کد خبر: 1219217
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
اوج گیری اختلافات جنگی در تل‌آویو 
منابع صهیونیست با استناد به اطلاعات سازمان امور مالیاتی این رژیم، خسارات اسرائیل از جنگ غزه را شش برابر بیشتر از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ علیه لبنان اعلام کرده‌اند
جوان آنلاین: بنی گانتس، عضو منتقد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در سایه اختلافات داخلی و بحران‌های متعددی که این رژیم با آن‌ها دست به گریبان است، راهی امریکا شده تا با اصلی‌ترین هم‌پیمان رژیم صهیونیستی، تبادل‌نظر کند. مخالفت نتانیاهو با سفر گانتس و دستور همکاری نکردن سفارت تل‌آویو در واشینگتن با او، شکاف روزافزون را در بدنه سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی آشکار کرده است. 
 
منابع صهیونیست با استناد به اطلاعات سازمان امور مالیاتی این رژیم، خسارات اسرائیل از جنگ غزه را شش برابر بیشتر از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ علیه لبنان اعلام کرده‌اند. موضوع از این جهت برای رژیم اشغالگر پیچیده‌تر شده که نیم میلیون درخواست غرامت جنگی به دستگاه قضایی این رژیم ارجاع شده است که نشان می‌دهد علاوه بر از دست رفتن ثبات سیاسی، ثبات اقتصادی نیز متزلزل شده است. پیامد‌های این وضع، بالا گرفتن تنش میان صهیونیست‌های سکولار با صهیونیست‌های افراطی است. این تنش‌ها با وجود اختلافات متعدد میان مقامات صهیونیست، مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است. شبکه ۱۲ عبری فاش کرد، در جریان جلسه اخیر کابینه، درگیری لفظی شدیدی بین هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و وزرای کابینه رخ داد به طوری که هالوی را به داد و فریاد وا داشته است. در اوج این تنش، وزرا به‌شدت از عملکرد ارتش انتقاد کرده و به رئیس ستاد ارتش گفته‌اند مانور نظامی به اندازه کافی خوب نبود، پیشرفت کند است و موکول کردن حمله به رفح به مرحله آخر اقدام درستی نبوده است. هالوی نیز خطاب به وزرا فریاد می‌زند: «به شما یادآوری می‌کنم که اصلاً این مانور را نمی‌خواستید و تمایلی به آن نداشتید. اگر ارتش و نهاد‌های امنیتی برای این کار فشار نمی‌آوردند، ما اصلاً در غزه مانور نمی‌دادیم.» علاوه بر بگو مگوی مقامات، فایل ضبط شده‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد دو اسیر صهیونیست قبل از کشته شدن به دست سربازان اسرائیلی از ارتش درخواست کمک کردند. این اقدام هم به تشدید اختلاف بین اعضای کابینه جنگ و اعضای دولت دامن زد تا حدی که کار به اتهام زنی متقابل رسید. 
 
 نتانیاهو: با گانتس همکاری نکنید
در چنین شرایطی، بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی راهی امریکا شده تا بتواند با پشتوانه امریکایی‌ها، راهی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی بیابد. روزنامه معاریو با اشاره به این سفر نوشت: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در دیدار با بنی گانتس در واشینگتن خواهان جدول زمانی مشخصی برای پایان جنگ اسرائیل در غزه شد.» گانتس هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دیدارهایم با هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا و سالیوان بر اهمیت تکمیل مأموریت از بین بردن تهدید حماس تأکید کردم.» وی همچنین گفت که در دیدار با مقامات امریکایی بر ضرورت آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه تأکید داشته است. گانتس ادامه داد: «راه‌های انتقال کمک‌ها به نوار غزه و رسیدن آن به دست اهالی این باریکه و نه جنبش حماس را مورد بررسی قرار دادیم.» این سفر درسایه خط و نشان‌های دفتر بنیامین نتانیاهو صورت گرفت. شبکه عبری زبان آی۲۴ نیوز در این باره گزارش داد: «اختلافاتی که در ماه‌های اخیر میان نتانیاهو و گانتس شکل علنی پیدا کرد، به نقطه جوش رسیده و نتانیاهو سفر گانتس را نقض پروتکل می‌داند.» اسموتریچ، وزیر دارایی نتانیاهو روز دوشنبه در یک نشست فراکسیونی در پارلمان گفت: شرم‌آور است که این سفر از قبل با نخست وزیر هماهنگ نشده بود. رویترز هم گزارش کرد که این واقعیت که گانتس به جای نتانیاهو این دیدار را انجام می‌دهد طوفانی ایجاد کرده است، به خصوص که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب وحدت ملی به رهبری گانتس یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای برتری در هر انتخاباتی است که برگزار شود. به نوشته رویترز، روابط نتانیاهو با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به حدی تیره شده است که با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن وی، هنوز دعوتی برای سفر به واشینگتن دریافت نکرده است. منابع نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فاش کردند که نتانیاهو از برنامه‌های گانتس شوکه شده بود و در یک مکالمه تلفنی پرتنش او را شدیداً سرزنش و به صراحت تأکید کرده که اسرائیل فقط یک نخست‌وزیر دارد. همچنین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سفارت اسرائیل درواشینگتن دستور داده با گانتس همکاری نکند، چرا که او از نتانیاهو در زمینه اجازه نگرفته بود. نتانیاهو همچین به سفارت اسرائیل در لندن دستور داده درباره سفر برنامه‌ریزی شده گانتس به پایتخت انگلیس که هفته آینده انجام می‌شود، هم رویکرد مشابهی در پیش بگیرد. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرده است: «این دستور با رویه‌ای که طبق آن هر وزیری در سفر به لندن از سفارت در انگلیس کمک دریافت می‌کند، مغایرت دارد.» قرار است گانتس در لندن برای جلوگیری از تحریم تسلیحاتی تل‌آویو با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه دیدار کند. روزنامه گاردین در ۲۲ فوریه نوشت که از آنجا که نتانیاهو به حمله زمینی ویرانگر احتمالی به شهر فلسطینی رفح در جنوب نوار غزه تهدید می‌کند، انگلیس در حال بررسی تعلیق مجوز‌های صادرات تسلیحات به اسرائیل است. 
 
 گانتس در خدمت بایدن است
کاخ سفید اعلام کرد برخی اعضای کابینه رژیم صهیونیستی ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را سخت کرده‌اند. سخنگوی کاخ سفید در این مورد و با اشاره به سفر اخیر گفت: «گانتس با سالیوان دیدار کرد و دو طرف درباره کمک‌های نظامی و عملیات در رفح و توافق تبادل اسرا صحبت کردند.»
 وزارت خارجه امریکا هم به دیدار‌های اخیر طرف‌های امریکایی با گانتس واکنش نشان داد: «گانتس عضو کابینه جنگ است و نظرات وی درباره مسائلی که با اسرائیل داریم، مهم است. او شخصیت مهمی است که باید با وی تعامل داشته باشیم.» به رغم استقبال امریکایی‌ها از اقدام اخیر، هم‌پیمانان نتانیاهو در ائتلاف حاکم به شدت از گانتس انتقاد کرده‌اند. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تأکید کرد گانتس ضعیف‌ترین در کابینه است و در خدمت دولت بایدن است و طرح او را برای تشکیل کشور فلسطین تبلیغ می‌کند. یائیر لاپید، رهبر حزب «یش‌عتید» و رئیس ائتلاف اپوزیسیون در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی پا را از این هم فراتر گذاشت و حضور گانتس رهبر حزب «اتحاد» در کابینه را عامل تقویت جایگاه نتانیاهو در قدرت ارزیابی کرد و گفت: «اگر حزب گانتس به ریاست نتانیاهو نپیوسته بود، اکنون کابینه بسیار بهتری، روی کار آمده بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار