سرویس ایران جوان آنلاین: بیشک یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم میکنند بازاریابی و فروش است و هر کارخانهای برای فروش محصولات خود مجبور به استخدام چند بازاریاب میشود تا بتواند محصولاتش را به دست مصرفکننده برساند. اما این موضوع برای کشاورزان و افرادی که در روستا مشغول تولید هستند کاری غیرممکن است. به همین دلیل از محصولاتی که تولید میکنند درآمد زیادی نصیبشان نمیشود تا بخشی از آن را بخواهند به بازاریاب پرداخت کنند در نتیجه بخشی از محصولات تولیدشده آنها یا از بین میرود یا با قیمت بسیار اندک در اختیار دلالان قرار میگیرد. اما حالا سازمان بسیج برای این افراد کار را راحت کرده تا بتوانند به راحتی کالاهای خود را بفروشند و درآمد کسب کنند. اخیراً شرکتی به نام یاس که متعلق به بنیاد تعاون بسیج است اقدامات نوآورانهای را برای عرضه و تولید محصولات ارگانیک به کار گرفته که باعث خوشحالی و بالا بردن انگیزه تولیدکنندگان روستایی شده است.
«در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تصمیمی در صدر شرکت گرفته شد تا بتوانیم به جامعه خدمت کنیم. بستهبندی محصولات اقتصاد مقاومتی کاری بود که در آغاز راه پیش روی ما گذاشته شد، اما اکنون از این پله فراتر رفتیم و توانستیم علاوه بر اشتغالزایی زیادی که در این زمینه ایجاد شده، انگیزه روستاییان برای تولید را نیز افزایش دهیم.» اینها بخشی از حرفهای میرمهیار میرصالحپور، قائممقام شرکت یاس است که درباره نحوه فعالیت این شرکت توضیح میدهد و میگوید: «شرکت یاس برندی به نام ایتوک ۷۷ دارد. تحت عنوان این برند محصولات اقتصاد مقاومتی تهیه، تولید و بستهبندی میشود که این کار از نظر ایده و طرح در نوع خود بینظیر است. این شرکت تولیدات مختلف خرد و خانگی را با ایجاد ارزش افزوده و طراحیهای خاص بستهبندی میکند و در اختیار سازمانها، نهادها و دستگاهها میگذارد تا به کارمندان خود هدیه دهند.» وی با بیان اینکه محصولات تولیدشده روستایی به صورت عمده در بازار مورد پسند بسیاری از خانوارها نیست ادامه میدهد: «شرکت یاس محصولاتی که ارگانیک هستند را به صورت ویژه بستهبندی میکند. این کار برای مقابله با مصرف کالاهای چینی که در گذشته رواج زیادی داشت مورد بهرهبرداری قرار گرفت و تاکنون نتایج مطلوبی عایدمان شده است. به عنوان مثال شیشههایی در گذشته تولید میشد که خیلی مورد استقبال قرار نمیگرفت، اما برای اینکه بتوانیم از آنها بهره ببریم داخل آنها عرقیات ریختیم و به یکباره نظر همه افراد نسبت به عرقیات و شیشههایی که اصلاً به کار نمیآمد تغییر کرد. این کار را در زمینه خشکبار، میوه خشک، عسل و هر محصول کشاورزی که بتوان آن را در اختیار بازار قرار داد انجام دادیم و خوشبختانه بازخوردهای زیاد و مثبتی به ما رسید که مورد استقبال قرار گرفته است.»
اقتصاد مقاومتی شعار اول در کارها
توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان و بخصوص بسیجیانی که در اقصی نقاط ایران به فکر اعتلای کشور و رونق تولید و اقتصاد کشور هستند، توانسته شرکت یاس را به مدارج بالایی برساند. در همین رابطه قائممقام شرکت یاس به پیوند مواد خوراکی و صنایع دستی اشاره میکند و میگوید: «از آنجایی که صنایع دستی کشور ایران فاخر و مورد علاقه همه ایرانیان است آن را با مواد غذایی تلفیق کردیم و با بستهبندیهای خاص اقداماتی را انجام دادیم که مورد توجه همه قرار گرفت.»
به گفته وی، بزرگترین مشکل کارگاههای کوچک و روستاییان بحث بازاریابی و فروش است که ما با جمعآوری و دریافت بانک اطلاعاتی از سازمان بسیج سازندگی توانستیم آنها را در بحث بازاریابی و فروش کمک کنیم تا دیگر در این زمینه دغدغه نداشته باشند. حتی در برخی موارد سفارشاتی را از قبل به آنها میدهیم تا با انگیزه بیشتری اقدام به تولید کنند. میرصالحپور با بیان اینکه شغلی که ایجاد کردیم نوپا است تصریح میکند: «برای اینکه روستاییان و تولیدکنندگان هزینه رفت و آمد برای انتقال محصول را نداشته باشند ظروف مورد نظر را به آنجا منتقل میکنیم و پس از قرار دادن محصول در ظرف به تهران میآوریم.» وی به میزان اشتغالزایی این شغل اشاره کرده و میگوید: «۱۱۵ نفر به صورت مستقیم در بحث بستهبندی فعالیت دارند و این به غیر از کارگاههایی است که از بسیج سازندگی به منظور ایجاد اشتغال تسهیلات دریافت کردند که تعداد آنها به ۷۵ هزار کارگاه میرسد. کاری که ما آغاز کردیم به نوعی تضمین فعالیت کارگاههای کوچک است تا بتوانند با انگیزه و فکر آسوده اقدام به تولید کنند.» از اسفند ماه سال گذشته که کلید کار زده شد حدود ۳ میلیارد تومان تجهیزات برای بستهبندی محصولات اقتصاد مقاومتی توسط شرکت هزینه شد. البته لازم به ذکر است که این ۳ میلیارد تومان تنها یکبار هزینه خواهد شد و هر سال نیاز به تزریق این مقدار برای ثبات اشتغال افراد نیست.
بازاریابی به سبک نوین
بازاریابان شرکت یاس که حامی اصلی بسیجیان است توانسته با بازاریابی مناسب شغلهای مستقیم و غیرمستقیم زیادی را در کشور ایجاد کند. به عنوان مثال در گذشته کشاورزان زیادی بودند که به دلیل از دست دادن صرفه اقتصادی کاشت محصولاتشان از این کار صرف نظر کردند، اما اکنون با روشهای نوین به بازار بازگشتهاند و توانستند دوباره اشتغال خود را تضمین کنند.