کد خبر: 1197976
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «جوان»:
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است نظام یارانه‌های پرداختی به مصرف‌کننده کاملاً غلط است

جوان آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است نظام یارانه‌های پرداختی به مصرف‌کننده کاملاً غلط است و یارانه پرداختی به مصرف گاز از مشترکان با توجه به مصرف بیشتر آن‌ها افزایش می‌یابد که این مدل غلط نیز به صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف ضربه زده است. با تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها این مدل اصلاح خواهد شد. باید همه مشترکان تا سقف مشخصی از یارانه بهره‌مند شوند، اما افرادی که مصرف بیشتر و لاکچری‌تری دارند، باید بهای واقعی گاز مصرفی خود را بپردازند.
هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص مصرف بالای گاز در کشور و بهینه‌سازی این مصرف بیان کرد: موضوع مصرف گاز در کشور به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اول آن است که تولید گاز به دلیل قیمت پایین مصرف و عدم‌صرفه اقتصادی تولید در کشور بدون تکیه بر فناوری‌های جدید اتفاق می‌افتد که در نهایت باعث می‌شود تولید گاز با پرداخت هزینه بالا و قیمت تمام شده بالایی انجام شود، در واقع به ازای تولید هر مترمکعب گاز مبلغی حدود ۶۰۰ تومان هزینه می‌شود که مبلغ بالایی است. وی افزود: امروزه به دلیل ارزان‌بودن گاز در کشور، دیگر کسی تمایلی برای به دست آوردن تکنولوژی مناسبی از خارج کشور یا داخل آن ندارد، مثلاً صنعتی از خارج از کشور تکنولوژی به‌روزی را وارد کند. ما در بسیاری از موارد صادرکننده نیستیم، اما انرژی را به ارزانی به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم. در واقع ارزانی انرژی خود یک مسئله است. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مشترکان پرمصرف در واقع از یارانه استفاده نمی‌کنند بلکه آن‌ها حق دیگر مشترکان را مصرف می‌کنند، یعنی به عنوان مثال ۶۰ درصد جامعه، حداکثر ماهانه ۵۰۰ مترمکعب مصرف گاز دارند، اما مشترکان پرمصرف رقمی بالاتر از الگوی تعریف شده را مصرف می‌کنند، طبیعتاً این افراد باید بهای مصرف اضافی‌شان را پرداخت کنند. نظام تعرفه‌گذاری پلکانی به تحقق رسیدن این موضوع کمک می‌کند.
بیگی‌نژاد در ادامه بیان کرد: برای هر کدام از صنایع مانند صنایع عمده، خرد، کشاورزی، بخش خانگی و تجاری باید یک نسخه مجزا تعریف شود تا هم از ضررشان جلوگیری شود و هم کشور و اقتصادش با مشکل مواجه نشود، تمام این اقدامات باید صورت گیرد و امیدواریم دولت در این زمینه تصمیمات مناسبی اتخاذ کند. وی متذکر شد: سال گذشته حدود ۳ درصد از قبوض پرداختی مشترکان مبالغ سنگینی را شامل شد و برای اکثر مصرف‌کنندگان افزایش قیمت رخ نداد. افرادی که قبض‌های‌شان شامل افزایش قیمت شد، مصرف بالایی داشتند، ممکن است در این بین قبض یک خانواده ضعیف هم افزایش قیمت داشته است، اما این افزایش قیمت با توجه به مصرف آن خانواده بوده است. عموم جامعه در پرداختی‌شان افزایش قیمت نداشتند. عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: افرادی که مصرفی خارج از الگوی مصرف داشته‌اند و به جامعه و کشور آسیب زده‌اند، باید این ضرر را با پرداخت بیشتر جبران کنند، گاهی فردی یک خط گاز برای خود می‌گیرد و از آن در صنعت و گاوداری هم استفاده می‌کند، در این حالت طبیعتاً مصرف آن افزایش می‌یابد و باید جبران شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار