کد خبر: 1167758
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
کتاب تهران تا تیرانا مجموعه خاطرات یکی از اعضای سابق گروهک منافین به رهبری مسعود رجوی است که تاکنون دو بار تجدید چاپ شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از صداوسیما، محمد جعفربگلو نویسنده کتاب تهران تا تیرانا گفت: سال ۹۷ با آقای مسعود خدابنده آشنا شدم؛ یک مصاحبه کوتاه درباره وقایع سال ۶۰ با او انجام دادم، اما وقتی فهمیدم اطلاعات خوب درباره سازمان مجاهدین خلق دارد تصمیم گرفتم که خاطرات او را به رشته تحریر درآورم.

تهران تا تیرانا که اخیرا تجدید چاپ شده است، مجموعه خاطرات مسعود خدابنده عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مریم و مسعود رجوی بوده که از سال ۵۶ تا ۷۵ در مرکزیت این سازمان فعالیت داشته است.

آنطور که محمد جعفربگلو نویسنده کتاب تهران تا تیرانا می‌گوید مسعود خدابنده محمدرضا کلاهی و کشمیری عاملان واقعه هفتم تیر و هشتم شهریور را از ایران خارج می‌کند. او حتی درباره سلایق، افکار و اتاق کار مریم و مسعود هم اطلاعات داشته است.

یکی از مطالب مسعود خدابنده که در کتاب تهران تا تیرانا نگارش شده، نحوه انتقال اعضای مجاهدین از عراق به آلبانی است؛ آنطور که در کتاب روایت شده، بعد از سقوط صدام دیگراشرف جای ماندن نبوده، زیرا افکار عراقی‌ها حضور این گروهک را نمی‌پذیرفته است. از طرفی به دلیل ثبت فرقه رجوی در گروه‌های تروریستی، هیچ کشوری حاضر آن‌ها را نمی‌پذیرفت تا اینکه آمریکا نام فرقه رجوی را از فهرست تروریست‌ها خارج و در قدم دوم با پرداخت ۳۰ میلیون دلار، کشور آلبانی را برای پذیرش این گروه توجیه می‌کند.

این کتاب علاوه بر روایت خاطره، تحلیل راوی را هم به همراه دارد. تحلیل‌هایی که نویسنده از آن برای ارتباط عمیق‌تر با خوانندگانش استفاده می‌کند و می‌گوید: مجاهدین جز گروهک‌هایی هستند که همچنان فعالیت دارند و خطر آن‌ها حس می‌شود. در وقایع سال ۸۸ و اغتشاشات اخیر هم بیکار ننشسته بودند. من میخواستم در این کتاب نشان دهم که نباید منافقین را گروه مرده حساب کرد، زیرا آن‌ها همچنان در فضای سیاسی و اجتماعی کشور دخالت می‌کنند.

جعفر بگلو با اشاره به فعالیت سازمان مجاهدین در فضا‌های مجازی علیه مردم ایران گفت: روایت جنایت‌های یک مجموعه از زبان یکی از اعضای سابقش، شاید بتواند چهره واقعی مجاهدین را به مردم نشان می‌دهد. به نظرم می‌توان این خاطرات را یک درس عبرت دانست.

کتاب تهران تا تیرانا با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در کمتر از ۶ ماه دو بار تجدید چاپ شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار