کد خبر: 1174723
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
علیرغم همه تلاش‌ها در حفظ و توسعه زنجیره تولید مرغ در گیلان، تأخیر در تحویل نهاده‌ها، تحمیل تخصیص ظرفیت قابل‌توجهی از تولید مرغداری‌ها به نژاد بومی و از همه مهم‌تر کاهش نظارت‌ها بر بازار ازجمله دلایلی است که موجب افزایش قیمت مرغ می‌شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در سیمای کشاورزی استان گیلان به‌جز برنج، چای، فندق، ماهیان استخوانی و کیلکا، گل‌گاوزبان، پیله ابریشم و مرکبات، «تولید مرغ» نیز خودنمایی می‌کند.

مزیت نسبی گیلان در تولید مرغ

استان گیلان در مرغ اجداد و بومی رتبه اول، مرغ مادر گوشتی رتبه دوم و در گوشت مرغ و جوجه‌کشی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار رسمی در گیلان ۱۱ واحد تولید مرغ اجداد با ظرفیت حدوداً ۳۶۰ هزار قطعه، تعداد ۹۵ واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت حدوداً ۳۶۶ هزار قطعه، ۹۰۰ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت بیش از دو میلیون و ۱۹۷ هزار قطعه و همچنین ۲۲ واحد جوجه‌کشی به ظرفیت بیش از ۳۵ میلیون و ۹۸۰ هزار قطعه فعالیت می‌کنند.

تولید روزانه ۶۲۰ تن مرغ در گیلان

به گفته صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، روزانه ۶۲۰ تن گوشت مرغ توسط هشت زنجیره فعال در استان تولید می‌شود که ۲۸۰ تن آن به مصرف گیلانیان رسیده و مازاد بر تولید به استان‌هایی نظیر تهران و البرز، صادر می‌شود.

قطب تولید مرغ کشور پیوسته درگیر التهاب

علیرغم توانمندی مطلوب گیلان در تولید مرغ و صادرات مازاد آن به استان‌های متقاضی، پیوسته بازار این محصول در استان گیلان با نوساناتی روبرو بوده که تأخیر در تحویل نهاده، تحمیل به پروش نوع بومی مرغ، تغییر دائم نرخ مصرف‌کننده آن، اختلاف قیمت عرضه مرغ در مقایسه با استان‌های هم‌جوار، صادرات مرغ و توزیع خارج از چارچوب برنامه‌ریزی‌شده (قاچاق) ازجمله چالش‌های این محصول پرمصرف در سبد خانوار است.

تولید مرغ در گیلان ریشه حداقل نیم‌قرنی دارد و شهرستان صومعه‌سرا در غرب استان از قطب تولید آن به شمار می‌رود. کریم نوید، تولیدکننده مرغ گوشتی در گیلان است که تجربه حداقل ۶۰ ساله در زنجیره تولید مرغ را دارد.

هیجان در بازار مرغ با تأخیر در صدور حواله نهاده‌ها

کریم نوید یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان گیلان علیرغم تقدیر از تلاش دولت درزمینه تولید محصولات کشاورزی ازجمله مرغ، اقدام و عملکرد مسئولان را نیز در افزایش تولید مرغ سهیم می‌داند.

وی می‌گوید: «مسؤولین در افزایش قیمت مرغ نقش دارند چراکه با تأخیر حواله تأمین نهاده سویا و ذرت را صادر می‌کنند و همین مسئله در بازار هیجانی کشور، جو ایجاد کرده و قیمت مرغ را افزایش می‌دهد.»

این کشاورز گیلانی معتقد است در وهله اول باید نهاده‌ها لازم برای تولید مرغ گوشتی به‌موقع به دست مرغدار برسد. نوید گفته که حدود یک ماهی هست که حتی پول را برای خرید نهاده‌ها را پرداخت کرده‌ایم اما نهاده به دست ما هنوز نرسید است! این در حالی است که در فصل گرم به‌صورت طبیعی جوجه ریزی نیز کم می‌شود.

افزایش ضریب تولید مرغ با نژاد بومی

این مرغدار گوشتی تحمیل بر استفاده از نژاد بومی مرغ را از دیگر دلایل افزایش هزینه تولید و درنهایت افزایش قیمت مرغ دانسته و می‌گوید: «بر اساس آنچه تصمیم گرفته‌شده، مرغ دار باید حداقل ۵۰ درصد مرغ گوشتی ظرفیت تولید خود را به پرورش مرغ بومی اختصاص دهد در حالیکه این مرغ‌ها در مقایسه با نژاد خارجی قابل قیاس نبوده و ضریب تبدیل بسیار پایینی دارند.»

نوید همچنین مدعی شده که راهکاری دارد و می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات مرغ نزاد بومی، می‌تواند بازار مرغ را مدیریت کرده به شرطی مسئولان تولیدکنندگان را در کنار مصرف‌کننده ببینند، نه اینکه آن‌ها را در مقابل یکدیگر قرار دهند!

تولیدکننده مرغ گوشتی در گیلان تنها انتظارش از مسئولان این است که نهاده به‌موقع و با قیمت ثابت در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار