کد خبر: 960596
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
موزه فرش شیروان بعد از ۸ سال با انتقال ۱۲ قطعه فرش، ابزار آلات فرش و نمایش فرآیند بافت فرش به زودی افتتاح می‌شود
شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان که تا چندی پیش طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان با نرخ بیکاری ۱۵ درصدی روبه‌رو بود به زودی قرار است با تبدیل به قطب فرش استان خراسان‌شمالی، پنجره جدیدی در راستای رونق اقتصادی به آن باز شود.
سرویس ایران جوان آنلاین: شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان که تا چندی پیش طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان با نرخ بیکاری ۱۵ درصدی روبه‌رو بود به زودی قرار است با تبدیل به قطب فرش استان خراسان‌شمالی، پنجره جدیدی در راستای رونق اقتصادی به آن باز شود. اتفاقی که در کنار ایجاد بستر‌های لازم برای تولید گسترده فرش دست‌بافت و از آن مهم‌تر اشتغال فراگیر برای جوانان، قرار است بالاخره منجر به تحقق وعده هشت ساله افتتاح موزه فرش این شهرستان شود. بر همین اساس به طور حتم نه تنها اقتصاد شهرستان بلکه استان هم رونق می‌یابد.

نرخ بیکاری در شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان از سوی مسئولان ۱۵ درصد اعلام شده است. شهرستانی که در کنار برخورداری از ظرفیت‌های بسیار برای فعالیت‌های کشاورزی و باغداری در محیط گلخانه‌ای، از قابلیت‌های مهم‌تری همچون توسعه فرش‌بافی نیز برخوردار است. هنرمندان این شهرستان با دست‌هایشان آثاری خارق‌العاده خلق می‌کنند که می‌توان هر کدام از فرش‌ها را به قیمتی گزاف به خارج از کشور صادر کرد و برای کشور ارزآوری داشت. از همین رو به تازگی قرار است این ظرفیت مهم مورد توجه قرار گیرد و شهرستان شیروان به قطب فرش دستبافت استان خراسان شمالی تبدیل شود. اتفاق مهمی که در کنار رونق اقتصادی، افزایش تولید، صادرات و ارز آوری به طور حتم بیکاری منطقه را تا حدود قابل توجهی ریشه کن می‌کند.

تبدیل شیروان به قطب تولید فرش

البته تبدیل شیروان به قطب فرش دستبافت خراسان‌شمالی تنها برنامه‌ای نیست که متولیان در نظر گرفته‌اند و قرار است بعد از هشت سال تعویق، بالاخره موزه فرش شیروان نیز افتتاح شود. اتفاق بزرگی که به طور حتم تأثیر بزرگی بر روی صنعت فرش‌بافی استان و رونق اقتصادی آن خواهد داشت. فرماندار شیروان در راستای تبدیل این شهرستان به قطب تولید فرش می‌گوید: «شیروان برای ایجاد اشتغال فراگیر طرح‌های مختلف بزرگی دارد که برای به سرانجام رسیدن آن‌ها نیازمند حمایت ویژه دولت است.» امین رضا مرآتی اضافه می‌کند: «در این راستا این شهرستان با شرکت فرش ایران وارد همکاری شده و تفاهمنامه‌ای نیز منعقد شده است که تولید فرش دستبافت در شیروان صورت گیرد.» وی ادامه می‌دهد: «هم اکنون یک سوله به طور کامل آماده و با این شرکت قرارداد واگذاری نیز منعقد شده است و خوبی اجرای این طرح در این است که مواد اولیه و نقشه از سوی شرکت به بافندگان اعطا می‌شود و شرکت مذکور فرش‌های بافته شده را به صورت مستقیم خریداری می‌کند و در قبال آن دستمزد بافت فرش را به بافندگان پرداخت می‌کند.» فرماندار شیروان بیان می‌کند: «درصدد هستیم تا برای اجرای این طرح با زندان‌ها نیز وارد عرصه شویم و یک سوله را هم برای این حوزه آماده‌سازی کنیم.» وی ادامه می‌دهد: «البته برای اینکه این طرح هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد نیازمند تسهیلات برای بافت فرش است که اگر این طرح به طور کامل اجرایی شود این منطقه تبدیل به قطب تولید فرش در استان هم می‌شود.»

تحقق وعده افتتاح موزه به زودی

در کنار تبدیل این شهرستان به قطب تولید فرش همان‌طور که گفته شد، قرار است موزه شیروان نیز به زودی افتتاح شود. موزه‌ای که هشت سال پیش برنامه‌ریزی اولیه آن انجام شد و هنوز که هنوز است معلق مانده است. گفتنی است همان سال‌های اول برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این موزه، ۲۰ تخته فرش از مرکز ملی فرش ایران به استان انتقال داده شده است.

حالا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی با بیان اینکه به زودی موزه فرش شیروان افتتاح می‌شود، می‌گوید: «همه اقدامات لازم برای تأسیس این موزه انجام شده و هم اکنون موزه برای افتتاح آماده است.» حبیب یزدان پناه اضافه می‌کند: «قرار شد ۱۲ تخته از ۲۰ تخته فرش‌های آماده شده به این مکان منتقل شود و علاوه بر آن فرآیند بافت فرش و ابزارآلات فرش هم در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «با اختصاص محلی مناسب، این موزه در بجنورد نیز راه‌اندازی خواهد شد.» گفتنی است بیشتر فرش‌های تهیه شده برای موزه، مربوط به دوره پهلوی اول و برخی نیز متعلق به دوره اسلامی است و ارزش آن‌ها به ۱۰۰میلیارد تومان می‌رسد. با این تفاسیر می‌توان امید داشت که اگر برنامه‌ریزی به موقع محقق شوند مشکلات اقتصادی نه تنها از منطقه کنار می‌روند، بلکه با رونق تولید و اشتغالزایی هم همراه خواهد بود. اتفاق بزرگی که خیلی زود می‌تواند شیروان را به منطقه‌ای برای صادرات فرش‌های دستبافت تبدیل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار