کد خبر: 1193646
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «جوان»:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات موفق دولت در حوزه نفت و گاز نتیجه تصمیمات درست و به موقع بوده است، گفت: تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی نمی‌تواند برایمان در حوزه نفت و گاز ایجاد محدودیت و مشکل کند و این بخش در حال حاضر پیشران اقتصادی کشور است و اقدامات موفق دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز، باعث به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی این بخش شد.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور گفت: طبق اقدام راهبردی که مجلس مصوب کرد دولت مکلف شد هر تعهدی را بخواهیم بپذیریم طرفینی باشد و نباید به کشور‌های غربی امتیاز دهیم و در عین حال هیچ منعی برای صادرات نفتی ما وجود ندارد. تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی نمی‌تواند برایمان در حوزه نفت و‌گاز ایجاد محدودیت و مشکل کند و این بخش در حال حاضر پیشران اقتصادی کشور است و اقدامات موفق دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز، باعث به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی این بخش شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: طبق این قانون اگر آن‌ها ممانعت و مزاحمت ایجاد کردند و کشتی‌های ما را زدند ما نیز کشتی‌های آن‌ها را می‌زنیم. با این قانون دیگر کشور‌های غربی جرئت و جسارت نکردند تهدید‌هایی را که قبلاً مطرح و برای ما محدودیت ایجاد می‌کردند اجرایی کنند. پیش‌تر محدودیت‌هایی برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ما ایجاد می‌کردند، با بی‌توجهی که ما نسبت به مصوبات آن‌ها داشتیم این محدودیت‌ها برداشته شد. بازار‌های جدیدی پیدا کردیم و مشتریان ما هم جرئت پیدا کردند با ما وارد دادوستد شوند.
وی ادامه داد: ما توانستیم از ظرفیت بازار‌های جدید مثل ونزوئلا و جا‌های دیگر که پالایشگاه‌هایی داشتند استفاده کنیم و در بحث ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشور‌ها موفق عمل کردیم. به بحث تعمیر پالایشگاه‌ها در آفریقا و امریکای لاتین ورود و زمینه و ظرفیت برای صادرات نفت خودمان فراهم کردیم. زمانی ۵۰ و ۶۰میلیون بشکه میعانات گازی روی دریا داشتیم، تمام ظرفیت مخازن‌مان پر شده بود و امکان تولید گاز را به دلیل امکان ذخیره‌سازی میعانات گازی نداشتیم ولی مجموع این اقدامات که از سوی دولت و مجلس انجام شد باعث شد فضای جدیدی ایجاد شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر اخیر صنعت نفت و گاز ایران در رکوردشکنی تولید و صادرات نفت خام تا پایان ۲۲ سال معطلی در برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی خاطرنشان کرد: ما الان در شرایطی هستیم که محدودیت تولید داریم، یعنی اگر بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی‌مان را با سرمایه‌گذاری بیشتر افزایش دهیم می‌توانیم از کل ظرفیتی که در اوپک داریم استفاده کنیم. در بخش‌های مختلف با تکیه بر دیپلماسی فعال، علاوه بر بازارسازی مناسب، به سمت داخلی‌سازی رفتیم و اخیراً نیز در بخش صادرات نفت به رکورد‌های خوبی رسیدیم و در بخش تولید گاز، به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی و دستیابی به تکنولوژی این حوزه دست پیدا کرده و به سمت توسعه و برداشت حداکثری از میادین مشترک کشور نیز رفته‌ایم.
قادری در پایان تأکید کرد: حرکت بزرگی در صنعت نفت و گاز کشور آغاز شده است و این بخش پیشران رشد اقتصادی کشور در سالیان آتی نیز خواهد بود. ما به درستی به سمت خنثی کردن اثرات تحریم رفتیم و با هوشمندی دیگر فشارها، تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی نمی‌تواند برایمان ایجاد محدودیت و مشکل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار