کد خبر: 944303
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
جهش علمی یزد طی ۴۰ سال با انقلاب اسلامی
بچه‌ها چراغ امید خانه هستند و در هرکجایی که قدم می‌گذارند شادی و خنده را با خود به همراه می‌آورند. اما با این حال زوج‌های بسیاری در سراسر دنیا از نعمت فرزنددار شدن محروم می‌شوند و در آرزوی مادر و پدر شدن می‌مانند.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: یزد پیش از انقلاب اسلامی تبعیدگاهی برای فعالان سیاسی بود. استانی که به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و دوری از پایتخت همواره با مهاجرت مردمش روبه‌رو بود و حالا امروز بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب این استان با جهش علمی که دارد توانسته است به قطب اصلی درمان ناباروری کشور تبدیل شود. منطقه‌ای از ایران که سالانه پذیرای بیش از ۱۲ هزار زوج نابارور جهان است و رویای فرزنددار شدن زنان و مردان بسیاری را محقق می‌کند.

بچه‌ها چراغ امید خانه هستند و در هرکجایی که قدم می‌گذارند شادی و خنده را با خود به همراه می‌آورند. اما با این حال زوج‌های بسیاری در سراسر دنیا از نعمت فرزنددار شدن محروم می‌شوند و در آرزوی مادر و پدر شدن می‌مانند. خواسته‌ای که تا پیش از انقلاب اسلامی برای زوج‌های بسیاری در کشور ما هم رویایی دست نیافتنی عنوان می‌شد؛ اما حالا به برکت انقلاب اسلامی، نام ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشرفته در زمینه درمان بیماری‌های ناباروری مطرح شده است. به طوری که هرساله مرکز درمان ناباروری یزد پذیرای هزاران زوج نابارور از سراسر دنیا می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا چراغ امید خانه‌شان را روشن کنند. در این راستا لازم به ذکر است که استان یزد به عنوان قطب درمان ناباروری کشور شناخته می‌شود. منطقه‌ای که تا پیش از انقلاب اسلامی به دلیل دوری از پایتخت و برخورداری از آب و هوای خشک نه تنها هر روز با مهاجرت مردمش مواجه بود، بلکه به عنوان تبعیدگاهی برای فعالان سیاسی پیش از پیروزی انقلاب هم شناخته می‌شد. اما حالا طی چهل سال این استان نه تنها توانسته است در زمینه علمی جهش بزرگی کند، بلکه به مهم‌ترین قطب درمانی ناباروری جهان هم تبدیل شود.

انقلاب پزشکی یزد با انقلاب اسلامی

یزد پیش از انقلاب نه مراکز علمی داشت و نه صنعتی توانسته بود به آن نفوذ کند. اما بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۳ نخستین دانشگاه یزد به بهره‌برداری رسید و زمینه‌ای برای آغاز فعالیت‌های علمی در این استان شد. احداث پژوهشکده تولید مثل یزد که در سال ۱۳۶۸ انجام شد هم در همین راستا است که دو سال بعد از افتتاح این مرکز اولین نوزاد به شیوه (ای‌وی‌اف) برای نخستین بار در دنیا متولد شد. لازم به ذکر است که بر‌اساس مطالعات انجام شده از سوی محققان، در سراسر دنیا ۱۵ درصد زوج‌ها در ردیف زوج‌های نابارور قرار می‌گیرند که این درصد هم به طور مساوی ۴۰ درصد به مردان و ۴۰ درصد به زنان اختصاص می‌یابد و ۲۰ درصد مابقی را هم مسائل ژنتیکی و عوامل ناشناخته تشکیل می‌دهد. بر این اساس امروزه ناباروری به عنوان یکی از مشکلات اصلی زوج‌ها شناخته می‌شود. در این راستا رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با اشاره به اینکه یزد بنیان‌گذار اولین مرکز درمانی ناباروری تحت عنوان IVF است و تاکنون بیش از ١٠ هزار نوزاد در پژوهشکده تولید مثل یزد متولد شده است، می‌گوید: «از دستاورد‌های مهم این پژوهشکده، ارائه و چاپ ۱۳۰ طرح تحقیقاتی و مقاله است.» عباس افلاطونیان با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: «بیش از ۹۰ درصد از مراجعان این مرکز از خارج استان و حتی کشور‌های عراق، عمان، دبی و کویت هستند که همین امر نشان دهنده موفقیت یزد در امر درمان ناباوری است.»

تحقق رؤیای فرزنددار شدن برای مبتلایان سرطان

بر اساس گفته کارشناسان مرکز درمان ناباروری یزد، سالانه بیش از ۱۲ هزار زوج به این مرکز مراجعه می‌کنند که رویای فرزنددار شدن ۳۵ درصد آن‌ها بعد از یک دوره درمانی محقق می‌شود. مضاعف بر این موضوعات، معاون آموزشی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد نیز می‌گوید: «در آخرین دستاورد مرکز ناباروری یزد موفق به حفظ باروری در خانم‌های مبتلا به سرطان شدیم.» این خود انقلابی بزرگ در زمینه درمان زوج‌های نابارور است. محمدعلی خلیلی می‌افزاید: «با توجه به اینکه سرطان به سلول‌های جنسی آسیب می‌رساند، قبل از شروع درمان سرطان قطعه‌ای از تخمک زن برداشته و در دمای پایین منجمد و پس از پایان دوره شیمی درمانی تخمک به بدن بیمار پیوند زده می‌شود.» وی همچنین با اشاره به بهره‌گیری از دو روش‌ام سُم و تایم لپس برای درمان ناباروری زوج‌ها ادامه می‌دهد: «در روش‌ام سُم، بهترین اسپرم با بزرگ نمایی بیش از ۶ هزار را جنین شناس انتخاب و به تخمک همسر تزریق می‌کند.» گفته می‌شود که این روش نقشی در تعیین جنسیت ندارند، اما می‌تواند ۴۰ درصد زوج‌ها را با این روش درمان کرد. رویایی که با پیروزی انقلاب اسلامی در استانی کویری برای زوج‌ها رنگ تحقق به خود گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار