کد خبر: 1201723
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: کارشناس ارشد انرژی معتقد است از طریق استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور می‌توانیم در راستای بومی‌سازی اقلام راهبردی گام برداریم و به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازیم. ارتباط بین صنعت نفت با دانش‌بنیان‌ها نسبت به دیگر صنایع بهتر و بیشتر بوده است و پیشرفت‌های خوبی در این صنعت به لحاظ تولیدات بار اول داشته‌ایم.
یکی از مهم‌ترین معضلات بخش صنعتی کشور، وابستگی به واردات تجهیزات گلوگاهی و در نتیجه تحریم‌شدن صنایع کشور در زمینه تجهیزات و فرایند‌های استراتژیک است که هزینه تولید و بازدهی تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است. برای حل این مشکل، طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه به اجرا گذاشته شد. از این طریق توانستیم بستری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها به وجود بیاوریم و حتی‌الامکان نیاز خود را به تجهیزات راهبردی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی رفع کنیم.
تولیدات بار اول مزیت‌های فراوانی برای کشور دارد، مهم‌ترین مزیتش این است که کاهش هزینه‌های تولید را رقم می‌زند و در شرایط تحریمی می‌تواند به خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع نیاز‌های داخلی کشور کمک کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای وظایف خود مبنی بر گسترش سطح تکنولوژی صنایع در کشور به اجرای طرح تولید بار اول و مرتفع‌کردن نیاز‌های کشور به اقلام راهبردی و استراتژیک اقدام کرده است. محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که قبلاً دانش‌بنیان‌ها و صنایع به یکدیگر وصل بودند، اما این ارتباط ضعیف بود، تصریح کرد: اجرای طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه ارتباط بین این دو را قانونمند و نظام‌مند کرده است.
وی ادامه داد: در قالب طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست‌های صنایع برای تولید محصولات دسته‌بندی شده است. محصولاتی که تولید آن‌ها می‌تواند به ما در رفع مشکلات کشور بیشتر کمک کند و راهبردی محسوب می‌شوند، احصا شده است. وی ادامه داد: این درخواست‌ها در معرض دید شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی‌شده قرار گرفته است. به این ترتیب، با تقویت ارتباط بین دانش‌بنیان‌ها و صنایع روند تولید محصولات بار اول و بومی‌سازی آن‌ها پیگیری می‌شود.
مهرجو با اشاره به این موضوع که دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ کشور از طریق تولید بار اول و بومی‌سازی اقلام و تجهیزات راهبردی و استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: از طریق استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور می‌توانیم در راستای بومی‌سازی اقلام راهبردی گام برداریم و به خنثی‌سازی تحریم‌ها بپردازیم. ارتباط بین صنعت نفت با دانش‌بنیان‌ها نسبت به دیگر صنایع بهتر و بیشتر بوده است و پیشرفت‌های خوبی در این صنعت به لحاظ تولیدات بار اول داشته‌ایم.
این کارشناس ارشد انرژی خاطرنشان کرد: حمایت‌های خوبی در قالب طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است، مثلاً اگر شرکت دانش‌بنیانی بتواند به تولید بار اول محصول راهبردی‌ای بپردازد، تا ۳۰۰ میلیارد تومان حمایت مالی می‌شود.
این کارشناس ارشد انرژی گفت: نباید توقع داشته باشیم با حمایت‌هایی که از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول می‌کنیم، معجزه اتفاق بیفتد و یک شبه ره‌صدساله را طی کنیم. کار‌های پژوهشی زمانبر هستند و باید صبوری کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم.
مهرجو گفت: باید حمایت‌های جدی از دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم و اجازه دهیم به فناوری‌های نوین دست پیدا کنند. در مرحله بعد باید این تکنولوژی تثبیت شود و بعد از اینکه چندین بار از این تکنولوژی، روش و تجهیز استفاده کردیم، عدد و رقم در مورد دستاوردهایش بدهیم.
وی ادامه داد: آفت کار پژوهشی این است که توقع داشته باشیم سریع به نتیجه برسیم. با این رویکرد نمی‌توانیم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم. طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه قطعاً کمک‌کننده است، اما باید صبوری لازم را در این راه داشته باشیم و اجازه دهیم روند پژوهشی مورد نیاز برای دستیابی به تکنولوژی‌های مورد نظر برای تولید تجهیزات راهبردی طی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار