سرویس دانشگاه جوان آنلاین: راهکارهای مختلفی برای کاهش نرخ بیکاری تحصیلکردهها وجود دارد. بهرهگیری از پتانسیل منطقهای در دانشگاههای شهرهای مختلف، اختیارات و امکانات کلیه سازمانهای مرتبط در زمینه اشتغال و کمک به زیرساختهای کارآفرینی تنها نمونهای از آن است.
بیمهری به راهحلهای جدی
در میان تمام این راهکارهای ارائه شده، روشهای مؤثر و کاربردی هم وجود دارد، اما تمامی آنها با بیمهری مسئولان امر به حاشیه کشانده شده است؛ به عنوان نمونه ازجمله راهکارهایی که در این زمینه مطرح شدند، اما هیچگاه مورد توجه واقع نشدند عبارتند از: پذیرش دانشجو در هر دانشگاه بر اساس مزیت نسبی منطقه که تاکنون برای اجرای آن گام مثبتی از سوی وزارت علوم برداشته نشده است. در همین راستا چندی پیش مجتبی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم ضمن اشاره به تدوین طرح مهارتافزایی و اشتغالزایی دانشآموختگان دوره کارشناسی، گفت: حذف و جمع شدن رشتههای کممتقاضی و رشتههایی که با بازار کار انطباق ندارد در دستور کار این وزارتخانه قراردارد.
رقابت همچنان باقی است
البته نیاسر پیشتر از اجرای طرح بدون کنکور وزارت علوم در فاز اول برای رشتههای کممتقاضی خبر داده بود. بر اساس این طرح با تدابیری که با همکاری دستگاههای دیگر ازجمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت اندیشیده میشود وزارت علوم درصدی از جمعیت کنکوریها را که میتوانند با سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، بدون حضور در فرآیند کنکور پذیرش میکند.
جالب اینکه حتی با اجرای این طرح، رقابت در رشتههای پرمتقاضی همچنان باقی میماند زیرا در این رشتهها به دلیل وجود رقابت سنگین فعلاً امکان حذف کنکور وجود ندارد.
از فارسی تا شیمی
حال با توجه به برنامه وزارت علوم برای حذف رشتههای کممتقاضی، نگاهی به رشتههای کمطرفدار در میان گروههای آموزشی میتواند نگرش وزارت علوم به رشتههای کممتقاضی دانشگاهی را تا حدودی مشخص کند.
به گفته مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور در گروه آزمایشی علوم انسانی، رشتههای زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، الهیات، معارف اسلامی، مدیریت، علوم تربیتی و علوم سیاسی از جمله رشتههای کممتقاضی هستند. نگاهی به رشتههای کممتقاضی دانشگاهی تمامی گروههای آزمایشی نشان میدهد که تمامی رشتههایی که قرار است در سالهای آینده از لیست رشتههای دانشگاهی حذف شوند در زمره رشتههای بنیادین و مادر گروهها قرار دارند.
رشتههای کمطرفدار ولی مادر
درواقع کاهش نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی نباید مساوی با حذف رشتههای کممتقاضی و بنیادین گروههای آزمایشی باشد زیرا این اقدام در آینده میتواند در افت سطح علمی رشتههای پرمتقاضی هم مؤثر باشد زیرا اصول و نظریههای برخی از همین رشتههای پرمتقاضی و پرطرفدار در اصول رشتههای کممتقاضی، گره خورده است و همین رشتههای کمطرفدار، مادر برخی رشتههای پرتقاضا محسوب میشوند.
پس پیشنهاد میشود که وزارت علوم برای کاهش نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی به دنبال راهکارهای مؤثر و کاربردی باشد که خللی در حضور رشتههای بنیادین گروههای آزمایشی بازی نکند زیرا همین رشتههای کممتقاضی، پایه و اساس رشتههای پرتقاضا هستند.