کد خبر: 1159186
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
منتقدان دولت سیزدهم اخیرا مدعی شده‌اند نرخ تورم به بالاترین سطح دهه‌های اخیر رسیده، در حالی که این ادعا کذب است.

به گزارش گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا؛ منتقدان دولت همچون عبدالناصر همتی در مطالبی ادعا کرده‌اند که بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم به بیشترین رقم خود در دهه‌های اخیر رسیده است؛ آن‌ها ارقام ۶۹ یا ۷۰ درصد را به عنوان رقم جدید تورم در دولت سیزدهم منتشر کرده‌اند.

این در حالی است که اگر آمار نرخ تورم سالانه در دوران پس از انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌شود این ادعا‌ها کذب بوده است.

آمار بانک مرکزی از نرخ تورم سالانه کشور نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۴ با ثبت تورم ۴۹.۴ درصدی در دولت مرحوم رفسنجانی، بالاترین تورم پس از انقلاب در ایران ثبت شده است. رتبه دوم بالاترین تورم سالانه هم مربوط به سال ۱۳۹۹ در دولت حسن روحانی است که نرخ تورم به ۴۷.۱ درصد رسید.

ادعای کذب ثبت بالاترین تورم در دولت سیزدهم/ روحانی و رفسنجانی رکوردداران تورم هستند

نرخ تورم در دو سال اول دولت رئیسی یعنی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۶.۲ و ۴۶.۵ درصد بوده که پایین‌تر از آخرین سال عملکرد دولت روحانی (۴۷.۱ درصد در سال ۱۳۹۹) است؛ بنابراین ادعای ثبت بالاترین تورم ۳۰ سال اخیر در دولت رئیسی کذب است.

ضمن آن که اگر تورم را در مقاطع ماهانه و زمان تغییر دولت ملاک قرار دهیم، در شهریور ۱۴۰۰ که دولت رئیسی تازه شروع به کار کرد، نرخ تورم طبق آمار بانک مرکزی ۵۹.۲ درصد بود که بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر کشور محسوب می‌شود.

ادعای کذب ثبت بالاترین تورم در دولت سیزدهم/ روحانی و رفسنجانی رکوردداران تورم هستند

این در حالی است که نرخ تورم در دولت سیزدهم نسبت به پایان دولت گذشته به وضوح کاهش یافته و طبق آخرین آمار ۱۰ واحد درصد کمتر از رکورد دولت روحانی است؛ بنابراین مشخص نیست حامیان دولت گذشته چطور با جعل آمار مدعی شده‌اند که دولت رئیسی بالاترین تورم تاریخ را ثبت کرده است. شاید آن‌ها دوران دولت‌های رفسنجانی و روحانی را فراموش کرده باشند، اما تاریخچه آمار‌ها را نمی‌توان پاک و سانسور کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار