کد خبر: 622493
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
كمك رساني به مصدومان جاده اي تنها با يك بالگرد اورژانس
150 هزار كيلومتر جاده فرعي و تنها يك بالگرد براي امداد رساني به مصدومان حوادث جاده اي حقيقتي است كه هم اكنون سالهاست اورژانس كشور با آن دست به گريبان است اما وزارت بهداشت با همين يك بالگردش در عرصه امداد هوايي يكه تازي ميكند.

150 هزار كيلومتر جاده فرعي و تنها يك بالگرد براي امداد رساني به مصدومان حوادث جاده اي حقيقتي است كه هم اكنون سالهاست اورژانس كشور با آن دست به گريبان است اما وزارت بهداشت با همين يك بالگردش در عرصه امداد هوايي يكه تازي ميكند.

به گزارش «جوان آنلاين» امداد رساني در جاده هاي فرعي كاري است كه فقط از امداد هوايي بر مي آيد اما امداد هوايي در عمل روي هواست! اين را مي توان از صحبتهاي محمد تقی طالبیان رئیس اورژانس کشور متوجه شد. وي درباره وضعيت امداد هوايي كشور مي گويد:‌هلی کوپتر اورژانس مشخصات خاص خود را دارد و باید امکان پرواز و نشستن سریع، پرواز در شب و تجهیزات اورژانس را داشته باشد در حالی که هیچ یک از 6 هلی کوپتر در اختیار فعلی اورژانس این مشخصات را ندارند و برای این کار ساخته نشده‌اند. به گفته وي طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری درخواست خرید 44 بالگرد اورژانس را طی یک برنامه 10 ساله داده‌ شده تا مسئولیت پوشش جاده های فرعی کشور برای ارائه خدمات اورژانس انجام شود. بنا به تاكيد وي هر دستگاه بالگرد اورژانس با آشیانه و تجهیزات لازم آن بین 22 تا 25 میلیارد تومان هزینه دارد و این رقم در مقابل خودروهایی یک تا دو میلیاردی که در خیابان‌های تهران دور می‌زنند رقم بالایی نیست، زیرا آمبولانسهایی هستند که سالها می‌توانند جان انسانهای زیادی را نجات دهند. اما مشكلات امداد رساني در جاده هاي كشور به همين محدود نمي شود .


آمبولانسهاي فرسوده اي كه خود نياز به امداد دارند


رئيس اورژانس كشور تاكيد مي كند:‌ نه تنها از نظر اورژانس هوایی مشکل داریم بلکه حتی در زمنیه اورژانس زمینی نیز با مشکلات زیادی موجه هستیم، سال 83 و 84 با خرید 3100 دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر ناوگان اورژانس کشور برای آن زمان نوسازی شد. اما عمر مفید این آمبولانسها در کشورهای پیشرفته 5 سال و در برخی کشورها 7 سال است و اگر فرض کنیم که در کشور ما عمر مفید این خودروها 10 سال هم باشد، باز هم این خودروها فرسوده شده‌اند و ما شاهد این هستیم که این خودروها اکنون به خرج افتاده و باید جایگزین شوند.

با وجود ابن وزير بهداشت تاكيد مي كند: واگذاری اورژانس جاده ای به هلال احمر صحت ندارد، وظایف هلال احمر متفاوت از وزارت بهداشت است چرا که هلال احمر در جاده ها کار رهاسازی را برعهده دارد.

وزير هم به استفاده از امكانات هلال احمر براي امداد رساني اذعان دارد و مي گويد:‌ ما سعی می کنیم از کمکهای هلال احمر به ویژه در امداد هوایی استفاده کنیم چرا که ما جز یک بالگرد که در آمل است امکانات دیگری در اختیار نداریم، از این رو در حوادث از امکانات هلال احمر استفاده می کنیم.

وزارت بهداشت اما در سراسر کشور 7 پایگاه امداد هوایی دارد که یک پایگاه فاقد بالگرد است و برای 5 پایگاه دیگر نیز از نیروی هوایی بالگرد اجاره می شود. اين وزارتخانه برای حفظ شرایط موجود هم 150 میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد و در صورت عدم تامین اعتبارات،‌ پایگاهها تعطیل خواهند شد.


هلال احمر در كنار اورژانس


حسین درخشان سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز در گفتگو با «جوان انلاين» مي گويد: كار اورژانس پيش بيمارستاني با وزارت بهداشت است و هلال احمر هم به عنوان پشتبان و كمك دهنده با پايگاه هاي امداد بين شهري خود به وزارت بهداشت كمك مي كند.

به گفته وي هلال احمر هم اكنون 19 بالگرد و 17 پايگاه هوايي دارد كه به طور متناوب تمام كشور را پوشش مي دهند. اين در حالي است كه بلگردها هلال احمر با بالگردهاي تخصصي اورژانس تفاوت دارند و نمي توانند كار اورژانس را انجام دهند و به بيان ديگر اورژانس مي ماند و يك بالگردش !

بنا به تاكيد درخشان مردم در صورت بروز حادثه با هر كدام از شماره هاي 110 ،‌115 يا 112 امداد جاده اي هلال احمر كه تماس بگيرند هماهنگي هاي لازم ميان اين سه نهاد برقرار شده و امداد رساني به مردم صورت مي گيرد.


110،‌112 يا 115 كدام در حوادث به دادمان مي رسند؟!


اما همين تعدد شماره هاي امدادي هم خود بر سرگرداني حادثه ديدگان در جاده هاي كشور مي افزايد؛‌موضوعي كه رئيس سازمان امداد و نجات هم به آن انتقاد دارد و مي گويد:‌ وقتی یک شماره واحد در جاده‌ها به مردم معرفی شود مسلماً مردم در زمان حادثه جاده‌ای سریعتر می‌توانند با شماره مربوطه تماس بگیرند که متعاقب آن کمک‌رسانی نیز بهتر صورت می‌پذیرد وگرنه با این تعدد شماره‌ها مردم در زمان حادثه برای اطلاع تصادفات سرگردان می‌شوند.

بر همين اساس هم سازمان امداد و نجات هلال احمر به کمیسیون راه‌ها پیشنهاد داده با توجه به ایجاد بستر شماره 112 در سراسر ایران این آمادگی را دارد تا مسئولیت پایگاه SOS جاده‌ای کشور را بر عهده گیرد چراكه سازمان امداد و نجات توانایی‌ها و تجهیزات بالقوه بسیاری دارد مثلا امدادگران هلال احمر می‌توانند در رهاسازی تصادفی‌ها از داخل خودروها اقدام کنند، با استفاده از ست‌های هیدرولیک و تجهیزات معلق برای امداد رسانی در فضاهای بلند اقدام کند. همچنین با داشتن سگ‌های تجسس می‌تواند خودروها و حادثه‌دیدگانی که در نقاط کور گرفتار شده‌اند اقدام کند و در کنار تمام این مسائل باید به وجود 17 بالگرد و تعداد قابل توجهی از خودروهای نجات و آمبولانس در این سازمان اشاره کرد.

سازمان امداد ونجات هلال احمر ،‌اورژانس يا پليس 110 شايد براي مردم و آسيب ديدگان حوادث فرقي نكند كدام يك از اين سه سازمان متولي امرند اما بي ترديد مردم از اين موازي كاريهاي فاقد هم افزايي رنج مي برند و همين مسئله لزوم ايجاد يك مركز هماهنگ در حوادث جاده اي را آشكار تر مي كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار