کد خبر: 1186214
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به غیبت رهبران چین و روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که این اتحادیه برای پایان جنگ و برقراری صلح در اوکراین، معطل مسکو و پکن نخواهد ماند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «جوسپ بورل» که به نیویورک سفر کرده است، بعد از جلسه غیر رسمی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که این اتحادیه به تلاش‌ها برای پایان جنگ اوکراین ادامه می‌دهد. وی افزود: «ما در شرایط اضطرار قرار داریم و نمی‌توانیم بنشینیم و منتظر آن‌ها باشیم. جنگ به قیمت جان مردم ادامه دارد، بنابراین هر چه زودتر تمام شود، بسیار بهتر است.»

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: «ما به کار خود برای برقراری یک صلح عادلانه، همراه با دیگران، یا بدون کسانی که ممکن است به آن کمک کنند، ادامه خواهیم داد. مطمئناً نه از (ولادیمیر) پوتین، اما از همه کسانی که می‌توانند از روند صلح حمایت کنند، بسیار استقبال می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «اولویت ما در اوکراین برقراری صلح است؛ البته یک صلح عادلانه. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مهمترین بستر برای ایجاد یک حرکت بین المللی در راستای پیشبرد تلاش‌ها در زمینه صلح بشمار می‌رود.»

بورل با اشاره به حمایت تمام‌عیار اتحادیه اروپا از جبهه کی‌یف افزود: «ما در راستای همکاری با اوکراین، تلاش خواهیم کرد تا از حمایت گسترده اعضای سازمان ملل از برقراری صلح در این کشور اطمینان حاصل کنیم.»

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا از ابتدای جنگ اوکراین، ضمن حمایت تمام عیار از این کشور، ۱۱ بسته تحریمی علیه روسیه و نزدیکان به کرملین وضع کرده است.

گفتنی است که هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی برگزار می‌شود که چهار کشور عضو شورای امنیت، یعنی انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در این نشست حضور نخواهند یافت و این دوره از مجمع عمومی با حضور سران ۱۹۳ کشور آغاز خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار