کد خبر: 978979
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
رمز دوم ایستا از اول دی غیر‌فعال می‌شود
اکنون که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از الزامی شدن رمز دوم پویا (یک‌بار مصرف) از ابتدای دی ماه و غیر‌فعال شدن رمز ایستا خبر داده است، صاحبان حساب‌ها باید مراقب کلاهبرداران در‌این‌باره نیز باشند و برای دریافت رمز دوم خود شخصاً به بانک مراجعه کنند.
حسین بخشی
سرويس اقتصادی‌ جوان آنلاين: معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به ایجاد زیرساخت «هریم» برای ارسال رمز دوم پویا به صورت پیامکی گفت: تمام رمز‌های دوم ایستا از ابتدای دی ماه غیر‌فعال می‌شوند و در صورتی که مشتری رمز دوم پویا را فعال نکند، قادر به انجام تراکنش‌های بدون حضور کارت نخواهد بود.
مهران محرمیان ادامه داد: مشتریان زمانی که رمز دوم پویای خود را فعال می‌کنند، رمز دوم ایستا (ثابت) غیرفعال می‌شود؛ امیدواریم با اطلاع رسانی در ابتدای دی ماه تعداد بسیار زیادی از مشتریان فعال در حوزه تراکنش‌های بدون حضور کارت از رمز دوم یکبار مصرف برخودار باشند.

کاهش قابل‌ملاحظه فیشینگ
وی افزود: مشتری برای دریافت پیامکی رمز دوم پویا نیاز ندارد تا کار خاصی انجام دهد، اما بانک‌ها برای هماهنگی و اتصال زیرساخت نیازمند اقدامات فنی هستند که در اول دی ماه زیرساخت مذکور آماده ارائه خدمت به مردم خواهد بود و عملیاتی می‌شود.
محرمیان با بیان اینکه هیچ زیرساختی امنیت را به صورت صددرصدی برقرار نمی‌کند، گفت: با اجرای رمز دوم یکبار مصرف کاهش قابل ملاحظه‌ای در کلاهبرداری‌های مبتنی بر برداشت غیر‌مجاز از جمله فیشینگ رخ خواهد داد و همچنان باید به رصد و پایش مشکلات در این بخش ادامه دهیم.

باز هم مراقب کلاهبرداران باشند
از همین‌رو است که معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک سینا از شهروندان خواسته است، به منظور دریافت نرم‌افزار و فعال‌سازی رمز دوم پویا به‌صورت مستقیم به سایت بانک‌ها مراجعه کنند تا در دام کلاهبرداران قرار نگیرند.
مجید هادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف و تأثیر آن بر کاهش فیشینگ در تراکنش‌های اینترنتی اظهار داشت: عمده مشکلی که در خصوص بهره‌گیری از رمز‌های پویا در جامعه وجود دارد، بحث فرهنگ‌سازی آن برای مشتریان بانکی به شمار می‌رود که این مهم با اقدام مشترک شبکه بانکی به‌صورت هماهنگ در حال انجام است تا با کمترین مشکل اجرایی شود.

پیامک رمز دوم هم مقطعی است
هادی با تأکید بر اینکه ارسال رمز دوم یکبار مصرف در قالب پیامک یک راهکار مقطعی است، گفت: رمز پویا موقت و به صورت پیامک برای مشتریان ارسال می‌شود و یک راهکار مقطعی است تا تمام مردم به سمت بهره‌گیری از رمز‌های پویا به وسیله اپلیکیشن‌های موبایلی حرکت کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک سینا اذعان داشت: بخش فناوری تمام بانک‌ها در تلاش هستند که مشتریان را برای بهره‌گیری از رمز‌های پویا به سمت راهکار‌های استاندارد و عملیاتی به خصوص استفاده از اپلیکیشن‌های OTP سوق دهند.
وی در خصوص اظهاراتی که درباره تأخیر در دریافت پیامک رمز دوم عنوان می‌شود، گفت: به منظور رفع این مشکل بانک مرکزی در جلساتی که با اپراتور‌ها برگزار کرده، قرار شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هم بحث نامگذاری پیامک‌ها حل شود و هم مشکل تأخیر در دریافت آن حل شود.

هزینه‌ها بر عهده مردم نیست
هادی با تأکید بر این موضوع که هزینه پیامک‌های رمز پویا بر عهده مشتریان نیست، اظهار داشت: البته هزینه پیامک‌ها که بر عهده شبکه بانکی قرار گرفته سنگین است، اما با مذاکراتی که با اپراتور‌ها برای برقراری امنیت در پرداخت‌های اینترنتی و کاهش فیشینگ در کشور شده، قرار است تخفیف‌های خوبی به بانک‌ها در این حوزه داده شود تا شبکه بانکی بتواند از این مقطع حساس با موفقیت عبور کند.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک سینا در پاسخ به این پرسش که مشاهده شده برای فعال‌سازی اولیه رمز پویا تعدادی پیامک جعلی با اسم بانک‌ها برای مشتریان بانکی ارسال شده که منجر به سرقت اطلاعات بانکی شده است، گفت: برای حل این مشکل چاره‌ای جز فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مشتریان بانکی وجود ندارد.
هادی از تمام مشتریان بانکی درخواست کرد که برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف به سایت‌های رسمی بانک‌ها مراجعه کنند و گفت: حتی در صورت ارسال پیامک‌ها رسمی از سوی بانک‌ها مشتریان به جای کلیک روی لینک موجود در پیامک به صورت مستقیم به سایت بانک مذکور مراجعه کنند تا در دام سرقت اطلاعات بانکی نیفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار