کد خبر: 940064
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
سازمان ملل خواستار اجرای یکجانبه تعهدات استکهلم
در شرایطی که ائتلاف سعودی هیچ قدمی برای اجرای توافقات سوئد در الحدیده برنداشته و پی‌درپی آتش‌بس را نقض می‌کند، سازمان ملل می‌گوید انصارالله یمن باید یکجانبه به تعهداتش در الحدیده عمل کند؛ تقاضایی که با مخالفت یمنی‌ها مواجه شده و انصارالله گفته که هیچ کسی نمی‌تواند مردم یمن را فریب دهد و آن‌ها هرگز اجازه نخواهند داد هیچ اقدامی که توافقنامه استکهلم را مختل کند، صورت گیرد.
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه در حضور تیم سازمان ملل، بندر الحدیده را در راستای اجرای توافقات نشست استکهلم به نیرو‌های اداره گارد ساحلی تحویل دادند، اما سازمان ملل بدون هیچ درخواستی از ائتلاف سعودی برای اجرای تعهداتش، مدعی است که انصارالله به توافقات سوئد پایبند نبوده است. به گزارش خبرگزاری تاس، دفتر دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: «پاتریک کامرت، رئیس تیم ناظران سازمان ملل در یمن در نشستی با نمایندگان انصارالله از اینکه فرصت برای تقویت اعتماد میان دو طرف از دست رفته، ابراز ناخرسندی کرده است». انصارالله در این نشست اقداماتی را که در راستای استقرار مجدد نیرو‌های این جنبش اتخاذ کرده‌اند به اطلاع کامرت رساند. کامرت تأکید کرد که «اقدامات اتخاذ شده در این باره قابل اعتماد نیست مگر در صورتی که به تمامی طرف‌ها از جمله سازمان ملل اجازه پیگیری روند استقرار مجدد داده شود تا مطمئن شویم که این اقدامات با توافق امضا شده در سوئد مطابق است یا خیر». ناظر سازمان ملل درباره خروج انصارالله از الحدیده ابراز تردید و ادعا کرده است: «این اقدامات در صورتی قابل اعتماد است که طرفین درگیری بتوانند ادعا‌های خود را درباره خروج‌شان ثابت کنند». ادعای سازمان ملل درحالی است که ائتلاف سعودی از مواضع خود در الحدیده عقب‌نشینی نکرده است و به اجرای یکجانبه توافقات سوئد از سوی انصارالله تأکید دارد. باتوجه به تجربه عربستان سعودی و متحدانش در عدم پایبندی به توافقات آتش‌بس، با خروج انصارالله از مناطق مشخص شده در الحدیده، شرایط برای اشغال الحدیده به دست عربستان سعودی فراهم می‌شود، همچنان که جنگنده‌های سعودی پس از اجرای آتش‌بس ده‌ها بار مناطق مختلفی از الحدیده را بمباران کرده‌اند که سازمان ملل در مقابل این جنایات سکوت کرده است. عربستان و امارات از سال گذشته به دنبال اشغال الحدیده هستند تا با تصرف آن، انصارالله را تحت فشار قرار دهند، اما یمنی‌ها توانسته‌اند با همه توان این بندر استراتژیک را حفظ کنند.

انصارالله: فریب نمی‌خوریم
یمنی‌ها که نسبت به ائتلاف سعودی در عمل به تعهداتش تردید دارند، حاضر به عقب‌نشینی یکجانبه از الحدیده نیستند. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ادامه محاصره یمنی‌ها در سایه حضور سازمان ملل در بندر الحدیده را جرمی دیگر دانست و تأکید کرد، حضور سازمان ملل در بندر الحدیده نشان می‌دهد، آنچه درباره قاچاق سلاح مطرح می‌شد، تنها شایعه بوده است. به گزارش شبکه السومریه، الحوثی تأکید کرد: «اینکه نیرو‌های اداره گارد ساحلی تحت نظارت سازمان ملل بندر الحدیده را تحویل گرفتند، مهم‌ترین اقدامی است که موجب می‌شود کشور‌های متخاصم هیچ بهانه‌ای برای مانع‌تراشی در مسیر توافق نداشته باشند». از سوی دیگر، ضیف‌الله الشامی، سخنگوی دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با شبکه المیادین، پایبندی طرف دیگر به تعهداتش را خواستار شد و گفت: «تا این لحظه هیچ اقدامی از سوی طرف دیگر پس از استقرار دوباره ارتش و کمیته‌های مردمی در بندر الحدیده انجام نشده است». الشامی اظهار کرد: «اگر طرف دیگر پاسخ ندهد، کار‌ها رو به تنش خواهند رفت، هیچ‌کسی نمی‌تواند مردم یمن را فریب دهد و آن‌ها هرگز اجازه نخواهند داد هیچ اقدامی که توافقنامه استکهلم را مختل کند، صورت گیرد». سخنگوی دولت نجات ملی یمن افزود: «تا این لحظه مسیر صنعا - الحدیده افتتاح نشده، زیرا طرف مقابل هنوز از آنجا عقب‌نشینی نکرده است». یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم در این رابطه گفت: «ما از کمیته نظارت سازمان ملل انتظار داریم طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در مرحله اول اجرای توافقنامه استکهلم که همان عقب‌نشینی از بخش شرقی شهر و باقی بخش‌ها است، ملزم کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار