کد خبر: 1177815
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
رؤسای ستاد مشترک کشورهای گروه اکواس قرار است روز شنبه برای بررسی حمله به نیجر نشست مشترک برگزار کنند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، منابع نظامی در غرب آفریقا روز جمعه خبر دادند که رؤسای ستاد مشترک کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اِکُواس-ECOWAS) قرار است فردا در شهر «آکرا» پایتخت غنا، نشست مشترک برای بررسی حمله نظامی به کشور نیجر برگزار کنند.

به نوشته روسیا الیوم، این نشست دو روز پس از موافقت رهبران این کشورها برای مداخله نظامی در نیجر برای مقابله با کودتاگران و بازگرداندن «محمد بازوم» به قدرت، برگزار می‌شود.

«حسن واتارا» رئیس جمهور ساحل عاج، اعلام کرده است که رهبران «اکواس» برای آغاز هر چه سریعتر عملیات نظامی در جهت آن‌چه «بازگرداندن نظم قانون اساسی» در نیجر خوانده است، چراغ سبز نشان داده‌اند.

اِکُواس در حال حاضر دارای ۱۵ عضو از میان کشورهای غرب آفریقا است؛ که عبارتند از: بنین، بورکینافاسو، جمهوری دماغه‌سبز، جمهوری ساحل عاج، جمهوری گامبیا، جمهوری غنا، جمهوری گینه، جمهوری گینه بیسائو، جمهوری لیبریا، جمهوری مالی، جمهوری نیجر، جمهوری فدرال نیجریه، جمهوری سنگال، جمهوری سیرالئون و جمهوری توگو.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز ۲۶ جولای، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و دو روز بعد از آن، تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تیچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

همزمان رهبران کشورهای عضو «اکواس» بخشی از نیروهای خود را به منظور آنچه بازگرداندن دموکراسی در نیجر خوانده‌اند به حالت آماده باش درآوردند. 

در همین حال به دنبال تصمیم اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر، اتحادیه آفریقا از این تصمیم حمایت کرد. این اتحادیه امروز (جمعه) گفت که از تصمیمات اکواس درباره نیجر حمایت می‌کند و از جامعه جهانی نیز خواسته است که جان «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر را نجات دهند. 

«موسی فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی شدید از شرایط نگهداری محمد بازوم، نوع رفتاری که کودتاچیان با او و خانواده‌اش در پیش گرفته‌اند را غیر قابل قبول توصیف کرد. منابع خبری گفته‌اند که محمد بازوم و خانواده‌اش در مکانی بدون آب و برق نگهداری می‌شود.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز پیش از این از حمایت بروکسل از تصمیم اکواس و اتحادیه آفریقا در این زمینه خبر داده بود.

در مقابل خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام غربی گزارش داده است که رهبران کودتای نیجر به دیپلمات آمریکایی که اخیر به نیامی رفته بود گفته‌اند که در صورت هر تلاشی برای اقدام نظامی «محمد بازوم» رئیس جمهور خلع شده را خواهند کشت.

رهبران شورای نظامی این مساله را در دیدار با «ویکتوریا نولند» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده‌اند. نولاند پس از سفر به نیجر گفته بود که رایزنیهای سختی با شورای نظامی نیجر در نیامی داشته است.

صدای طبل جنگ در حالی در آفریقای بخت برگشته به گوش می‌رسد که تقریبا تمامی کشورهای این منطقه شرایط اقتصادی بسیار بدی دارند و درصد فقر در جوامع این کشورها بالاست. نیجر نیز از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

با این حال برخی کشورهای آفریقایی گفته‌اند که در این جنگ کنار نیجر خواهند بود. دولت‌های نظامی در مالی و بورکینافاسو نیز تهدید اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر را بلوف خوانده و تاکید کرده‌اند هرگونه اقدام نظامی با واکنش آنها مواجه خواهد شد. گینه نیز در طرف رهبران شورای نظامی نیجر قرار گرفته است. هر سه این کشورها به اضافه نیجر پیش از این از عضویت در اکواس تعلیق شده‌اند و یک کمربند نظامی را در ساحل آفریقا از گینه در غرب تا سودان در شرق تشکیل داده‌اند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار