کد خبر: 1165160
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران جزئیات سفر علیرضا زاکانی به بروکسل را در صحن شورا ارائه کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، عبدالمطهر محمدخانی در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش سفر شهردار تهران و هیئت همراه به بروکسل در جریان برگزاری کنگره جهانی متروپلیس ضمن تقدیر از وزیر امور خارجه برای همراهی در این سفر و مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران برای حضور اثربخش و کارآمد در این سفر، اظهار کرد: سازمان بین المللی متروپلیس به عنوان سازمان کلانشهرهای جهان نسبتاً با سابقه است و ۱۵۰ شهر از ۵۰ کشور عضو این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه ما از قبل دعوت نامه ای را برای حضور در این نشست دریافت کردیم، یادآور شد: مجمع عمومی متروپلیس هر سه سال یکبار برگزار می شد و سال ۲۰۲۲ مجمع فوق العاده ای برگزار شد تا ترکیب هیئت مدیره ادامه داشته باشد تا اینکه امسال مجمع به صورت رسمی برگزار شد.

محمدخانی با اشاره به همزمانی برگزاری پنج نشست در بروکسل، اظهار کرد: اتفاق خوبی که در بروکسل افتاد دیدار با سفیر و بخشی از ایرانیان، تجار و نخبگان ایرانی حاضر در بروکسل بود و مباحث خوبی در این دیدارها مطرح شد.

وی به دیدار شهردار تهران با دبیرکل مترو پلیس، یادآور شد: شهرداری تهران در بالاترین سطح در این مجمع حضور یافت و در بدو ورود شهردار، این دیدار پیش از افتتاحیه شکل گرفت و مطالب خوبی رد و بدل شد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه دیدار با دبیر کل UCLG در این سفر انجام شد، خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه این بود که در حین جلسه استقبال خوبی از سوی دبیرکل را شاهد بودیم و قرار بر این شد در اجلاس های آینده رویکردهای مدیریت شهری از سوی شهردار تهران ارائه شود.

وی به دیدار با شهردار قونیه و رئیس اتحادیه شهرهای ترکیه اشاره کرد و افزود: به صورت کلی یکی از اتفاقاتی که در حاشیه این نشست ها می افتد، افزایش تعاملات بین شهرها و سازمان های بین المللی است و دیدارها مسیر جدیدی را برای شهرها و به ویژه شهر تهران ایجاد می کند که از جمله این اتفاقات می توان به قراردادهای خواهر خواندگی اشاره کرد.

محمدخانی با اشاره به دیدار با شهردار داکار کشور سنگال، یادآور شد: در این سفر بازدید شهری نیز صورت گرفت و سفیر ایران از شهردار تهران برای بازدید از بخش هایی از بروکسل دعوت کرد و به دلایل امنیتی، بازدید از بخش های محدودی انجام شد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه پیش از مجمع، نشست هم اندیشی شهرداران برگزار شد، گفت: شهردار تهران از سخنرانان اصلی این نشست بود.

وی با بیان اینکه کمیته اجرایی متروپلیس یکی از جلسات مهم کنگره بود، خاطرنشان کرد: شهردار تهران و مهدی عباسی عضو شورا در این کمیته حضور داشتند که در جریان آن اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند و شهردار به عنوان نایب رئیس مجمع انتخاب شد که این انتخاب در مجمع عمومی نیز تثبیت شد و تا سه سال آینده نیز نایب رئیسی شهردار تهران ادامه خواهد داشت. در پیگیری هایی که صورت گرفت دفتر متروپلیس نیز به شهر مشهد منتقل شد.

محمدخانی با اشاره به حضور پررنگ تر ایران در مجمع عمومی متروپلیس نسبت به دوره های قبل، یادآور شد: نشست هم اندیشی دیپلماسی شهری، پارلمان جهانی شهرداران و کمیته اجرایی سازمان UCLG نیز از برنامه هایی بود که تیم مدیریت شهری تهران در این جلسات حضور یافتند.

وی با اشاره به حاشیه سازی های صورت گرفته در این سفر، گفت: ما پیش از این سفر اطلاع داشتیم که در چه شرایطی و با چه ابعادی در اجلاس شرکت می کنیم و وضعیت بروکسل پس از اتفاقات سال گذشته در ایران، مناسب نبود و برخی تجمعات در این کشور شکل گرفته بود و حمله جدی به سفارت خانه ایران و دیپلمات های ایرانی انجام شده بود و از این حیث نگرانی های جدی وجود داشت که حواشی این چنینی و حملاتی در طول سفر شکل بگیرد.

محمدخانی با اشاره به تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک در دو هفته پیش از سفر، خاطرنشان کرد: با این وجود ما در عالی ترین سطح با وزارت امور خارجه مشورت کردیم که با استقبال مواجه شد و وزیر امور خارجه تأکید کرد که حتما در عالی ترین سطح، این سفر شکل بگیرد و هیئت ایرانی با اهتمام ویژه در سفر حضور یابد؛ لذا دو روز پیش از سفر، دو نفر را به بروکسل اعزام کردیم که تعاملات را شکل دهند و وضعیت را بررسی کنند که خوشبختانه تمام هماهنگی ها شکل گرفت.
وی با بیان اینکه نکته کلیدی این سفر سخنرانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی شهرداران کلانشهرها بود، تأکید کرد: بلافاصله پس از این سخنرانی، فضاسازی هایی از سوی چهره های طرفدار تحریم و چهره های شاخص گروهک های ضد انقلاب شکل گرفت و این را گفتند که چطور ممکن است شهردار پایتخت جمهوری اسلامی در مهمترین اجلاس کلانشهرهای جهان شرکت کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به صدور مجوز برای تجمع افراد در محل برگزاری اجلاس، یادآور شد: این مجوز داده شده بود که در میدان روبه روی محل برگزاری اجلاس انجام شود و تصمیم گرفته شد که تیم رسانه ای ما در حاشیه این نشست و در فضای حلقه امنیتی اجلاس، حضور یابند و از این تجمع تصویربرداری کنند تا شاهد این نباشیم که رسانه ها تجمع را گسترده نشان دهند. در نتیجه، با رعایت فاصله تصویربرداری انجام شد.

وی با بیان اینکه به موازات این اتفاقات، انتخاب شهردار تهران به عنوان نایب رئیس و حضور فعال و مؤثر هیئت ایرانی در مجمع بود، خاطرنشان کرد: دو روز بعد از این اتفاق، موج جدیدی را در رسانه ها و گروهک های ضد انقلاب شاهد بودیم که با حمایت یک خانم ایرانی الاصل بود و مسئول شهرسازی شهرداری بروکسل را مجبور به استعفا کردند و تلاش شد که شکست ایجاد شده در اجلاس را جبران کنند و تمام این فعالیت ها نه تنها منجر به عدم حضور هیئت ایرانی نشد بلکه توانست پر قدرت در اجلاس حاضر شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار