کد خبر: 1173021
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: میانگین بارش از نیمه مهر تا نیمه آذر ماه در محدوده نرمال تا بیش از آن پیش‌بینی می‌شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، روزهای گرم تابستان درحالی سپری می‌شود که همه نگاه‌ها به آسمان است.

این روزها اوج نیاز آبی است که البته برداشت برخی در برخی مزارع شروع شده اما موضوع مهم نگرانی در ارتباط با وضعیت ذخایر آبی استان است و وضعیت سدها و منابع آبی و رودخانه‌ها این نگرانی را بیشتر می‌کند.

البته طی سال‌های اخیر پراکنش مکانی و زمانی نامناسب بارش‌ها نگرانی‌هایی را در دیار سبز و بارانی مازندران به‌وجود آورد به‌طوری‌که از ابتدای سال زراعی حتی برخی اراضی به‌دلیل همین مسائل در حسرت کشت شالی ماندند.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در ابن‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس، اظهار کرد: میانگین بارش در تیر ماه امسال ۴۳.۳ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره آماری بلندمدت ۴۰.۶ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت حدود ۷ درصد افزایش و نسبت مدت مشابه سال قبل ۵۱۰ درصد رشد داشت.

وی افزود: میانگین ۱۰ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به تیر ماه امسال ۴۴۱ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۷۴ میلی‌متر بوده حدود ۲۳درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۴۷۵ میلی‌متر بوده حدود ۷درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: دمای هوای تیر ماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران ۲۰.۸ درجه سلسیوس بوده که ۲۰.۸ درجه سلسیوس بوده، تغییری نداشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل درجه سلسیوس ۲۲.۷ بوده، ۱.۹ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

رضوی تصریح کرد: میانگین دمای هوای ۱۰ ماهه سال زراعی جاری منتهی به خرداد ۱۴۰۲، ۱۱.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰.۳ درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۴ سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۸ درجه سلسیوس بوده، ۱.۹ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از مرداد تا نیمه شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در محدوده نرمال تا کمتر از از آن، از نیمه شهریور تا نیمه مهر نرمال تا کمتر از آن و از نیمه مهر تا نیمه آذر ماه در محدوده نرمال تا بیش از آن پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: میانگین دمای هوا نیز از مرداد تا نیمه آذر در محدوده نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

رضوی بیان کرد: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب صورت گیرد.

وی گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور ۵۵ تا ۷۰ درصد بوده که در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار