کد خبر: 1210913
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است مقدار انرژی مصرفی برای ملزومات زندگی مقدار زیادی نیست، اما برخی از مشترکان برای گرم کردن آب استخر، سونا و جکوزی منازل‌شان و گرم نگه داشتن ویلا‌هایی که کل سال خالی از سکنه است، از گاز استفاده غیرمعمول دارند و همواره سیستم گرمایشی آن‌ها روشن است یا فعالیت‌های غیرضروری دیگر از گاز از مصادیق مصرف بی‌رویه به خصوص در دوران پیک مصرفی است و باید جلوی این اقدامات گرفته شود و تعرفه‌گذاری پلکانی راهکار اصلی کنترل مصارف لاکچری پرمصرف‌هاست.
محمداسماعیل کفایتی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص تعرفه‌گذاری پلکانی بیان کرد: موضوع تعرفه‌گذاری پلکانی اقدامی مثبت محسوب می‌شود، زیرا ذیل عدالت و همچنین مسئله مهم مصرف انرژی قرار دارد. امروزه مقدار حجم بالای مصرف انرژی، برای کشوری که از گذشته فرهنگ مصرفش برای جهانیان الگو بوده و تمدن آن بیشتر تولیدگرا بوده تا مصرف‌زده، اتفاقی نامبارک تلقی می‌شود. این میزان مصرف بالا در جهان کم‌نظیر است.
وی افزود: مشترکان پرمصرف عموماً به قشر مرفه جامعه تعلق دارند، اما باید توجه داشت که حتی اگر فردی از شرایط مطلوب مالی برخوردار است و می‌تواند هزینه بالای مصرفش را بپردازد هم نباید این حجم مصرف بی‌رویه را داشته باشد، زیرا مباحث محیط زیستی در این میان مطرح می‌شود، در واقع تبعات ناشی از مصرف بالای پرمصرف‌ها شامل حال همه افراد جامعه می‌شود.
وی در ادامه متذکر شد: مصرف بالا یک پدیده شوم است که دولت و نهاد‌های دولتی و سازمان ملی گاز باید با آن مبارزه کنند، برای مشترکان پرمصرف باید سقف و محدوده‌ای، به ویژه در پیک مصرف تعریف و در صورت فراتر رفتن مصرف، به طور موقت گاز آن‌ها قطع شود. در واقع در این روش مشترکی اجازه ندارد مصرف بی‌رویه داشته باشد، در کشور‌های دیگر مانند روسیه چنین سیاستی اجرا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار