کد خبر: 1220225
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با «جوان»:
تخلف‌های ساکن، یکی از هزاران تخلفی است که منجر به پیچیدگی بیشتر ترافیک پایتخت می‌شود. با این حال به‌زعم برخورد‌های پلیس، این تخلف‌ها هم به قوت خود باقی است. وانت‌های میوه‌فروش، کارگران شهرداری مشغول کار در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، آن هم بدون رعایت اصول ایمنی از جمله این تخلف‌هاست که معضلات ترافیکی را به دنبال دارد. 
حسین فصیحی

تخلف‌های ساکن، یکی از هزاران تخلفی است که منجر به پیچیدگی بیشتر ترافیک پایتخت می‌شود. با این حال به‌زعم برخورد‌های پلیس، این تخلف‌ها هم به قوت خود باقی است. وانت‌های میوه‌فروش، کارگران شهرداری مشغول کار در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، آن هم بدون رعایت اصول ایمنی از جمله این تخلف‌هاست که معضلات ترافیکی را به دنبال دارد. 
تردد ۹ میلیون موتورسیکلت و خودرو در تهران آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد که عبور از آن بدون همگرایی ملی امکانپذیر نیست. با این حال تلاش پلیس راهور تهران برای باز کردن گره‌های کوری که هر لحظه بر دامنه آن افزوده می‌شود در طول شبانه‌روز در جریان است. روشن است بدون توجه به پیوست‌هایی که منجر شده پایتخت به پارکینگ بزرگ تبدیل شود، نمی‌شود از معضل بزرگ عبور کرد. 
بی‌تردید هر تخلفی که از سوی هر کاربر راه صورت می‌گیرد، می‌تواند در شکل‌گیری ترافیک نقش داشته باشد. گاهی این تخلف‌ها منجر به بروز آسیب‌های دیگری می‌شود، از جمله حضور در ترافیک‌های سنگین یا گره‌های ترافیکی که امکان درگیری رانندگان با هم یا سایر کاربران راه را شدت می‌بخشد. 
از جمله این تخلف‌ها، تخلف‌های ساکنی است که از سوی وانت‌هایی که اقدام به فروش میوه می‌کنند، صورت می‌گیرد. این خودرو‌ها در محل‌های غیرمجاز مثل بزرگراه‌ها و معابر عمومی توقف می‌کنند و به شکل‌گیری ترافیک و بروز حوادث خونین دامن می‌زنند. گاهی توقف این خودرو‌ها درگیری رانندگان وانتی‌ها با سایر شهروندان را رقم می‌زند. بنابراین در چنین شرایطی انتظار هر کاربر راه این است که پلیس با این دسته از متخلفان برخورد کند. 


 برخورد با وانت‌های میوه‌فروش وظیفه شهرداری است
سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به چرایی شیوع این تخلف به «جوان» می‌گوید: «بار‌ها و به شدت با این تخلف‌ها برخورد شده، به‌طوری‌که برخی از این برخورد‌ها منجر به برخورد فیزیکی هم شده است. تردیدی وجود ندارد توقف این خودرو‌ها منجر به سد معبر، کندی عبور و مرو و اخلال در آمد و شد می‌شود. با این حال طبق قانون این توقف‌ها ممنوع است و برخورد‌های لازم صورت می‌گیرد. در مواقعی این موضوع با شهرداری هماهنگ شده و این خودرو‌ها جمع‌آوری و در مقطعی هم پاکسازی می‌شوند. با این حال ذات برخورد با این تخلف به سد معبر شهرداری مربوط است که باید به صورت مدام انجام شود. باید بگویم که این برخورد فقط وظیفه پلیس نیست و نیاز است سازمان‌های دیگر هم به پلیس کمک کنند تا نحوه اجرای درست قوانین به بهترین وجه انجام شود.»
 سرهنگ کشیر درباره برخورد با گل‌فروش‌های خیابانی و گل‌فروش‌های حاشیه بهشت‌زهرا هم عنوان می‌کند: «با کمک شهرداری با گل‌فروش‌های حاشیه بهشت زهرا برخورد شده، ولی جنس کار طوری است که باید خدمات ارائه دهند. شهرداری باید در این باره محل‌هایی را تعبیه کند که هم وانت‌ها بتوانند در آنجا مستقر شوند و هم گل‌فروش‌ها بتوانند فعالیت کنند، منتهی این فعالیت‌ها نباید منجر به بروز حوادث و مشکلات ترافیکی برای شهروندان شود.»
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که چرا کارگران شهرداری بدون توجه به آسیب‌های ترافیکی، مشغول رنگ‌آمیزی جدول بزرگراه‌ها و خیابان‌ها یا نظافت بزرگراه‌ها هستند، می‌گوید: «پیمانکاری که در حال فعالیت در مسیر‌های مورد اشاره است باید پلان ایمنی را رعایت کند. پیمانکاران باید مجوز پلیس راهور داشته باشند. آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت اشعار دارد مسئول یا پیمانکار افرادی که در راه‌های عمومی مشغول کار هستند، موظفند قبل از فعالیت علائم لازم را نصب کنند و کارگران هم مجهز به لباس شبرنگ باشند. اگر این افراد مجوز دریافت نکنند و بدون مجوز پلیس در سطح راه مشغول به کار شوند، پلیس موظف است به استناد ماده ۲۱۲ آیین‌نامه راهنمایی رانندگی از کار آن‌ها جلوگیری کند. در مواردی هم که این موضوع رعایت نمی‌شود احتمال دارد که پیمانکار با شهرداری هماهنگ نباشد یا بدون هماهنگی با شهرداری این کار را انجام دهد. با این حال اگر شهرداری متوجه شود پیمانکار متخلف باید پاسخگو باشد، چراکه یک کارگر ممکن است به دلیل بی‌مبالاتی مسئول یا پیمانکارش جانش را از دست بدهد.»

برچسب ها: شهرداری ، پلیس ، راهور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار