کد خبر: 929227
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
۸۰ درصد هتلداران خراسان شمالی قصد فروش هتل‌هایشان را دارند
با بالا رفتن قیمت‌ها و گرانی‌های حاکم بر بازار، وضعیت گردشگری و مسافرت‌ها هم کمی بهم خورده است. چند روز پیش بود که اعلام شد حدود ۸۰ درصد هتلداران خراسان شمالی آماده‌اند تا هتل‌های خود را بفروشند....
محمدرضا هادیلو
با بالا رفتن قیمت‌ها و گرانی‌های حاکم بر بازار، وضعیت گردشگری و مسافرت‌ها هم کمی بهم خورده است. چند روز پیش بود که اعلام شد حدود ۸۰ درصد هتلداران خراسان شمالی آماده‌اند تا هتل‌های خود را بفروشند. هر چند با نزول ارزش ریال و بالا رفتن قیمت ارز‌های دیگر در مقابل ریال ایران، حالا گردشگران زیادی در خارج از کشور، ایران را مقصد تفریح و گردش خود انتخاب می‌کنند، اما در این شرایط هم گروهی معتقدند که با این کار عملاً به خارجی‌ها امتیاز می‌دهیم و به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، با این نوسانات ارز هتل‌های ایران «مفت‌فروشی» می‌کنند و در واقع به خارجی‌ها «یارانه» می‌دهند.

با اینکه تا چندی پیش هتل‌ها در مورد میزان اقامت مسافران و اینکه نباید خانه‌های شخصی به عنوان اماکنی برای اسکان گردشگران به موازات آن‌ها کار کنند، انتقادات زیادی را مطرح می‌کردند، اما حالا مهم‌ترین عامل در بروز مشکل در اداره هتل‌ها بحث دو نرخی شدن و پایین بودن قیمت خدمات به خارجی‌ها در مقابل قیمت ریال و دلار است. بر همین اساس روز گذشته رئیس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد: «با این نوسانات ارز هتل‌های ایران «مفت‌فروشی» می‌کنند و عملاً به خارجی‌ها «یارانه» می‌دهند.»

البته جامعه هتلداران بار‌ها از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرده‌اند که تعیین نرخ ارزی را برای هتل‌ها مجاز کند، اما تا کنون هیچ تصمیم قابل اجرایی در این رابطه اتخاذ نشده است و جمشید حمزه‌زاده هم در این مورد گفته: «سازمان با کلیت این موضوع موافقت کرده است، فقط باید نحوه اجرای آن مشخص شود که پیگیری آن به دلیل تغییر معاون گردشگری به تعویق افتاد.»وی در واکنش به اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی که به دو نرخی شدن هتل‌ها شده و آن را عامل گرانی بسته سفر ایران دانسته‌اند و تأکید کرد: «مطمئناً در تعیین نرخ ارزی ملاحظات مجریان تور‌ها در نظر گرفته می‌شود تا سفر به ایران گران نشود، اما مگر ما چقدر گردشگر خارجی داریم که در برابر ارزی شدن نرخ هتل‌ها این همه مقاومت نشان داده می‌شود. درست است که آمار داده‌اند ۵ میلیون سفر به ایران انجام شده، اما مگر چند نفر آن‌ها با تور به ایران سفر کرده‌اند که آژانس‌ها این همه نگران‌اند. ضمن این‌که همیشه بیشترین تخفیف‌ها و ملاحظات را برای آژانس‌ها قائل شده‌ایم، بنابراین حتی یک درصد جای نگرانی نیست.»

افزایش قیمت و ریزش مسافر

هر سال نرخ هتل‌ها براساس تورم افزایش می‌یابد. نرخ تورم امسال هم بیش از۵۰ درصد است بنابراین نظر هیئت مدیره جامعه هتلداران، افزایش نرخ تا ۳۰ درصد است که البته به نظر استان‌ها بستگی دارد. با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی، این افزایش احتمالاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد. رئیس جامعه هتلداران ایران در این باره گفت: «با توجه به این‌که نرخ هتل‌ها با هماهنگی اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها تعیین می‌شود به همه رؤسای جوامع اعلام شده است با هماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و به تناسب شرایط هر منطقه، این نرخ‌ها را تعیین کنند که در هر استان متفاوت خواهد بود.»

البته در کنار تمام صحبت‌های رئیس جامعه هتلداران باید گفت که در حال حاضر مخاطب اصلی هتل‌ها جامعه و شهروندان ایرانی هستند و آنچنان که بیشتر هتلداران اعلام کرده‌اند میانگین ضریب اشغالشان به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد، بنابر این سیاست افزایش نرخ تا ۳۰ درصد می‌تواند به ریزش بیشتر این قشر منجر شود. هر چند حمزه‌زاده معتقد است: «تعیین قیمت به ظرفیت هتل بستگی زیادی دارد، هتل‌هایی در مازندران و اصفهان هستند که هر قیمتی بدهند باز مسافر خاص خود را دارند، اما هتل‌هایی هم هستند که اگر این افزایش قیمت را اعمال کنند مسافران فعلی‌شان را هم از دست می‌دهند که یقیناً آن‌ها با توجه به این شرایط نرخ‌گذاری خواهند کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار