کد خبر: 929268
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نخستین جشنواره انگور شهرستان قروه برگزار شد
کردستان رتبه دوم تولید انگور دیم در کشور را به خود اختصاص داده و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات آن نیز به زیر کشت این محصول رفته است....
میترا شهبازی
کردستان رتبه دوم تولید انگور دیم در کشور را به خود اختصاص داده و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات آن نیز به زیر کشت این محصول رفته است. از این رو امسال مسئولان استانی تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای در راستای تکریم از تولیدکنندگان انگور و فرآورده‌های آنان در شهر دلبران از توابع شهرستان قروه گرفتند. برنامه‌ای که با همکاری جهادکشاورزی و سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و زمینه توسعه اقتصادی استان به واسطه گردشگری و کشاورزی را فراهم کرده است.

کردستان به نام توت‌فرنگی و خوشه‌های طلای سیاهش شناخته می‌شود. انگور‌های شیرینی که در سراسر کشور طرفداران بی‌شماری دارند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان را به خود اختصاص داده‌اند. محصولی که رتبه دوم تولید دیم و پانزدهم انگور آبی را به کردستان اهدا و شمال غربی کشور را به یکی از قطب‌های اصلی تولیدات کشاورزی تبدیل کرده است. همین موضوع امسال بهانه‌ای برای مسئولان جهادکشاورزی و میراث فرهنگی شد تا برای نخستین بار و با همکاری یکدیگر جشنواره انگور را در استان برگزار کنند. جشنواره‌ای که در راستای تکریم از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع تبدیلی در شهر دلبران از توابع شهرستان قروه در تاریخ ۸ مهرماه برگزار شد و سرمایه‌گذاران را برای تلاش بیشتر در این بخش و ارتقای رتبه استان در تولیدات کشاورزی تشویق کرد.

رونق گردشگری به دنبال رونق کشاورزی

در حال حاضر با توجه به اینکه کارشناسان جمعیت مشغول به فعالیت‌های کشاورزی را بیش از ۳۰ درصد عنوان می‌کنند؛ اجرای چنین برنامه‌هایی نیز از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود. در این خصوص معاون توسعه مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن انگور در استان تولید می‌شود، می‌گوید: «اگر قرار است در هر حوزه‌ای توسعه‌ای در استان کردستان اتفاق بیفتد توجه به بخش کشاورزی اهمیت زیادی برخوردار است.» محمد پیشداد اضافه می‌کند: «در سطح کشور چهار استان در این راستا به عنوان پایلوت انتخاب شده و فعالیت می‌کنند که در سال گذشته استان کردستان به عنوان استان برتر در این زمینه شناخته شده است.» حالا در کنار موفقیت‌هایی که استان در زمینه کشاورزی کسب می‌کند، معاون اداره کل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به برگزاری جشنواره انگور در استان می‌گوید: «این جشنواره‌ها ظرفیت بسیار مناسبی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان کردستان در دو بخش کشاورزی و گردشگری است.»

حمید اسکندری از گردشگری به عنوان موتور محرک توسعه اقتصاد و سایر بخش‌ها در استان نام می‌برد و اضافه می‌کند: «یکی از مهم‌ترین مباحث در توسعه گردشگری ایجاد بستر‌های لازم برای شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری در هر منطقه و شهری است.» بنابر این به‌رغم اینکه هدف در برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی در اصل معرفی محصولی خاص است، اما این اقدام موجب معرفی هر چه بیشتر شهرستان و ظرفیت‌های گردشگری آن هم می‌شود. علاوه بر این شرکت‌کنندگان جشنواره نیز در مدت زمان بهره‌مندی از این رویداد‌های گردشگری از مناطق و بنا‌های دیگر استان نیز بازدید به عمل می‌آورند. معاون اداره کل میراث فرهنگی کردستان در این باره ادامه می‌دهد: «امیدواریم برگزاری این جشنواره‌ها به صورت مستمر و در ایام خاص ادامه داشته باشد تا بتوانیم از این ظرفیت برای رونق هر چه بیشتر بحث گردشگری بهره بگیریم.»

انگور کردستان در مسیر ثبت ملی

پیش‌بینی می‌شود سال آینده انگور کردستان که پیش از این به عنوان طلای سیاه استان در سطح کشور شهرت داشت، با همکاری جهادکشاورزی و میراث فرهنگی به ثبت ملی برسد. اتفاقی که هم مانع روی دست ماندن محصولات کشاورزی می‌شود و هم به رونق گردشگری استان ختم می‌شود. لازم به ذکر است که جشنواره انگور و فرآورده‌های آن در شهر دلبران با هدف معرفی این منطقه به عنوان قطب تولید انگور، ساماندهی و احیاء قنوات، مکانیزه شدن شیوه‌های آبیاری و ذخیره آب مازاد، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با محصول انگور و اصلاح باغات موجود در کنار معرفی ارقام تجاری و افزایش سطح زیر کشت برگزار شده است و انتظار می‌رود همان‌طور که برنامه‌ریزی شده است، این اتفاقات مهم تحقق یابند.
 
البته در کنار توسعه چنین شیوه‌هایی از کشاورزی لازم است مسائل و مشکلات پیشروی انگورکاران نیز برطرف شود. در حال حاضر تولیدکنندگان این محصول در کردستان به دلیل وجود معادن و کارخانه‌های صنعتی بیم آن را دارند که محصولاتشان با منابع آبی آرسنیک‌دار آبیاری شود. موضوعی که در صورت عدم صحت باید به صراحت از سوی مسئولان رد شود و اگر واقعاً منابع آبی در خطر آلودگی به آرسنیک هستند باید راهی برای رفع آن از سوی متولیان در نظر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار