کد خبر: 1174201
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کتاب «آفتاب در مصاف» مجموعه‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون قیام عاشورا، امام حسین (ره) و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورای سال۶۱ هجری قمری است. این مجموعه تمام مطالب مرتبط را از سال۱۳۵۷ تا سال۱۳۹۰ در خود جای داده است. 
 حدیث عارف‌پور
این کتاب در قالب یک کتاب مرجع به گونه‌ای سامان یافته است که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجه به دیدگاه‌های رهبری در این موضوع، تحقیقات خود را گسترش دهند. 
این کتاب دارای شش بخش کلیات امام حسین (ع)، عاشورا، یاران عاشورا، دشمنان عاشورا و زیارت و ادعیه است. نشانی‌هایی که در پاورقی آمده، مستندات قرآنی، روایی و تاریخی است. به بخشی از مستندات تاریخی که جنبه تحلیلی دارد، پرداخته نشده است. شیوه انتخاب منابع در پاورقی‌ها نیز به این صورت است که در موضوعات تاریخی، یک منبع شیعی، یک منبع سنی و نیز «بحارالانوار» به عنوان کتاب مرجع در دسترس، به ترتیب تقدم قرنی و زمانی این منابع ذکر و در موضوعات روایی، به کتاب‌های معتبر روایی استناد داده شده است. در ابتدای کتاب، فهرست عناوین به همراه فهرست اجمالی که ارجاع به فهرست تفصیلی است، به منظور توجه دادن مخاطب به ساختار موضوعی اثر درج و فهرست تفصیلی و سایر فهرست‌ها، در انتهای کتاب آورده شده‌اند. 
این کتاب اثری از مؤسسه فرهنگی لوح و قلم است که در انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. 
کتاب «ضیافت بلا، مقامات سلوکی در زیارت عاشورا» شامل متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری است که در سال۱۳۷۷ ارائه شده است. در این اثر مراحل سیر و سلوک از منظر زیارت عاشورا و سیر و سلوک با بلای معصومین (ع) بررسی شده است. این کتاب می‌کوشد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا راهی برای رسیدن به سلوک الی‌الله و نزدیک شدن به امامان معصوم (ع) معرفی کند. 
کتاب در دو فصل با عناوین «سیر و سلوک متعارف» و «مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» در آن مورد بررسی قرار گرفته است. 
در مقدمه این کتاب به مبادی و مبانی تحلیل قیام عظیم عاشورا به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ پرداخته شده و آمده است که مقدمه ضروری تفسیر عاشورا، یافتن نقشه آن حرکت جامعی است که عاشورا در درون آن و به خاطر تکمیل شدن آن رخ داده است. این کتاب همچنین به بررسی شخصیت تاریخی سیدالشهدا (ع) و تحریفات عاشورا پرداخته است و به این نکته می‌پردازد که زبان سیدالشهدا (ع) زبان سخن گفتن با عاطفه است و اینکه سیدالشهدا (ع) در میدان جنگ در شدیدترین مقاومت‌ها و ظلم‌ستیزی‌ها به عواطف انسانی کمال اهتمام را می‌ورزد و در کشاکش مقابله با ظلم در یک روز، ۱۲ بار از جنگ به خیمه بازمی‌گردد، به این دلیل است که باید عاشورا الگوی تکامل‌گرایی تاریخی باشد. در بخش‌های دیگر این کتاب به مراقبه‌های عاشورایی پرداخته شده است. 
انتشارات تمدن نوین اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است. کتاب «وارثان عاشورا» مجموعه‌ای از سخنرانی‌های محرم استاد علی صفایی‌حائری بین سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷ است. این کتاب مجموعه‌ای از پنج مبحث در زمینه اضطرار به دین و حجت، حق و شبهه، احیای امر، وارثان عاشورا و اصحاب اباعبدالله (ع) است. در مبحث اول نویسنده به بحث اضطرار به ولی، انتظار از ولی و انتظار برای ولی پرداخته است و با توجه به آیاتی از سوره آل‌عمران، فجر و تکاثر، از تمحیص، بلا، فتنه و اشتغال به نعمت‌ها گفتگو کرده است. 
در مبحث دوم به تحلیلی از حق و شبهه پرداخته می‌شود تا در برخورد با شبهه، فتنه، وسوسه و بدعت، همراه نور و هدایت و بینات و فرقان، بتوان از انحراف‌ها و بدعت‌ها رها شد. 
در مبحث سوم به این نکته پرداخته شده است که احیای امر اهل بیت (ع) را چگونه و از کجا دنبال کنیم، تا از کسانی باشیم که به حیات قلبی رسیده باشیم، آن هم در روزی که تمامی دل‌ها می‌میرند. در این نوشته با توجه به تمامی روایات احیای امر، از عوامل احیا و مراحل پنج‌گانه آن سخن به میان آمده است. 
در مبحث چهارم که عنوان کتاب هم از همین بحث گرفته شده است، استاد صفایی توضیح می‌دهد، میراث حسین (ع) که وارث آدم تا خاتم است، به کسانی خواهد رسید که از آگاهی و علم، عبودیت و تقوا، عبودیت و صلاح برخوردار باشند و این‌ها وارثان عاشورا هستند و در مبحث پنجم به تحلیل، تطبیق، بررسی اوصاف و خصوصیات اصحاب اباعبدالله (ع) پرداخته می‌شود. 
این کتاب توسط مؤسسه فرهنگی- تحقیقاتی لیله‌القدر گردآوری شده و به چاپ رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر