کد خبر: 1164335
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
بالغ بر ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در ایران، مربوط به سگ است. با توجه به قیمت واکسن و سرم ضد هاری تخمین زده می‌شود که هزینه سالانه درمان سگ گزیدگی برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است!
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بالغ بر ۲۰ کمپین در «فارس من» با موضوع سگ ولگرد در بازه سه ماهه اول سال ۱۴۰۲  به ثبت رسیده است. عدد دقیقی از تعداد سگ در ایران و کل جهان موجود نیست. آمار ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در جهان از سوی سازمانی جهانی بهداشت نقل شده[1] و سهم ایران نیز مجموعاً بیش از ۴ میلیون قلاده سگ خانگی و ولگرد عنوان شده است. یعنی تقریباً به ازای هر ۲۰ نفر در ایران یک سگ در کشور وجود دارد.

 

تولید مثل نجومی: تبدیل ۲ قلاده به ۶۰ هزار قلاده سگ!

 زاد و ولد سگ به شدت بالاست. یک جفت سگ نر و ماده درصورت تغذیه خوب توسط عامل انسانی،  پس از یک سال به ۱۶ سگ تبدیل می‌شوند. هرسگ می‌تواند سالی ۸ زایمان داشته باشد و هر توله‌، پس از ۹ ماه آماده باروری است. یک جفت سگ نر و ماده طی ۶ سال به بیش از ۶۰ هزار سگ تبدیل خواهد شد!


تولید مثل بسیار بالای سگ | منبع: animalleague

 

 

وقتی ۲ قلاده به ۶۰ هزار سگ تبدیل می‌شود، احتمالاً ۲ میلیون قلاده سگ ولگرد با تغذیه‌ای که عمدتاً از سوی دهک‌های ثروتمند جامعه تامین می‌شود، می‌تواند در بازه زمانی ۱۰ ساله کشور را به تسخیر خود درآورد!

این لشکر میلیونی سگ‌ها تبدیل به بحران امنیت اجتماعی و زیست محیطی کشور شده است. سگ‌ها یکی از عوامل انقراض «یوز ایرانی» و نابودی «جنگل‌‌های بلوط» اعلام شده‌اند. هیچ گونه جانوری در ایران توان رویارویی با جمعیت میلیونی سگ‌ها ندارد. فیلم زیر را ببنید:

 

مرگبارترین حیوان ایران:‌ سالانه بیش از ۲۰۰ هزار گزیدگی اعلام شده!

بیش از ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در ایران مربوط سگ‌هاست.[2] علی الظاهر سگ‌ها علاقه شدیدی هم به کودکان دارند. یاسین یکی از همین قربانیان است. این کودک ۴ ساله ساعت ۱۱ صبح مشغول بازی کنار خانه خود بود. هنوز ۵ دقیقه از بازی نگذشته بود که ۵ سگ به او حمله کردند. سگ‌ها «یاسین» را ۱۵ متر بر روزی زمین کشیدند و به نقطه‌ای رساندند که گرد او حلقه بزنند. هر سگ بخشی از بدن یاسین را به دندان گرفت؛ یک سگ خرخره را و دیگری سر کودک را به دندان گرفت. «یاسین» همان جا از دنیا رفت در حالی که ۲۰ روز بعد تولد ۵ سالگی او بود.

افراد بزرگسال نیز مصون نیستند. در یک نمونه؛ مادری ۴۸ ساله در شوشتر که بر اثر بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد.

 

متهم اصلی این جنایات طبقه ثروتمندی و متوسطی است که این جانور وحشی را تغذیه می‌کند. این طبقه که همواره درحال غرولند پیرامون ارکان کشور هستند، هم سگ را تغذیه می‌کنند و هم برای انقراض یوز ایرانی مرثیه سرایی می‌کنند!

قربانی نیز عمدتاً طبقه ضعیف اقتصادی در حاشیه ‌شهرها هستند. تصاویر یکی از بانیان جنایت کودک کشی توسط سگ ولگرد را در ادامه ببینید:

 

آمار حیوان گزیدگی در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۳۴ هزار، ۲۱۲ هزار و ۲۶۰ هزار نفر اعلام شد که نقش اصلی آن بر عهده سگ‌‌ ولگرد است. لازم به ذکر است که افراد در صورت گزیدگی توسط سگ یا گربه، باید کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز درمانی برای دریافت واکسن هاری مراجعه کنند، در غیر اینصورت با پیدایش علائم هاری، محکوم به مرگی دردناک در عرض چند روز خواهند شد.

 

 

آلوده‌کننده محیط زیست: ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع در سال!

بخش عمده‌ای از  آلودگی محیط شهری و روستایی مربوط به مدفوع سگ است. اگر مدفوع روزانه هرسگ را ۵۰۰ گرم در نظر بگیریم،‌ مجموع مدفوع روزانه ۴ میلیون سگ ولگرد و خانگی در کشور چیزی بالغ بر ۲ میلیون کیلوگرم، مجموع ماهانه ۶۰ میلیون کیلوگرم و در سال، ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع سگ خواهد شد که در محیط زندگی شهری و روستایی رها می‌شود. مدفوعی که آکنده از انگل و بیماری است.

سگ‌ها قابلیت انتقال ده‌ها بیماری به انسان‌ را دارد. لیشمانیا (Leishmania) یکی از این بیماری‌هاست. لیشمانیا یک نوع انگل خونی است. یعنی سگ مبتلا به لیشمانیاست و پشه‌ای از طریق نیش زدن، این بیماری را دریافت می‌کند و می‌تواند به انسان منتقل کند. «سالک» نمونه‌ای از انگل خونی لیشمانیا است.

رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در همین رابطه می‌گوید که از قلب تهران مراجعه‌کننده مبتلا به لیشمانیا وجود دارد که این موضوعی بسیار ترسناک است. «سالمونلا»، «کرم‌های روده‌ای»، «هلیکوباکتر» از جمله بیماری‌های متعددی است که از سگ به انسان منتقل می‌شود.

 

پرهزینه‌ترین حیوان در ایران:‌ هزینه سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای مقابله با هاری!

نظام جمهوری اسلامی از حکومت‌های پیشرو در زمینه مبارزه با بیماری هاری است. تمامی خدمات مربوط به هاری را رایگان انجام می‌دهد و برهمین اساس، هزینه سنگینی هم بابت آن می‌پردازد.

با استناد به آمار وزارت بهداشت، برای هر شخص مبتلا به گزیدگی متوسط ۵ ویال سرم ضدهاری با قیمت هر ویال ۵۶ یورو (بسته به وزن فرد مبتلاء) و ۳ نوبت واکسن ۷ یورویی تزریق می‌شود که هزینه آن برای هر فرد حدوداً ۳۰۰ یورو خواهد شد. اگر هر یورو را ۵۰ هزار تومان در نظربگیریم، هزینه هر فرد گزیده شده ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

بالغ بر ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است. از طرفی، قریب به ۲۰۰ هزار نفر سالانه از سوی سگ مورد حمله قرار می‌گیرند. با توجه به قیمت واکسن و سرم ضد هاری تخمین زده می‌شود که هزینه سالانه درمان سگ گزیدگی برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است!

به این عدد هزینه عقیم سازی، هزینه نگهداری در کمپ‌ها و سایر هزینه‌ها را هم اضافه کنید. هر سگ متوسط روزانه یک کیلوگرم، ماهانه ۳۰ کیلوگرم و سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم تغذیه می‌کند. این عدد را ضربدر تعداد سگ‌ها کنید!

از طرفی، هر فردی که بر اثر گزش سگ ولگرد فوت می‌کند، دیه آن را شهرداری باید پرداخت کند. منبع شهرداری هم عوارض‌هایی که از مردم اخذ می‌کند. ۱۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به دلیل هاری فوت کردند. جدا از بحث انسانی و ضربات روحی این ماجرا به خانواده فرد، هزینه اقتصادی آن نیز قابل توجه است. دیه هر فرد حدوداً یک میلیارد تومان است.

 

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی سگ معادل چیست؟

۱: هزینه سالانه سگ برای دولت معادل اختلاسی است که خاوری در آن دخیل بود. 

۲: «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی تاریخ کشور با امکانات کم نظیر و در تراز جهانی است. این مجموعه اسفند ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور رئیسی افتتاح شد. هزینه ساخت این مجموعه عظیم حدوداً ۵۰۰ میلیارد تومان بود.[3] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶ بیمارستان در تراز نخست جهانی ساخت.

۳: بزرگترین مدرسه ایران با ظرفیت بیش از هزار دانش‌آموز در هر شیفت با هزینه ۵۰ میلیارد تومان ساخته شد.[4] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶۰ مدرسه با ابعاد وسیع ساخت.

۴: وام ازدواج به هر فرد معادل ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان است. یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۱۵ هزار وام ازدواج است. هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۳۰ هزار وام عادی ۱۰۰ میلیون تومان به افراد است.

این فهرست با انواع داده‌ها می‌تواند تکمیل شود. هدف روشنگری در این موضوع است که یک بار برای همیشه تکلیف سگ در کشور مشخص شود. زیرا جمعیت میلیونی سگ در حال ضربه مهلک به محیط زیست، محیط انسانی و اقتصاد ایران است.

 

چه باید کرد؟

جمعیت سگ باید کم شود. هدف اصلی این است. جامعه کشش شنیدن هر روزه خبر دریده‌ شدن یک کودک یا گزیدگی یک مادر را ندارد. راهبرد رسیدن سریع به هدف مذکور می‌خواهد معدوم‌سازی با سلاح گرم باشد یا عقیم‌سازی و مرگ آسان. فارس پلاس در گزارش «جهان با سگ‌ ولگرد چه می‌کند؟» به روش‌های مرسوم در جهان نظیر «بمب سیانور»، «متد ۴ گانه CNVR»، «مرگ آسان» و حتی صادرات به خارج از کشور اشاره کرده است. 

اما علاوه بر جمع آوری سگ‌ها باید با افراد به ظاهر حامی سگ نیز برخورد محکم و در صورت لزوم خشن صورت گیرد.  این جمع حداقلی باعث و بانی هزینه جانی و مالی برای یک کشور ۸۰ میلیونی شده‌اند. در جامعه‌ای که طبقه ضعیف درگیر مشکلات معیشتی است، طبقه‌ای نوکیسه درحال رژه تجملات است و میلیون‌ها تومان در مجاورت مناطق محروم خرج خوراک سگ می‌کنند.

در ادامه فیلم حمله وحشیانه یک حامی سگ به به یک کودک را ببینید:

 

تیر ۱۴۰۰ بود که دو کودک به طرز فجیعی در شهر دامشهر توسط سگ‌های ولگرد دریده شدند.  «آخانی» عضو هیئت علمی گروه زیست‌ شناسی پس از واقعه تلخ نوشت: «جامعه علمی باید از مسئولین بخواهند قبل از هر چیز ضمن منع کامل غذا رسانی، منابع مالی آنها را شناسایی و قطع کنند. اگر درآمدهای کاسبان سگ و گربه تعطیل شود دیگر انگیزه ای برای ایجاد صدها صفحه و دارو دسته ندارند. غذا رسانی به سگ‌ها باید جرم و مشمول مجازاتهای ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی گردد که تهدید بهداشت عمومی است.»

آخانی در ادامه افزود: «اگر فرض کنیم که سگ دوستان فقط یک درصد مردم ایران باشند، احتمالا با دریافت یک و یا دو سگ می توانند کلیه سگ های ولگرد را در آغوش گرم خود نگهداری کنند. این روش بهترین معیار برای آمار برداری از تعداد سگ دوست های واقعی است. برای نمونه می توانیم ۱۰۰ هزار سگ را به عنوان هدیه به هیئت مدیره شبکه منوتو بفرستیم تا در هاید پارک لندن به آنها غذارسانی کنند. به هر کدام از سلبریتی‌های سگ دوست هم می‌توان به ازای هر ۱۰۰ فالوئر یک سگ‌هدیه کرد تا با ایجاد پناهگاه سرپرستی کنند. با این روش نه سگی کشته می‌شود و نه کودکی قربانی سگ‌ها می شود.»


[1]:npr.org/2017/12/29/574598877/no-easy-answer-to-growing-number-of-stray-dogs-in-the-u-s-advocate-says

[2]:mashreghnews.ir/news/1402122

[3]:irna.ir/news/85054095

[4]:pana.ir/news/1119301

[5]:khabaronline.ir/xhZYL

[6]:animalleague.org/wp-content/uploads/2017/06/dogs-multiply-pyramid.pdf

برچسب ها: سگ ، سگ گردانی ، سگ هار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار