کد خبر: 1193445
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نشست راه ابریشم نو یا نشست «کمربند و جاده»، نشست دو روزه مقامات عالی‌رتبه صد کشور جهان در پکن با میزبانی و محوریت چین است که طی روز‌های ۱۸ و ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد.

جوان آنلاین: هفته گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن بختیار، سفیر ایران در چین به‌عنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «یک‌کمربند، یک جاده» حاضر شدند. جلسه‌ای که توانست ۱۳۰ کشور جهان را به همراه ۳۰ سازمان بین‌المللی در یک نقطه مشترک جمع کند. پیوستگی و تعامل مردم آسیا و همچنین احیای راه ابریشم که از گذشته‌های دور مورد توجه همگان بوده‌است. اکنون برای تحقق این امر شهردار پایتخت به دعوت و میزبانی چین در این اجلاس حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

اجلاس راه ابریشم چیست؟

نشست راه ابریشم نو یا نشست «کمربند و جاده»، نشست دو روزه مقامات عالی‌رتبه صد کشور جهان در پکن با میزبانی و محوریت چین است که طی روز‌های ۱۸ و ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد. ابتکار کمربند و جاده را نخستین‌بار رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد؛ برنامه‌ای از خطوط مختلف مواصلاتی که می‌توانست اصلی‎ترین مسیر تجارت شرق به غرب باشد.

مدعوین راه ابریشم

دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهور روسیه، ترکیه، آرژانتین، بلاروس، قزاقستان، کنیا، شیلی، فیلیپین، ویتنام، اندونزی، قرقیزستان، سوییس، ازبکستان و چک در کنار نخست‌وزیر ایتالیا، لهستان، یونان، اسپانیا، پاکستان، اتیوپی، فیجی، مالزی، کامبوج، صربستان، مجارستان، سریلانکا و مغولستان. شهردار تهران، سفیر ایران در چین، رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در این اجلاس شرکت کردند. علاوه بر مقامات سیاسی، مقامات ارشد شرکت‌های صنعتی بزرگ هم در این نشست شرکت داشتند.

احیای راه ابریشم چه دستاورد‌هایی برای ایران خواهد داشت؟

هانی‌زاده، کارشناس مسائل شرق آسیا درباره دستاورد‌های احیای راه ابریشم می‌گوید: اگر جاده ابریشم احیا شود و تمام کشور‌های محوری از جمله ایران، روسیه، چین و غرب و شرق آسیا به احیای جاده ابریشم کمک کنند، طبیعتاً پویایی و شکوفایی در اقتصاد کشور‌های این منطقه به وجود خواهد آمد. دور زدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، استقلال و رونق اقتصادی، صدور و تبادل فرهنگ و علوم مختلف و افزایش سرانه گردشگری از دستاورد‌های احیای این مسیر برای ایران و کشور‌های در مسیر راه ابریشم خواهد بود.

اثر مستقیم اجلاس راه ابریشم بر حوزه حمل و نقل

سفر به پکن فرصتی فراهم کرد تا مدیریت شهری بتواند با مسئولان چند شرکت معتبر و بزرگ چینی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دیدار و گفتگو داشته باشد. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه شهردار تهران در جریان این سفر از کارخانه ساخت دستگاه حفاری تونل (تی‌بی‌ام) که برای ساخت خطوط جدید و سرعت بخشیدن به احداث خطوط استفاده می‌شود، دیدن کرد. وی همچنین از توافق شهردار تهران درباره انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌های مترو و بومی‌سازی واگن‌ها با طرف چینی خبرداد.

احیای جاده ابریشم به‌عنوان مسیر شمال به جنوب، یکی از شاهراه‌های تاریخی ارتباط شرق و غرب آسیا هدف شرکت‌کنندگان در اجلاس شهرداران کلانشهر‌های راه ابریشم است. ارتباط با کشور‌های درگیر مسیر جاده ابریشم می‌تواند مزایای مختلفی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌باشد.

تفاهمنامه‌های اجلاس

دو تفاهمنامه در جریان اجلاس راه‌ابریشم امسال انجام شد که یکی در حوزه توسعه همکاری شهرداری تهران و چین و دیگری در خصوص توسعه ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران بود. رضا شیخ‌طاهری، مدیر عامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به اینکه یکی از تفاهمنامه‌ها در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید هزارو ۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است، عنوان می‌کند: موضوع دوم به ظرفیت‌سازی برای مجموعه واگن‌سازی تهران بازمی‌گردد، چراکه مجموعه واگن‌سازی تهران تنها تولید‌کننده واگن مترو در ایران است و برای اجرای این تفاهمنامه، زیرساخت‌های مناسبی برای تولید واگن‌های مجدد ایجاد می‌شود.

امضای چند قرارداد

دو قرارداد در جریان اجلاس راه ابریشم به مرحله امضا رسید. مدیر عامل شرکت واگن‌سازی با بیان اینکه در قرارداد اول وظایف هر طرف در خصوص سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی مشخص شد، خاطر نشان می‌کند: در این قرارداد شرکای چینی وظیفه مدیریت و تولید اصلی قطار را برعهده دارند؛ شرکت واگن‌سازی تهران نیز به عنوان پیمانکار اصلی حضور دارد. وی افزود: قرارداد دوم در حوزه انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی (تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) برای نخستین‌بار در ایران بود. در این قرارداد قادر خواهیم بود از تعداد ۶۳۰ دستگاه واگن که ۱۲۶۰ عدد بوژی نیاز دارد، ۸۴۰ بوژی را در تهران تولید کنیم و قرار است که دانش بوژی را به ایران منتقل کنیم.

توافقات تأمین منابع قرارداد‌های منعقد شده در اجلاس راه ابریشم

مدیر عامل شرکت واگن‌سازی تهران در خصوص تأمین منابع قرارداد‌ها عنوان می‌کند: در قرارداد اول در حوزه مشخص شدن سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی تهران، مقرر شد که ۱۴۴ میلیون یورو سهم شرکت واگن‌سازی تهران باشد. شیخ‌طاهری ادامه می‌دهد: درواقع از محل تخصیص ۷۸۳ میلیون یورو که مبلغ کل قرارداد ۶۳۰ واگن است، ۱۴۴ میلیون یورو به ایران بازگشته و ۲۰ درصد مبلغ قرارداد به تولید‌کننده داخلی پرداخت می‌شود.

واگن‌های تازه نفس از چه زمانی به ایران وارد می‌شوند؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش زمان تحویل واگن‌ها می‌گوید: در خصوص تحویل واگن‌ها طرف چینی، متعهد شده‌است مدت تحویل را کاهش دهد؛ یعنی در واقع بعد از انعقاد قرارداد بین ۱۸ تا ۲۴‌ماه زمان لازم بود تا واگن‌ها تحویل شود، اما قرار شد تا یک‌سال آینده نخستین محموله را تحویل دهد؛ بنابراین پاییز سال ۱۴۰۳ نخستین واگن‌ها به پایتخت خواهند آمد.

ادامه همکاری‌های ایران و پکن

به دنبال سفر مدیریت شهری به چین برای حضور در اجلاس راه‌ابریشم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با یین یانگ، شهردار پکن دیدار و گفتگو کرد تا زمینه لازم برای توسعه همکاری‌ها میان دو شهر خواهرخوانده فراهم شود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: پکن و تهران سابقه ۹ساله خواهرخواندگی دارند و ما به روابط فعلی دو شهر قانع نیستیم و سطح ارتباطات میان تهران- پکن باید رشد پیدا کند. در همین راستا یین یانگ، شهردار پکن عنوان می‌کند: تهران و پکن به‌عنوان پایتخت دو کشور کهن و با تمدن ایران و چین روابط خوبی داشته‌اند. سال آینده دهمین سالگرد رابطه خواهرخواندگی دو پایتخت خواهد‌بود و ما به جدیت این رابطه را پیش خواهیم برد و حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار