کد خبر: 1199943
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره پذیرش آتش‌بس موقت از سوی نتانیاهو، دلایل پذیرش این آتش پس از سوی تلاویو را تشریح کرد.

جوان آنلاین:  جنبش جهاد اسلامی حماس بامداد امروز با صدور بیانیه‌ای از دستیابی به توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه (آتش‌بس موقت) به مدت ۴ روز خبرداد. این آتش‌بس در حالی صورت گرفت که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا پیش از پذیرش توافق آتش‌بس مذکور، از پذیرش هرگونه توافق خودداری می‌کرد و صهیونیست‌ها مدعی شده بود که قادر به تصرف نوار غزه در یک مدت کوتاه است. آن‌ها همچنین، مدعی شده بودند در یک فرآیند زمانی ۱۰ روزه حماس و جهاد اسلامی را نابود خواهند کرد.

به گزارش فارس، در این راستا، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به اعلام آتش‌بس در غزه، گفت: رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر گذشته با یک شکست نظامی و تاریخی از چند زاویه مواجه شد.

وی افزود: نخست، عنصر غافلگیری بود که رزمندگان حماس و جهاد اسلامی از این عنصر غافلگیری استفاده کردند و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کردند.

صهیونیست‌ها بالاجبار آتش‌بس را پذیرفتند

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موضوع دیگر، مسئله اسرا است، عنوان کرد: تعداد بسیاری اسیر اسرائیلی در دست حماس و جهاد اسلامی هست که اکثر آنان را نظامیان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، هم فرماندهان نظامی و هم مسئولان سیاسی رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌ بودند، در یک فرآیند زمانی ۱۰ روزه حماس و جهاد اسلامی را نابود خواهند کرد و اسرا را آزاد خواهند کرد ولی با گذشت ۴۵ روز و فشارهای افکار عمومی در داخل و خارج رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو ناچار شد پرچم سفید را در مقابل حماس و جهاد اسلامی بلند کنند و با شرایط این دو جنبش مبارزه فلسطینی موافقت کند.

وی ادامه داد: در واقع، آتش بس اعلامی و تبادل اسرا که اکنون در حال انجام است و قرار است به زودی اسرا در مقابل آزادی زندانیان فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی تبادل شوند، یک موفقیت بزرگ حماس علی رغم خسارت‌هایی است که علیه مردم غزه وارد آمده و متحمل شدند، به شمار می‌رود.

ابتکار عمل میدانی و سیاسی در دست رزمندگان حماس است

هانی‌زاده، گفت: اکنون هم ابتکار عمل میدانی و هم ابتکار سیاسی در دست رزمندگان حماس و جهاد اسلامی است و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و حتی نزد افکار عمومی با شکست مواجه شده است. لذا؛ قبول آتش‌بس در این مقطع که قبلاً از سوی بنیامین نتانیاهو مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت اکنون نشانه شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است. این شکست‌های پی در پی به طور طبیعی موجب خواهد شد رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به روند مهاجرت معکوس ساکنان سرزمین‌های اشغالی به سوی اروپا و آمریکا، اظهار کرد: طبق گزارش‌های موجود به نظر می‌رسد، پس از پایان درگیری‌های غزه بیش از یک میلیون نفر از صهیونیست‌ها که دارای تابعیت دوگانه هستند، مهاجرت معکوس خواهند داشت و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به شدت نگران مهاجرت یهودیان از اراضی اشغالی به سمت اروپا و آمریکا هستند. این دلیلی بر ناکامی رژیم صهیونیستی در مقابل حماس جهاد اسلامی است.

بنیامین نتانیاهو از چرخه قدرت خارج خواهد شد

هانی‌زاده در پاسخ به سوالی دراین خصوص که برخی کارشناسان معتقد هستند پس از اجرای آتش‌بس شاهد سقوط کابینه صهیونیست‌ها و محاکمه نتانیاهو خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این موارد یک‌سری گمانه‌زنی است ولی به طور کلی بنیامین نتانیاهو همه تدابیر و خشونت‌های لازم را علیه مردم غزه به کار گرفت تا بتواند یک پیروزی سریع نظامی یا سیاسی به دست آورد. اما، او علی‌رغم کشتارها و جنایت‌هایی که انجام داد نتوانست افکار عمومی داخلی را قانع کند. طبیعتاً اکنون بنیامین نتانیاهو از چرخه قدرت خارج خواهد شد و محاکمه می‌شود.

وی افزود: همچنین بسیاری از ژنرال‌ها صهیونیستی از جمله اعضای کابینه صهیونیستی مانند ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی است برکنار خواهند شد و طبیعتاً کابینه نتانیاهو محکوم به سقوط است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار