کد خبر: 979198
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
اعتراض به تصمیم سیاسی و ضدایرانی اتحادیه جهانی کشتی
اتحادیه جهانی کشتی یک‌شنبه شب در تصمیمی عجیب و بحث‌برانگیز جام جهانی را که قرار بود روز پنج‌شنبه و جمعه در تهران برگزار شود، لغو کرد. بهانه‌ای که اتحادیه جهانی برای این تصمیم مطرح کرده عدم امنیت در کشورمان است! ادعایی غیرواقعی که واکنش وزارت ورزش را به همراه داشت.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: طبق برنامه جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۹ باید فردا آغاز می‌شد، اما تصمیمات سیاسی حق مسلم ورزش کشورمان را نقض کرد. مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش و جوانان از ورود وزیر امور خارجه به این مسئله خبر داد: «برای برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی سلطانی‌فر، وزیر ورزش با دکتر ظریف صحبت کرده است. تقاضا کردیم از مسیر وزارت خارجه با سفرای کشور‌های ژاپن، روسیه و گرجستان در ایران مذاکره و شرایط امن ایران به مسئولان سیاسی ورزشی کشور‌های متبوع منعکس شود. وزیر ورزش تأکید کرده ایران کشوری بزرگ، مقتدر و فرهنگی است و تیم‌های کشتی فرنگی می‌توانند در جام جهانی تهران با آسودگی خاطر شرکت کنند.»

اعتراض کمیته ملی المپیک
رئیس کمیته ملی المپیک نیز تصمیم اتحادیه جهانی کشتی را عجولانه خواند. سیدرضا صالحی‌امیری در واکنش به لغو جام جهانی کشتی از تلاش برای حل این مشکل سخن گفت: «لغو میزبانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی کاملاً غیرمنطقی بود و به صورت کتبی اعتراض خود را به آقای لالوویچ، رئیس فدراسیون جهانی کشتی اعلام کرده‌ایم. دیروز هم با رؤسای کمیته ملی المپیک سه کشور روسیه، ژاپن و گرجستان مکاتبه و آمادگی و امنیت کامل ایران را برای برگزاری هرگونه رویداد بین‌المللی در کشورمان اعلام کردیم. به نظر می‌رسد این تصمیم‌گیری عجولانه، احساسی و تحت تأثیر تبلیغات ناصحیح غربی‌ها بوده است و ما از سه موضع کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و دولت جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کردیم که کشورمان در امنیت کامل است و برای برگزاری هیچ رویدادی مشکل ندارد. جام جهانی شمشیربازی در کمال آرامش و امنیت در تهران برگزار شد و رویداد‌های بسیار دیگری را هم به عنوان نمونه می‌توان مطرح کرد. ما پیگیر این قضیه هستیم و امیدواریم پس از دریافت پاسخ فدراسیون جهانی کشتی مسابقات جام جهانی را به زودی با یک تاریخ جدید برگزار کنیم.»

توطئه‌های دشمن
سیدمحمدشروین اسبقیان، مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش هم اقدام اتحادیه جهانی کشتی را توطئه‌ای از سوی دشمنان خواند: «سال‌های گذشته و امسال رویداد‌های بین‌المللی ورزشی مهمی را در اوج امنیت، اقتدار و بدون کوچک‌ترین مشکلی برگزار کردیم. نماینده فدراسیون جهانی کشتی دو روز مهمان فدراسیون کشتی ایران بود و تمامی موارد امنیتی و سایر امور مربوط به برگزاری مسابقات را تأیید کرد. همه پیش‌بینی‌ها انجام شده و حتی دوربین‌های صداوسیما نیز در محل مستقر شدند. در چنین شرایطی از تصمیم خنده‌دار فدراسیون جهانی شوکه شدیم.»

اسبقیان با تأکید بر سیاسی بودن تصمیم گرفته شده، گفت: «به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر شبیه یک توطئه علیه کشور و نظام باشد و جنبه ورزشی ندارد. رئیس فدراسیون کشتی پیگیر این موضوع است و شخص وزیر ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ضمن انجام پیگیری‌ها، اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده‌اند. امسال مسابقات دوچرخه‌سواری تور آذربایجان را در نقطه صفر مرزی در اوج امنیت و اقتدار برگزار کردیم.»

تعطیلی اردوی تیم ملی
پس از لغو جام جهانی محمد بنا، سرمربی تیم ملی اردوی فرنگی‌کاران را لغو کرد و حسام‌الدین جعفری، سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی در گفت‌وگویش با ایسنا اظهار داشت: «دوستان از طریق وزارت خارجه پیگیر این موضوع هستند، اما تا به امروز خبری نشد و کادر فنی تصمیم گرفت اردو را تعطیل کند. بچه‌ها خیلی خوب تمرین کرده بودند و آماده حضور در این رقابت‌ها بودند، اما متأسفانه برگزاری مسابقات جام جهانی لغو شد.»

سعید فائقی، معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی هم در واکنش به لغو جام جهانی در گفتگو با تسنیم به یادآوری شرایط برگزاری مسابقات ورزشی در سال‌های جنگ تحمیلی پرداخت و دیپلماسی ضعیف را عامل این اتفاق بیان کرد: «وقتی این خبر را شنیدم، اشکم درآمد. ما در بدترین شرایط ممکن در جنگ تحمیلی مسابقاتمان را برگزار می‌کردیم. مسابقات دهه فجر ما زیر موشک و بمباران برگزار می‌شد، این چه مدیریت ورزشی است که میزبانی را از ما می‌گیرند، چرا اینقدر دیپلماسی ما ضعیف شده است. ما مهد کشتی دنیا هستیم، دنیا به کشتی ما می‌نازد، اما متأسفانه نمی‌توانیم میزبانی جام‌جهانی را حفظ کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار