کد خبر: 1184713
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اورانیوم ضعیف شده همزمان با ارسال مهمات حاوی این ماده از آمریکا به اوکراین، واکنش نشان داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، زاخارووا امروز دوشنبه اعلام کرد: البته حق با آقای گروسی است که می‌گوید از نقطه نظر «ایمنی هسته ای» هیچ پیامد رادیولوژیکی قابل توجهی وجود ندارد. او به وضوح به اندازه کافی و روشن نمی‌گوید و چنین سکوت ارادی یا غیرارادی یک مشکل غیرقابل قبول است.

به گزارش اسپوتنیک، اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی است که آمریکا به تازگی اعلام کرده که قصد ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین برای استفاده علیه نیرو‌های مسکو را دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: واقعیت این است که اورانیوم ضعیف شده به عنوان یک فلز سنگین از نظر سمیت شیمیایی برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است، به خصوص هنگامی که در مهمات استفاده می‌شود، زیرا استفاده از آن‌ها ذرات بسیار سمی معلق در هوا تولید می‌کند.

وی با طعنه به گروسی مبنی بر اینکه «حیف است» او «اطلاعات خود را تکمیل نکرده» اظهار کرد که هنگام نفوذ به بدنه زرهی، میله اورانیوم ضعیف شده گرم می‌شود و می‌تواند مشتعل شود.

زاخارووا ادامه داد: شاید این از صلاحیت آقای گروسی به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج باشد و این سوال باید خطاب به شیمیدانانی باشد که در مورد اثرات مضر تجمع فلزات سنگین بر محیط زیست و سلامت انسان نظر می‌دهند.

آمریکا مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین خواهد داد که کی‌یف می‌تواند با استفاده از تانک آبرامز که در پاییز امسال به دست اوکراینی‌ها می‌رسد آن‌ها را شلیک کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار