاده‌ها کاهش پیدا کند، اما اینکه به صورت محلی و منطقه‌ای و با نظر کارشناسان در حاشیه شهر‌ها کاهش سرعت اعمال شود مورد موافقت پلیس نیز قرار دارد.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور شماره‌گذاری نمی‌شود و قوانین شماره‌گذاری بر اساس استاندارد‌های یورو ۴ و خودرو‌های انژکتوری است.
سردار مهری در ادامه به برخی چالش‌های سال گذشته پرداخت و گفت: در سال‌۹۶ با توجه به برخی اعتراضات مردمی در دی‌ماه و بهمن‌ماه، بیشترین تلاش همکارانمان برای کنترل این اجتماعات صرف شد و شاید تا اندازه‌ای از مأموریت اصلی که پیشگیری از حوادث ترافیکی بود کاسته شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار