کد خبر: 945840
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
گزارش «جوان آنلاین» از افزایش بی‌منطق قیمت خودرو‌ و جای خالی نظارت در بازار
در حالی که قرار بود خودروسازان پس از دریافت افزایش قیمت محصولات‌شان، عرضه خودرو به بازار را آغاز کنند و مانع دلال‌بازی‌ها و افزایش بی‌منطق قیمت‌ها شوند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و بازار با افزایش قیمت سرسام‌آور و بی‌منطقی مواجه شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: از گلایه‌های جدی این روزهای مردم، افزایش قیمت بی‌منطق خودرو  در چند ماه اخیر است؛ تا جایی که خودرو‌های پرتیراژ که اقشار متوسط و ضعیف جامعه از آن استفاده می‌کردند نیز از این افزایش قیمت در امان نمانده و قدرت خرید افرادی که درآمدشان هیچ افزایشی نداشته به‌شدت کاهش یافته است.

در همین زمینه سوالات بسیاری نسبت به گرانی چندباره خودرو‌های داخلی مطرح می‌شود، مثلاً اینکه اگر این خودرو‌ها «خودروی تولید داخل» است و سال‌ها از شرکت‌های سازنده آن‌ها حمایت شده، پس چطور دچار افزایش قیمت سرسام‌آوری شده است؟ یا اینکه چرا خودرو‌ها توسط خودروسازان به‌صورت قطره چکانی به بازار عرضه می‌شود و به گرانی آن در بازار دامن می‌زند؟

نهاد‌های نظارتی دقیقاً کجا هستند؟

به تازگی سعید موتمنی رئیس اتحادیه خودروی تهران در پاسخ به پرسشی در زمینه علت افزایش بی‌منطق قیمت خودرو‌های داخلی در بازار به‌رغم عدم افزایش قیمت ارز و یا موارد دیگر گفته: «هر کالایی باید متناسب با عرضه و تقاضا بررسی شود و یکی از دلایل اینگونه افزایش غیر منطقی را می‌توان ناشی از عدم تزریق خودرو به بازار دانست.»

رئیس اتحادیه خودروی تهران به افزایش قیمت چندباره خودرو‌های داخلی اشاره کرده و گفته: «وقتی شرکت‌های تولیدکننده قیمت‌های حاشیه بازار خود را طی یک ماه، ۳ بار تغییر داده و همزمان با این تغییر هیچگونه خودرویی نیز به بازار عرضه نشده، نتیجه آن افزایش قیمت در بازار می‌شود.»

وی با بیان اینکه قیمت خودرو‌های داخلی در یک هفته گذشته بین ۶ تا ۲۸ میلیون تومان در بازار افزایش داشته است از نهاد‌های نظارتی درخواست کرد تا برای ساماندهی این وضعیت ورود پیدا کنند.

به گفته موتمنی هم اکنون بازار در شرایط کاملا رکود بود و این قیمت‌های فقط از سوی واسطه‌ها اعلام می‌شود، اما شاهد خرید و فروشی نیستیم.

پراید ۴۶ میلیونی زیر سایه بی‌تعهدی خودروسازان

هنوز از یاد‌ها نرفته است که قرار بود خودروسازان پس از دریافت افزایش قیمت محصولات‌شان، عرضه خودرو به بازار را آغاز کنند و مانع دلال‌بازی‌ها و افزایش بی‌منطق قیمت‌ها شوند. این در حالی است که زیر سایه بی‌مسئولیتی خودروسازان هنوز عرضه خودرو به بازار اتفاق نیفتاده و بازار با افزایش قیمت خودرو‌ها مواجه شده است.

در حالی که خودرو گران شده، اما هیچ خودرویی وارد بازار نشده و آن دسته از افرادی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند نیز نتوانسته‌اند خودروی انتخابی‌شان را تحویل بگیرند و با وعده تحویل آن در ماه‌های آینده روبه‌رو شده‌اند. وزیر صنعت و دستگاه‌های نظارتی هم واکنشی به افزایش بی‌منطق قیمت‌ها در بازار خودرو نشان نمی‌دهند و همین سکوت آن‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی مجدد خودرو است.

متاسفانه زیر سایه بی‌تعهدی خودروسازان و بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی، قیمت پراید به ۴۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ با افزایش ۸ میلیون تومانی به قیمت ۸۷ میلیون تومان رسیده است؛ و آنطور که به‌نظر می‌رسد خرید خودرو در این بازار افسارگسیخته برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی شده است!

آمار عجیب و غیرواقعی ایران خودرو

یک مقام مسئول در ایران خودرو درباره علت عدم افزایش عرضه محصولات این خودروسازی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «تیراژ تولید خودرو‌ها و تحویل آن به مشتری افزایش داشته است و بعد از این شرایط بهتر هم خواهد شد.»

او درپاسخ به این سوال که اگر عرضه خودرو افزایش پیدا کرده چرا قیمت آن افزایش یافته است، می‌گوید: «افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ ربطی به ما ندارد.»

این مقام مسئول در ایران خودرو درباره افزایش قیمت‌های چندباره محصولات اظهار می‌دارد: «افزایش قیمت نداشته‌ایم و همان قیمتی است که سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان مصوب کرده است.»!

دلالان، برنده بازار  آشفته خودرو

آنطور که مشخص است اگر خودروسازان داخلی به عرضه قطره‌چکانی خودرو‌ها ادامه دهند و دغدغه‌ای برای کاهش قیمت خودرو در بازار نداشته باشند، قیمت خودرو گران‌تر از این خواهد شد و در این میان دلالان هستند که از آشفته بازار خودرو نهایت استفاده را خواهند کرد و سود‌های بسیاری را به جیب خواهند زد. از طرفی با نزدیک شدن به عید نوروز، بازار خودرو داغ‌تر می‌شود و با نبود نظارت کافی از سوی مسئولان قیمت‌ها بار دیگر روند صعودی به خود می‌گیرد. در این شرایط مصرف‌کنندگان یا ناچارند که قیمت‌های اعلام شده از سوی دلالان را بپذیرند و نسبت به خرید خودرو اقدام کنند یا اینکه قدرت خرید آن را ندارند و عیدشان را بدون خودرو می‌گذرانند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار